Iets nieuws (voor Mack) uitproberen als inverted met thrill ... dat kost weer fortuinen aan R&D en je hinkt decennia know-how achter op de Zwitsers en de Nederlanders. Met een vliegende achtbaan moeten ze om dezelfde reden ook niet afkomen. Dat zou bovendien sterk naar concurrentiële na-aperij ruiken en als creatief zwaktebod kunnen overkomen.

De tijd dat EP een soort expo-ruimte was voor niewsoortige attracties, lijkt me definitief voorbij. Zie b.v. de watercoaster die in ons eigenste Walibi de wereldprimeur kreeg. Eerst elders uitproberen, succes afwachten, leren uit technische fouten en dan een (grotere) versie in je eigen park neerpoten. Dat bespaart het park veel tijd, handig om de beoogde deadline te halen.

EP heeft natuurlijk al genoeg aan twee natte coasters, zeker als je rekening houdt met de winter-opening. Daarom zou ik voor de nieuwe coaster eerder gokken op een Big Dipper in XL-formaat. Misschien wel een moeubius-versie of zuivere duelling om de capaciteit op te drijven. De 'normale' versies in Plohn en Biddinghuizen lijken me zeer geslaagd. En er is veel variatie mogelijk: b.v. met of zonder grote loop. In geval van duelling (en zelfs in geval van mono-track) kan je door de looping heen laten rijden. Al hebben ze die gimmick natuurlijk al elders in het park.

In Zweden en het VK staan erg gesmaakte multi-launchers van Mack. Toch zie ik dat niet meteen in Rust verschijnen, omdat dit dan Blue Fire zou degraderen. En kenners weten dat andere Zwitsers veel krachtiger lanceren. Ook hier speelt dan de concurrentie met een andere park opnieuw mee. (Lees: als je Taron niet kan overtroeven, begin er dan niet aan als Duitslands grootste park).

Zelf vind ik een valtoren eigenlijk een groter gemis in EP. Minstens en gyrodrop of nog beter: iets gelijkend op de top-attractie van Disney Studios (ander land en minder recent, dat komt toch minder als na-aperij over). Maar voor dat soort attractie moet Mack de constructie uitbesteden of zwaar gaan investeren in voor-onderzoek.