Stronzato! Afwachten tot 3 april is voor mij te laat om nog zaken te cancellen. Die strenge regels in Ita zouden wel eens onderdeel kunnen uitmaken van een Europese deal. Ita krijgt financ. hulp als het meewerkt om de besmettingen zo weinig mogelijk te exporteren naar andere lidstaten.

Andere gegevens:

Opschorting van de nachttreinen tussen Oostenrijk en Italië tot en met (voorlopig) 12 maart. Voor de week erna kan je geen nachtelijke trips boeken, wel internat. treinreizen overdag. Reden: bij die dag-reizen met meer stops, neemt Ita personeel het van de Oostenrijkers over bij een grens-overgang over en wordt meer gebruik gemaakt van Ita treinen.

Gardaland toont sinds enkele dagen dat je nu ten vroegste een bezoek met verblijf kan boeken vanaf 8 april, wat een seizoensopening op 8 of 9 april zou kunnen suggereren. Want voor deze crisis kon je al een combi boeken vanaf 3 april. Voor het hoofdpark is de kalender ongewijzigd t.o.v. voor de crisis, dus suggereert men vanaf 28 maart open.

Gardaland Sea Life heeft z'n online kalender-tabel zeer laattijdig aangepast, nadat het aquarium al ruim 10 dagen dicht was. Die tabel toont Sea Life vanaf 12 maart alweer geopend, wat ik moeilijk kan geloven met de lockdown tot (minstens) 15 maart. In een mail naar Gardaland ontving ik het automatische bericht dat ze niet voor 16 maart zouden reageren.

Movieland en Miabilandia blijven even statisch-onduidelijk. Anders is het bij Cinecittà World dat een geringe verlating van de seizoensopening helder heeft gecommuniceerd, al is natuurlijk ook dat onder voorbehoud. Volgens meerdere bronnen zou de dierentuin nabij Gardaland, 'Parco Natura Viva' vandaag 7 maart terug geopend zijn. De 1-meter-afstand-regel in Veneto zou hier makkelijker gehandhaafd kunnen worden dan in een (binnen-)museum, aquarium of pretpark. Hier een Italiaan die de recente kalender-wijzigingen bij verschillende Ita parken toelicht: https://www.youtube.com/watch?v=oXSUD0go-Y4

Ter info: de officiële Paasvakantie in heel Ita is van dond 9 april tem di 14 april. Ik las al ergens dat men tijdens een deel van die Paasvakantie de verloren schooldagen wil recupereren. Dat lijkt me onmogelijk want 1) een zeer korte vakantie 2) met meerdere katholieke feestdagen ... in Ita 3) wat het toerisme nog meer zou treffen 4) tot ongenoegen van vele ouders die al lang van tevoren een binnenlandse trip hebben gepland die ze niet willen cancelen, zeker wanneer reizen e.a. net weer zou worden toegelaten. Ik zie nog eerder dat in de meest getroffen regio's de lockdown voor scholen wordt verlengd tot en met de Paasvakantie. Dat zijn dan geen dagen die het departement moet verantwoorden aan de ouders. Maar als ze scholen zo lang dicht houden, zullen ze 'samenscholingen' zoals pretparken ook wel verbieden, vrees ik.