Tsja.. zelf ben ik wel cinefiel en voor 21 euro de maand kan ik zo vaak gaan als ik wel en krijg 10% korting op de snoep: Die inmiddels overigens zo duur is geworden dat ik zelfs mét die 10% korting het meestal gewoon oversla.

Wat betreft het Nederlandse concept voor groepsimmuniteit: Daar zitten enorm veel haken en ogen aan.

Zoals je al noemde is het nog volstrekt niet bewezen dat je immuun kunt worden. eerder het tegendeel.

Nederland gaat uit van 60% van de bevolking immuun te krijgen voldoende is. Maar ze weten eigenlijk niet heel zeker of dat niet hoger moet. Ik ben eens op zoek gegaan naar de minima voor diverse ziektes en heb geen enkele sociaal overdraagbare ziekte kunnen vinden die onder de 80% werkt. De ziektes die bij 60% werken verspreiden zich doorgaans via ontlasting.

Het aantal 60+ers in nederlaand bedroeg 2 jaar geleden nog 18% van de bevolking. Dat betekent dat hooguit 2% van de rest van de bevolking tot de "risicogroep" mag horen wil groepsimmuniteit kunnen werken. In de praktijk gaan we dus veel mensen moeten laten sneuvelen om daadwerkelijk groepsimmuniteit te kunnen behalen.

Nederland heeft een meldplicht als iemand corona heeft, maar geen meldplicht als iemand genezen is. Er is dus volstrekt geen zicht op hoe veel personen genezen zijn, waardoor je dus ook volstrekt geen idee hebt in hoeverre we in de buurt van die beoogde 60% komen.

Jezef niet populair maken door de parken liever gesloten te houden.. tsja.. ik begrijp de opmerking op zich wel. Maar MITS goed uitgevoerd zie ik het probleem van de opening van parken niet zo in. In hoeverre dat altijd even goed wordt doorgevoerd.. tsja, dat zal moeten blijken.

Men heeft het in het begin simpelweg veel te licht opgevat. De opmerking dat iets niet zomaar van China naar hier kan overwaaien is bijzonder naïef als je kijkt hoe veel er tegenwoordig gereisd wordt, en zeker als je bedenkt dat tegen de tijd dat we van het virus wisten dit dus al maanden lang een issue was in Wuhan.. De WHO heeft het in het begin dood gezwegen, maar toen ze er eindelijk mee kwamen, waren ze gelukkig wel eerlijk er over dat het al een tijdje gaande was. Wat op zich al de ernst van de zaak aan gaf.. De Chinese cijfers heb ik nooit echt vertrouwd en doe ik nu nog steeds niet.

Maar ach.. het enige wat we nu kunnen doen is kijken hoe die 2e golf gaat verlopen. Voorkomen kunnen we het niet en ik zie regeringen in veel landen nu al weer hetzelfde doen als in het begin: véél te laat of niet reageren en het veel te licht opvatten. De 2e golf is in veel situaties echter vele malen heftiger dan de eerste golf. Dus nu de beperkingen ietwat gelost worden, ga ik wel proberen daar een beetje van te profiteren.. maar wel op een manier die ik zelf veilig acht; Dus liever 2 meter dan anderhalf. En waar nodig toch mondkapjes en handschoenen, ook al zijn die in NL niet verplicht.