Onze minister van volks-ongezondheid meent dat we misschien nooit meer de normale toestand gaan herbeleven. Maar de Canadese filosoof J. Bieber wist dat je woorden als 'nooit' beter niet te vaak in de mond neemt, net zoals 'altijd', 'overal', 'nergens', 'iedereen', en 'niemand'. Als je tenminste geloofwaardig wil overkomen ...

Ik gok op een aarzelend begin van 2021. De meest optimistische scenario's situeren de eind-ontwikkeling van een vaccin ergens op het einde van 2020. Bij de verspreiding en toediening hiervan moet rekening worden gehouden met allerlei juridische, medische en logistieke voorwaarden. Het (gewenst) resultaat daarvan kan zich volgens mij onmogelijk al in de prille lente van 2021 manifesteren.

Een 2021 à la zorgeloos 2019 acht ik alleen al daarom niet haalbaar. Bovendien gaan pretparken in 2021 meer voorbereid het nieuwe seizoen aanvatten. Ik vrees voor het bestaan abo's (+ abo-voordelen), groepstickets e.a. Hopelijk betreft het dan tijdelijke maatregelen met een duidelijk zicht op het einde van de tunnel. Optie drie lijkt me erg optimistisch, maar ik weiger om het momenteel nog zwarter te zien.