Mmmmm.

Ben ik de enigste die het gitzwart inziet? Ik sta in dicht contact met de nationale koepels van het jeugdwerk (Chiro, speelpleinwerk, jeugdkampen, ...) en het welzijnswerk (armoedeorganisaties, buurtwerk, ...). Daar is de datum tot 19 april verplicht waar we de werking moeten stopzetten. Tot die datum mogen we geen groepen bijeenbrengen (een groep is 5+ of meer als het kerngezin) en ook voor de maanden daarna is de toekomst onzeker.
Ik snap dus helemaal niet dat Bobbejaanland 5 april neemt, die datum is hoogstonwaarschijnlijk.

Het virus zal zeker nog tot midden mei in het land zijn, gezien de angst voor het virus zal ook nog een tijdje daarna verschillende maatregelen van kracht blijven, een virus kan altijd opnieuw de kop op komen steken. Of het virus de warmte van de zomer overleefd is een vraag van 1 miljoen, elk virus is een beetje anders, en dit virus heeft nog nog geen good practice gehad dat het de zomer overleefd. Op dat vlak is het dus bang afwachten.

5 april is een datum waar kleine maatregelen zouden kunnen wegvallen, maar het samenscholingsverbod, grote groepen mensen bijeen brengen (doet Bobbejaanland) of het aandringen tot handen wassen zullen ook de zomer blijven domineren. 5 april Bobbejaanland is een utopie. Er zijn bovendien veel verschillende generaties aanwezig (meer dan in het jeugdwerk), waarom zou de overheid dan dat wél toelaten.

De enige stok achter de deur is dat Bobbejaanland winst moet maken en jobs aanbiedt, wat de overheid nog enigszins kan interesseren, maar gezien de situatie en de persconferenties van de afgelopen jaren, lijkt het erop dat de overheid Volksgezondheid hoofdprioriteit nr. 1° vindt (volledig terrecht). Meer nog dan in Nederland (nonchalant beleid) of het Verenigd Koninkrijk (ondoordacht beleid).

Als je het mij vraagt gaan de pretparken pas open op 1 juli, onder enorm strikte voorwaarden.
Vraag blijft ook of we in België een maand schoolvakantie missen voor het lager en middelbaar onderwijs, om hun bij te scholen. Dat kan een enorme impact hebben op het seizoen. Al kan de annulatie van verschillende vluchten voor buitenlandse reizen ook wel in het voordeel van de pretparken spelen. De enige dagen die het park opent, zal het wel enorm druk zijn.

En Halloween wordt ondraaglijk druk, want iedereen wilt daar bij zijn (omdat het veilig, eng en een goede reputatie heeft). Al lijken me Scare Mazes rond virussen wel uit den boze dit jaar.