X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 12 van de 12
  1. #1

    Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Blackpool Pleasure Beach heeft aangekondigd dat Valhalla tijdens zijn twintigste jubileumjaar gesloten blijft. De betrouwbaarheid van de attractie moet omhoog maar het park gaf ook aan dat de attractie een renovatie krijgt.

    Het is geen geheim dat het park wat krap bij kas zit. Icon heeft 16,25 miljoen pond gekost, maar zou het park letterlijk geen enkele extra bezoeker opgeleverd hebben. Het park heeft beperkte openingstijden (sluit maximaal om 18 of uitzonderlijk eens om 19 uur tijdens het hoofdseizoen) maar sluit regelmatig een uur vroeger dan de dag ervoor was aangekondigd. Big One rijdt uitzonderlijk nog met 2 treinen. Bij ons bezoek dit jaar opende de baan pas anderhalf uur voor sluitingstijd van het park vanwege de wind en de wachtrij liep onmiddellijk op tot ruim 2 uur. Toch bleef men starrig met 1 trein rijden. Bovendien wordt er na iedere rit met gewone bezoekers telkens 1 trein gevuld met fastpassers, die ook nog eens altijd het uitstapperron blokkeren... Schuiven doet die attractie voor geen meter meer en het is een half wonder als je de Big One nog kan doen tijdens een bezoek.

    Valhalla is een bijzonder dure attractie om open te houden. Het vreet 1/3 van de totale operationskost van het park. Zelf vrees ik eigenlijk dat de attractie eerder een downgrade gaat krijgen. De sneeuwkamer had bij mijn bezoeken in 2018 en 2019 al geen sneeuw meer (het was er enkel erg koud) en blijkbaar betaalt het park zich blauw aan gasrekeningen. Zouden de dure effecten eruit gaan?

    Bron: https://twitter.com/mandsthompson/st...85641574604801
    Laatst gewijzigd door jefke88; 08-01-20 om 09:49.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  2. #2

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Ik merkte ook een verschil tussen de ruimere operatieve uren eind aug. 2018 (bij sluitingstijd nog toegelaten worden in een lange wachtrij, genre Big One, Icon of Walh.) en begin juli 2019 (sluitingstijd park = meestal de laatste rit). Bij Valh. sloot de wachtrij zelfs een uur voor parksluit.

    Ik dacht dat dit ten dele met het seizoen te maken had: begin juli was daar immers nog schoolreis-tijd en die keurig gekostumeerde minderjarigen vertrokken doorgaans al rond 16:00. Maar mss heeft het (ook) met bezuinigingen te maken. Wat Valh. betreft: zowel het vroegtijdig sluiten van de wachtrij, het enorm lange wachten en de nakende refurb zijn te verklaren door het klein aantal bootjes in bedrijf anno 2019. Een BPB-fan-FB-groep meldde toen dat de meerderheid van de boten herstel behoefde.

  3. #3

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Vreemd dat Icon geen extra bezoekers trekt. Maar wellicht is de baan daarvoor niet de topper die ze nodig hebben. Voor UK is een double launch-coaster natuurlijk iets bijzonders, maar de lanceringen zijn eerder matig en de rest van de rit is een aaneenschakelijk van awkward aanvoelende elementen. Ik denk dat meer inversies (want die heeft het park toch weinig en worden doorgaans toch wel geassocieerd met thrill) beter was geweest.

    In het algemeen had BPB die baan wellicht beter door een andere bouwer kunnen laten zetten, want naast dat de layout een aaneenschakeling van awkwarde elementen is, is de baan ook alles behalve compact en heeft de aanleg van deze baan de infrastructuur van het park compleet kreupel gelegd. Terwijl er in principe ruimte zat was geweest om de baan zo aan te leggen dat in elk geval het oude pad nog terug had kunnen komen (zei het wellicht met enkele bochten en/of trappen extra). Een inversie over het pad heen zou fantastisch zijn geweest.

    Jammer, ik had BPB zeker beter gegund. Het leek na opening van Nickland toch een stuk beter te gaan met het park, maar als Icon niet het gewenste effect heeft, zal men zich zeker nog eens bedenken voor het plaatsen van een nieuwe grote achtbaan.

    Valhalla Downgraden? Ja, waarschijnlijk wel. Hij zal een stuk energiezuiniger moeten worden en dat zal ongetwijfeld niet gaan zonder de dure effecten te vervangen. De vrieskist scene kan gemaakt worden middels theming en een airco. Voor het effect hoeft het er immers niet écht in te vriezen (al is dat natuurlijk wel leuker). Door goede theming toe te voegen, kunnen ze dat wel compenseren, maar eigenlijk vreese ik ook daar voor, als het echt nog steeds zo slecht met het park gaat.

