En intussen is ook Toverland bezig met een plan achter de schermen, waarbij ze ook denken aan een maximumcapaciteit en tijdsloten (zoals PDP). Je kan het artikel op Looopings lezen.

Ik denk dat we vooral moeten hopen dat de parken snel groen licht gaan krijgen om te openen, en dat ze daarmee niet worden vergeleken met concerten en festivals (veel volk bijeen voor een podium) of sportwedstrijden (veel volk naast elkaar in tribunes). Voor deze bestaan er alternatieven... die niet altijd even economisch verantwoord zijn.

Als pretparken (en bij uitbreiding andere toeristische trekpleisters) over een andere kam geschoren worden, kunnen deze hopelijk binnenkort openen. Wanneer zie ik binnenkort? Ten vroegste vanaf half mei / begin juni voor musea, en begin juli / half juli voor de pretparken. Hopelijk zien de meeste het dan nog zitten om dit seizoen te openen, en vinden ze hiervoor voldoende personeel.

De zomer lijkt me dan best haalbaar om het volk te spreiden, want op enkele uitzonderingen (en ons) na, zal iedereen een park maar 1 keer bezoeken. Vooraf online tickets reserveren lijkt me dan een must, maar wat met abonnees? Die zullen volgens mij ook een 'gratis' ticket moeten reserveren, zodat op die manier de max. capaciteit bewaard wordt, maar ook hier denk ik aan een max. aantal abonnees per dag. Wat dan wel zal volgen... is minder entertainment. Als nu al shows en meet & greets geschrapt worden, lijken mij de zomerse extra's ook uit den boze.

Indien alles na de zomer onder controle blijft, nadert natuurlijk het Halloween seizoen... En hier vrees ik het meeste voor! Dit is traditioneel de drukte periode van het jaar, maar hoe gaan we dit beleven? Nieuwigheden zullen heel beperkt zijn... en de capaciteit zal ook beperkt moeten worden. Of slaan we dit jaar Halloween over, om zo het zomerseizoen langer te spreiden?

En wat krijgen we na de herfstvakantie? Bobbejaanland hield het park vorig jaar een weekend langer open... Zullen ze dat dit jaar herhalen? En zullen er nog parken volgen? Dan krijgen we zo misschien nog enkele extra (beperkte) winteropeningen?

Wat buitenlandse bezoeken betreft, vrees ik dat we hier heel voorzichtig mee moeten omspringen. Ik zou voorlopig niets nieuws plannen, en misschien zelfs annuleren wat je kan - op voorwaarde dat je niets verliest. Elk land wilt nu de situatie in eigen land onder controle krijgen, en de grenzen gesloten blijven houden. Wanneer de situatie onder controle is en een land covid-vrij is, lijkt het mij ook niet aangewezen om meteen de grenzen te openen, want zo riskeer je een nieuwe golf het land in te sturen. Spanje kondigde aan de grenzen deze zomer mogelijks gesloten te houden, en hier zullen nog landen in volgen. Voor buitenlandse parkbezoeken vrees ik dus dat we tot volgend jaar zullen moeten wachten, en al zeker over de grote plassen.

Ik hoop natuurlijk voor Earlyspencer, Xarbero en anderen dat ik ongelijk krijg en jullie sneller de grote reizen kunnen maken!

Tenslotte nog even over de buitenlandse abonnementen... De al dan niet voorgestelde compensaties zijn mooi, maar zullen ook gelden zolang het park in eigen land gesloten blijft. Stel dat de Efteling of DLRP vroeger mogen openen dan de grenzen, denk ik niet dat je als Belg nog extra compensatie zal mogen verwachten, maar het zal moeten doen met de periode van de sluiting. Wat denken jullie hiervan?

Tip: OiP heeft hier ook een speciale aflevering aan gewijd.