Waar toch weer serieus aan voorbij gegaan wordt, zowel hier, in de parken die maatregelen willen treffen als bij beleidslui: u en ik zijn niet de modale pretpark-bezoeker. Dat zijn gezinnen. Zeker in het nakend zomerverlof. Pretpark-gezinnen durven al eens bestaan uit volwassenen met ... KINDEREN.

Bij een doorsnee gezin gaan de ouders hoofdzakelijk uit praktische overwegingen mee. Daarom dat een dagje of langer Disney, EP of Efteling met het hele gezin soms als kado aan kinderen wordt gegeven op communies, kinderverjaardagen e.a.

In de anderhalve-meter-maatschappij mogen kinderen niet mee in het warenhuis. Althans ik hou mij aan die regel. Denk je nu dat die kinderen zich in een pretpark, na maanden huisarrest, 100% gaan schikken naar de soc. dist? En kom niet af met 'verantwoordelijkheid van de ouders'. Privé en beroepsmatig kom ik quasi 24/24 in contact met kinderen (bel nu niet de pedo-lijn, ajb). Grenzen aftasten zit in de natuur van kinderen. Dat kan zich vertalen in het durven betreden van een enge attractie, maar even goed in lichte ongehoorzaamheid. Zeker als de regels als lastig worden ervaren.

Misschien KNT overwegen als de huidige lapmiddeltjes van de Nederlandse Elf en de Belgische Weetniehoeveel hun effect niet bereiken? Die vraag is sarcastisch bedoeld.