Het nationaal spoorwegstation van het land waar de treinen zijn uitgevonden staat in York en is gratis te bezoeken. Ik heb bij inkom wel het laagst-waardige Britse bankbriefje in een gift-jar gedeponeerd, al had ik dat beter besteed aan de kleine kindertrein die er tegen betaling rondjes reed. En wandelen op de stadsmuren omheen York is ook gratis. In York en Blackpool heb ik de Dungeons niet gedaan: die doe ik enkel als ik niet moet betalen (als begeleidende leraar in Londen of met de Duitse Merlin Premium Jahreskarte in Amsterdam, Hamburg en Berlijn).

Het moet inderdaad x uur regenen voor zo'n terugkom-kaart. Het was ook maar ter plaatse en via een FB-fangroep dat ik daarvan op de hoogte werd gesteld.

De Zeebrugge-boot was een oude roestbak in vergelijking met de Rotterdam-boot. Een overzet kostte evenveel en je kon combineren, b.v. heen via Rotterdam en terug via Zeebrugge. Voor ons liggen beide havens even ver. Bij aankomst in Zeebrugge deden we ooit meteen Plopsa DP en enkele jaren later reden we van Rotterdam linea recta naar de Efteling. Ik ga die UK-trips met continentaal staartje zwaar missen, net als de spotgoedkope vliegreisjes naar Mancherster en dan de trein op naar Blackpool.

Ignace schreef hier ooit een artikel over de mogelijke pretpark-gevolgen van de Brexit en ergens is hier nog wel een gerelateerd topic. Het verplicht paspoort, meer controles, langer aanschuiven en minder import voor shoppers gaat het toerisme ginds geen goed doen, i.h.b. in Londen. En dat tijdens en na covid ... Er gaan volgens mij ook minder Britten naar het Europees vasteland komen. De parken die daar het meest gaan onder lijden zijn wellicht de Disneys, PortAventura en ... Duinrell. Bij het boeken van een ferry Newcastle-IJmuiden worden immers tickets voor Duinrell te koop aangeboden. Meer Britten die in eigen land blijven betekent mogelijk ook meer drukte in de Britse parken.