    Blackpool heeft als plaats gewoon een flinke overhaul nodig. De boulevard langs het strand kan vele malen gezelliger zijn dan het nu is. Begin eens met het verkeer in te perken. Er zijn diverse gedeeltes die er heel gezellig uit zien, maar er tussen in is er veel vervallen. Als de stad dat kan oplossen kan het weer terug een stadje worden dat veel meer toeristen lokt en dat is dan ook weer goed voor Pleasure Beach. Stad en park hebben beiden enorm veel potentie, maar vooralsnog kunnen ze het niet waar maken.

    Afterthought: Zou het verwijderen van de muis toch zijn effect hebben gehad? Gewone bezoekers komen wellicht wel voor Icon, maar als het park voor een groot deel op fans draait, kan het zijn dat het wegblijven daarvan dat effect teniet maakt. Daarnaast kan ook het gewone publiek rekenen dat als je een baan opent en een andere verwijderd je netto aantal attracties hetzelfde blijft.

  4. #4

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Wie ben ik om (officiële) bezoekcijfers te ontkennen, maar in 2018 leek Icon me wel een mensen-magneet. Behalve de nieuwigheid toen speelde misschien ook mee dat bij momenten Big One er (wegens wind) vaak uit lag en al zeker later opstartte. Icon opende in 2018 - qua aanvangsuur bedoel ik - soms zelfs vroeger dan aangegeven. Gelet op de geringe weergevoeligheid van Icon en de hoge capaciteit in vergelijking met de meeste andere attractie in BPB, vond ik het wel een goede investering / aanwinst ... Al heb ik zelf nooit de houten muis gekend.

    De tegenvallende bezoekcijfers louter koppelen aan de makke launches van Icon of de verwijderde muis: daar geloof ik niet in. Dat vergelijken van launches is iets voor ons, de coaster-nerdies (no offence), en die maken volgens mij toch maar een uiterst beperkt deel uit van het totale doelpubliek.

    Brexit lijkt me al zeker geen verklaring. UK'ers zouden hierdoor net meer in eigen land reizen, en buitenlanders ondervonden tot op heden weinig of geen hinder in de UK. Ook het dalende Pond zou in het voordeel van lokaal toerisme moeten spelen. Concurrentie van andere parken, i.h.b. Alton Towers? Wickerman mikt duidelijk op een ruimer publiek, maar of die woodie nu echt massaal bezoekers heeft weggetrokken uit Blackpool? Zelfs in geval van stijgende bezoekcijfers in AT lijkt me dat maar een beperkte verklaring voor de malaise in BPB.

    Ik zou eerder het neerwaartse imago van zowel BPB als de stad BP als reden durven inroepen. Nostalgisch en onderhoud-behoevend zijn voor mij geen synoniemen, zie b.v. Tivoli en Gröna. Illustratief in BPB vind ik het zeer ondermaats sanitair, de vele roestsporen op attracties en zicht op rommelige opslagruimtes en bouwafval, b.v. langsheen "Gran-Nash."

    De stad zelf is ook een has-been met vandaag een overaanbod aan verblijfsaccommodatie. Ik las een interessant artikel dat de volgende causale verbanden legt:
    - Ooit was BP het Mekka voor strandtoerisme in de noordelijk UK. Maar UK'ers verkiezen de laatste decennia de Spaanse corsta's boven Blackpool, omwille van het weer en de fors gedaalde prijzen in de luchtvaart.
    => Het overaanbod accommodatie wordt niet meer uitsluitend aan toeristen verhuurd, maar ook voor langere termijnen en aan zeer lage prijzen.
    => Dit trekt marginalen (no offence, maar iedereen heeft er wel al de junks zien rondlopen) uit de grote steden in het noorden aan, want huren in Manch. of Liv. is vele keren duurder.
    => die kansarme nieuwe Blackpoolers kosten de lokale overheid extra inspanningen (begeleidingstrajecten, openbare veiligheid, ...) en kunnen potentiële toeristen, zeker gezinnen, afschrikken. Hierdoor lijdt de stad dubbel inkomstenverlies.

    Jammer om te lezen dat BPB denkt het tij te doen keren mits bezuinigingen, i.h.b. op de unieke Valh. Ik heb het woord 'overhaul' moeten opzoeken, maar er is volgens mij meer nodig dan een grondige opknap-beurt. Ik weet niet of je BPB letterlijk wat park-achtiger kan maken middels aanplantingen. Bovendien is daar is nauwelijks ruimte voor en Gröna heeft ook quasi geen groen. Om even bij die Zweed te blijven: die compenseert dat gebrek volgens mij met ruime blikken op het nabijgelegen water, terwijl je op de begane grond in BPB volgens mij te weinig ziet van de zee. Want plaatsgebrek / rustgebrek kan je zeker met zo'n zichtlijnen compenseren. Had Big One daarom beter aan de land-inwaartse zijde van het park gelegen en zou dit z'n weersgevoeligheid hebben verminderd? Daar is het nu natuurlijk te laat voor, maar misschien zijn er andere opties te realiseren.

