Dank voor de lectuur, het beeldmateriaal en de op ervaring gestoelde inzichten. Ik herken wel en beetje "Ik ben hier geweest bij gebrek aan betere bestemmingen". Die gedachte vormt zelfs de rode draad doorheen meerdere TR's van 2020 en we weten allemaal waarom. Maar op één dag twee keer volle pot betalen voor minder dan twee twee halve dagen pretpark en tussenin ook nog eens 300 km rijden ... dan vervalt toch wel het pragmatisch argument dat het park op de weg lag naar of van een andere bestemming. Niks voor mij dus.

Het valt me op dat men eenmaal ten oosten van Tripsdrill opvallend veel kneuterige parken tegenkomt in Duitsland: weinig top-attracties en doorgaans een onder-gemiddeld niveau van thematisatie. Legoland Deu. is qua aankleding wel een uitgemolken uitzondering. Maar ik kon er net als in Skyline Park - een kermis op een boerenveld - moeilijk m'n gading vinden. Schwaben Park en Bayern Park denk ik ooit wel eens en passant mee te pikken maar ik beschouw ze niet als reisdoelen op zich.

De oostelijke Baden-Würtebergers en vooral de dertien miljoen Bavarianen verdienen toch beter op pretparkgebied. Zeker als je rekening houdt met de relatief hoge welvaart en de afwezigheid van een zeekust. Dat laatste kan dan weer verklaren waarom ginds net twee zwemparadijzen de belangrijkste entertainment-attracties zijn. In de driehoek München-Salzburg-Innsbruck ligt volgens mij een joekel van een opportuniteit voor een groot top-park. Demografisch is deze regio interessanter dan Rust, om nog maar te zwijgen van de geringe concurrentie en het enorme toeristisch potentieel. Mits degelijk binnen-aanbod zou een park in normale winters kunnen profiteren van de wintersporters en wintersport-supporters (Garmisch!). In de overige seizoenen kan je dan weer mikken op city-trippers (Oktoberfest!), op berg-wandelaars en op auto-reizigers richting Italië. Adelaarsnest Park of zo, dan kunnen ze deze verwijderde attractie goed gebruiken (no offence intended).