Intussen zijn steeds meer parken bezig met een plan voor heropening. In Amerika zijn de Disney-parken bezig met de voorbereiding op heropening, waarbij de aanpak van de Aziatische resorts gevolgd zal worden. Alles lijkt erop te wijzen dat Shanghai als eerste heropent, want daar zouden de voorbije week de eerste testen met bezoekers hebben plaatsgevonden. Ook het hotel en het uitgaansgebied waren er al heropend. Dat de Disney-resorts dus pas vanaf 2021 heropenen lijkt me dus eerder 'paniekzaaierij'

De grote afwezige in dit lijstje is het Europese resort, waar het voorlopig nogal stil lijkt. De Franse overheid zou wel bijeenkomsten met meer dan 5000 personen wel de hele zomer verboden hebben... Voor Disneyland Paris zouden ze dan ook creatief kunnen omspringen door de capaciteit van de parken te verlagen tot 5000 personen, geen hopper tickets meer aan te bieden en eventueel ook te werken met tijdsloten. Een dagje Walt Disney Studios Park wordt dan echt een complete ramp, want shows en entertainment zal normaal geschrapt moeten worden. Een dagje Disneyland Park klinkt dan weer heel verleidelijk, want hier zullen de wachttijden echt wel acceptabel worden! Hoe de prijzen zullen evolueren wordt wel nog even afwachten...

Plopsaland De Panne heeft intussen ook al wat bijgestuurd: de capaciteit wordt beperkt tot 5000 bezoekers (i.p.v. eerst 4000 bezoekers) die dan in 1 van de 2 tijdsloten kunnen langskomen. Eerst zouden de prijzen behouden blijven, maar die zouden nu toch aangepast worden: 28,50 euro tussen 9u en 15u en 25 euro tussen 16u en 22u. Lijkt me een faire deal, gezien alle shows en entertainment geschrapt worden, maar ik vraag me wel af waarom je 's ochtends meer betaalt dan 's middags? De controlecontainers zouden dan weer geschrapt worden, gezien het nut van koorts meten aan de ingang weinig bewijskracht biedt dat iemand effectief gezond is. De restaurants blijven mogelijks wel gesloten... ik verwacht dan wel extra kraampjes waar je iets kleins zult kunnen halen.

Europa-Park wil dan hun wachtrijen virtueel maken, waarbij de menigte niet fysiek moet aanschuiven, maar de attracties plant en meteen kan instappen. Ervaring hebben ze al met Voletarium, maar dit zou dus uitgebreid worden. Hierdoor verdwijnt wel het spontane van een dagje pretpark, maar het is toch voor iedereen aanpassen...