  5. #5

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    De ma(c)kke launches van Icon waren enkel een voorbeeld van het gebrek aan thrill in de baan, ik noemde toch beduidend meer dan enkel dat en spitste dit ook toe op het algemeen publiek. Mensen komen omdat het nieuw is en hebben daarna weinig reden om de baan nog eens te doen.

    De muis was zeker geen groot publiekstrekker, maar voor parken als Blackpool mag je de kracht van je fanbase zeker niet onderschatten. Vooral de schandalige manier hoe het park met fans is omgegaan betreffende het verwijderen van de baan heeft zeker niet geholpen.

    Dat er veel volk op de baan af komt omdat deze nieuw is kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat er ook meer volk in het park is.

    Ik denk wel dat je gelijk hebt in de verpaupering va de stad, maar als je kijkt naar de delen die recentelijk opgelapt zijn dan ziet dat er heel gezellig en goed uit. Als ze dat kunnen doortrekken kan dit zeker weer een Britse topbestemming worden.

  6. #6

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Die gebouwen langs de boulevard onder de Big One waren ze dit najaar weer allemaal aan het opknappen, maar bijvoorbeeld dat spookhuis wat eronder zat, is in november definitief gesloten. Dat nieuw 5-sterrenhotel van het park ligt ook op de boulevard, dus langzaam maar zeker ziet dat er toch al iets beter uit. Maar ik heb de indruk dat de ingang BPB het einde is van de levendige boulevard in Blackpool en alles wat onder de Big One ligt en zuidelijker geen aantrek heeft. Ik betwijfel of ze die hoek dus weer volledig tot leven gaan kunnen laten komen. Verderop liggen alleen nog maar hotels, voor de rest niets meer.

    Ander probleem is volgens mij ook dat het park niet meer vrij toegankelijk is. Wil je enkel Icon doen, betaal je 10 pond inkom + 15 pond voor Icon zelf, wat belachelijk is. Ik snap ook niet waarom ze aan iedere attractie een extra personeelslid blijven betalen om de wristbands of tickets te controleren, dat moet enorm veel kosten en heb tijdens mijn laatste bezoeken nooit iemand met tickets zien betalen.

    Ze zouden dat park terug vrij toegankelijk moeten maken. Het zou veel extra inkomsten qua horeca opleveren en bezoekers zullen makkelijker een paar losse attracties doen. Nu betaal je 25 pond in voorverkoop of liefst 39 pond de dag zelf, dat is een enorm verschil en zal niemand de dag zelf doen verleiden om het park te bezoeken...
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  7. #7

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    De reden dat ze die vrije inkom hebben afgeschaft is omdat ze veel last hadden van hangjeugd die dan weer vandalisme met zich mee brengen. Daarnaast bleven andere mensen er weg omdat ze zich niet prettig voelden bij dat "tuig". Door het invoeren van een inkomprijs is het park er qua gezelligheid echt wel op vooruit gegaan.

    De boulevard loopt na BPB nog wel door naar het zuiden toe. Ze hebben geprobeerd dat aantrekkelijke te maken door onder andere daar de grootste discobal ter wereld nog ergens te zetten. Geen goed idee als je het mij vraagt. Laat de boulevard inderdaad gerust ophouden bij BPBen ervoor zorgen dat in elk geval het gedeelte tussen BPB en de Blackpool Tower gezellig is. Daar zitten nog te veel dode en ongezellige stukken in.

    Het verkeer lijkt me een groot probleem te zijn. Zorg ervoor dat mensen makkelijker kunnen oversteken met viaducten en/of tunnels. Of maak het een éénrichtingsweg. Dat maakt het minder chaotisch, minder druk en aantrekkelijker om langs de boulvard te wandelen. Zorg ook dat er meer te doen is. Bij BPB was er altijd genoeg te doen (toen de boulevard daar nog open was). En dat liep een aardig eindje door tot voorbij de South Pier. En dan heb je in het noorden nog een heel stuk rondom die Tower dat heel gezellig is. Er tussenin is waar je een gat slaat dat je moet zien te dichten.

  8. #8

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    https://pretparken.be/NL/article/224...rrijst-in-2022

    Graag deel ik dit artikel.
    Interessant voor mezelf als BPB-onwetende. Buiten foto's, een podcast op OiP en wat info hier op Pretparken ken ik het park niet. Ook de making off video gezien.

