Mooi van de Vlaamsche dierentuinen om open te houden. Al betwijfel ik of er veel volk zal op afkomen. Zeker wat de zollegie betreft komt het leeuwendeel der bezoekers doorgaans met het nu wat meer gevreesde openb.verv.

Niemand kan inschatten wanneer het dagelijkse leven terug normaliseert. Maar zelfs in het optimistisch geval waarbij alle huidige restricties ruim voor de zomer worden opgeheven, ziet het er voor de recreatie-sector gitzwart uit. Ik ga er effe heel optimistisch vanuit dat enkel (een deel van) de Paasvakantie nog zware restricties worden opgelegd. Dat verlies aan bezoekers in die korte periode zou dan kunnen gecompenseerd worden door de uitstel-bezoekers die dan later alsnog komen. Maar de schrik voor situaties van veel mensen dicht bij elkaar zal wel niet volledig weggeëbd zijn. De actuele temperaturen in pakweg Hongkong of Zuid-Europa garanderen toch niet dat het virale beestje niet tegen ons lentezonnetje kan. Het virus kan trouwens ook rezistenter worden. Geen egocentrisch whisfull thinking, maar ik verwacht - zelfs bij algemene parksluitingen tot eind april - minder drukte in het hoogseizoen tegenover vorige jaren.

Natuurlijk wenst niemand hier de pretparken een inkomsten-daling toe. De investeringsgolf van (vooral) de afgelopen 5 jaar werd hier en elders terecht toegejuicht. Maar die zijn wel gebaseerd op een terugverdien-effect van meerdere jaren. Hopelijk blijven aangekondigde investeringen nu niet uit.

(Beetje cynisch, I know: ) Volgens mij is de webmaster van Gardaland zelf geveld me Covid-19. De kalender toont daar nog steeds open op 28 ma, terwijl de Lockdown er tot minstens 3 april duurt. Mirabilandia heeft de kalender wel aangepast: niet meer open in het eerste weekend van april, zelfs niet open in heel april! Seizoensopening is er dus dit jaar 1 mei.