Goh.. Icon trekt wel bij het gewone publiek, maar is een baan die ook op enorm veel kritiek mag rekenen. Helix is voor een groot deel door externen ontworpen en ik zie mack niet heel snel in staat om zelf nog zo'n soort baan neer te zetten zonder ergens een layout (of delen ervan te jatten).

Met Blue Fire hebben ze destijds wel nog een prototype gezet. Daarentegen heeft Mack ook genoeg attracties die nooit een prototype in EP gehad hebben. Dus ik zou niet persé zeggen dat die periode voorbij is. Al lijkt het in de praktijk inderdaad beter om niet zelf alle prototypes te willen hebben, want het aanbod van achtbanen vanuit die periode is op zijn best middelmatig te noemen. De meeste prototypes hebben later véél betere versies in andere parken gehad.. Mack heeft bij die prototypes vaak vooral ingezet op technische verkoop aspecten (vooral capaciteit) en toch beduidend minder op beleving, zo lijkt het.

Met Blue Fire zag je daar wel al een duidelijk verschil in. Ook hier weer vind je weliswaar banen van hetzelfde type die véél beter zijn dan het prototype. Maar met de rotsen om de baan heen, de vele near-misses en een relatief pittige layout lijkt men hier toch veel op beleving in gezet te hebben: Terwijl capaciteit nog steeds heel goed is. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat dit een heel belangrijke reden is waarom dit type baan aardig goed verkoopt. (al denk ik dat hun wilde muis nog steeds hun top-model is.. maar logisch: Compacte banen verkopen nu eenmaal het beste)

Ik heb ooit concepten gezien voor een Mack Inverted Coaster, er waren dacht ik meerdere varianten, waaronder ook swinging en flying. Uiteindelijk is Arthur wat we er van over gehouden hebben. Wellicht dat ze het reëel maken. Maar bij de aankondiging voor 2020 was wel sprake van een megacoaster. Nu weet ik niet of ik dat moet opvatten als een "Mega-Grote-Achtbaan" of toch als het type.. Natuurlijk hebben ze met Blue Fire dat al, maar met dit type baan kun je nog enorm veel meer doen, waardoor je prima een 2e in het park kunt zetten zonder dat dit op Blue Fire hoeft te lijken. (ik denk trouwens dat voor normaal publiek Poseidon en Atlantica ook erg veel op elkaar lijken).

Qua thema zou ik zelf aan slovenie denken. Dat land werd toen al als één van de drie mogelijkheden genoemd en is bekend om zijn meren. En laat Abenteuerland nu voor een groot deel aan een meer grenzen.

Er is nu ook sprake van een tweede gebied. Natuurlijk, Polen ligt voor de hand voor Duitsland.. maar toendertijd was Roemenië publieksfavoriet en daar ga ik zelf ook in mee als 2e deel. Kun je mooi iets met Dracula doen.. wellicht een nieuw soort spookhuis en meteen een zone die wellicht ook voor de Horror Nights gebruikt kan worden (in plaats van, of samen met Griekenland).