    Louter afgaand op wat ik online zie, lijkt dit een Indiana River, maar dan met betere effecten en heel natte drops.
    Hoe dan ook, oude attracties opknappen is altijd een nobele daad, dus ik volg dit project wel :-)

  9. #9

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Valhalla is episch, ik blijf het nog altijd 1 van de meest geweldige attracties vinden die ik al ooit deed. Niet echt vergelijkbaar met Indiana River, zelfs een Valhalla met veel defecten staat er nog mijlenver boven. Op zich zijn de drops zelf eigenlijk niet echt nat, maar zijn het de vele effecten die de attractie soaked maken. Op 1 staat die (lekkende) vortex over de uitloopstrook van die double drop. Die 2 hamers die op je afgerold komen zorgen ook voor de nodige liters water. En wie al front seat heeft gezeten, zal ieder bochtje ook al serieus vervloekt hebben.

    Die hamers, de sneeuwkamer, de ontploffingen met het brandend water, de soundtrack,... Het geheel maken er een wereldtopper van, het is dan ook te hopen dat er aan dit niets zal veranderen...
    Laatst gewijzigd door jefke88; 29-12-20 om 22:54.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  10. #10

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    Goh.. Qua theming vond ik de afwerking nooit echt bijzonder hoog, maar de special effects waren wel cool - als ze het deden. Valhalla was altijd een enorm dure attractie om draaiende te houden, dus ik verwacht dat bij versie 2.0 toch behoorlijk aan vuur-effecten gekort zal zijn. Het zou me ook niets verbazen als de scen in Niflheim (vrieskist) verdwijnt. Die deed de laatste keer dat ik de attractie deed al niets meer.

  11. #11

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    @Jak: hier een uitgebreid TR uit 2018 https://board.pretparken.be/showthre...-2018&langid=1

    Ook in 2019 was ik er. Toen was er niet echt meer volk (wel school-reizende kinderen) maar was het veel langer aanschuiven bij Valhalla. En enkel bij deze attractie sloot de wachtrij een uur voor park-sluiting. Reden: ontzettend weinig bootjes in bedrijf. Op een FB groep van BPB werd dit gelinkt aan de refurb.

    Of Valhalla episch is ...? Van buitenaf ziet de attractie er wat kermis-achtig uit. In een stadspark - en al zeker BPB - misstaat dat niet, al zie ik liever 'volwaardige' gebouwen. De waterval buiten deed het b.v. de ene dag wel en de andere dag niet. En het gebeeldhouwde viking-hoofd ernaast had al wat van z'n pracht verloren t.o.v. foto's van voorgaande jaren. De theming binnen is uitvoerig maar hier en daar visueel verouderd. En ook hier zie je soms nog delen van de 'kermis-constructie' terwijl dat in b.v. Chiapas en - lach maar - Indiana River veel minder het geval is.

    Maar wat zeker klopt: de rit is lekker lang en de effecten zijn vaak verbluffend. De vrieskou en de vlammenhitte voel je a.h.w. in elke vezel. Ik ken weinig attracties die deze sensaties geven. De vlammen van CoT of Wickerman leken me eerder visueel, die van de darkride in Slagaren laten zich wel voelen maar zijn visueel kleinschaliger. Hopelijk veranderen ze hier niks aan. Laat ze maar de kleine visuele minpuntjes wegwerken en vooral de vaartuigen optimaliseren. Die hadden al van bij het instappen een bodem van 10 cm water, ondanks kortstondig water-stofzuig-werk bij elke dispatch. Op de muziek heb ik niet gelet, wat vooral veel zegt over mijn beperkt waarnemingsvermogen en de weinige waarde die je aan mijn mening moet hechten.

    Toch deze tips: in 2021 geen Valhalla, wel Brexit (paspoort nodig vanaf sept.), Covid-onzekerheid en mutaties, dan zou ik zeker BPB een jaartje uitstellen. Ik genoot een gratis dagje extra inkom en all ride wegens regenweer bij het bezoek daags voordien. En ook met een Efte-abo kom je er gratis in incl. all ride. Met een BJL-abo doe je ook nog gratis de zoo (wel 5 km bus). Leuke slides in het Sandcastle tegenover BPB. Van alle Merlin attracties in Blackpool heb ik enkel het letterlijk hoogtepunt bezocht: de Tower (Eye). Prima treinverbinding (1 overstap) vanuit Manchester Airport overigens. Ideale midweek-bestemming en dankzij het overaanbod aan verblijfaccomodatie niet zo duur begin juli of eind augustus. Het kan wel drukker zijn tijdens de lichtparade (ik denk sept) en rond Halloween strijkt het immens populaire Strictly Come Dancing daar neer.

  12. #12

    Re: Blackpool Pleasure Beach: De toekomst van Valhalla

    In april opent Valhalla eindelijk opnieuw, weliswaar onder "technical rehearsals", men blijft dus werken aan de attractie...

    Naam:     valhalla1.jpg
Bekeken:  175
Groote:   581,7 KB
    Naam:     valhalla2.jpg
Bekeken:  212
Groote:   502,7 KB
    Bron: Twitter

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •