Wie ben ik om (officiële) bezoekcijfers te ontkennen, maar in 2018 leek Icon me wel een mensen-magneet. Behalve de nieuwigheid toen speelde misschien ook mee dat bij momenten Big One er (wegens wind) vaak uit lag en al zeker later opstartte. Icon opende in 2018 - qua aanvangsuur bedoel ik - soms zelfs vroeger dan aangegeven. Gelet op de geringe weergevoeligheid van Icon en de hoge capaciteit in vergelijking met de meeste andere attractie in BPB, vond ik het wel een goede investering / aanwinst ... Al heb ik zelf nooit de houten muis gekend.

De tegenvallende bezoekcijfers louter koppelen aan de makke launches van Icon of de verwijderde muis: daar geloof ik niet in. Dat vergelijken van launches is iets voor ons, de coaster-nerdies (no offence), en die maken volgens mij toch maar een uiterst beperkt deel uit van het totale doelpubliek.

Brexit lijkt me al zeker geen verklaring. UK'ers zouden hierdoor net meer in eigen land reizen, en buitenlanders ondervonden tot op heden weinig of geen hinder in de UK. Ook het dalende Pond zou in het voordeel van lokaal toerisme moeten spelen. Concurrentie van andere parken, i.h.b. Alton Towers? Wickerman mikt duidelijk op een ruimer publiek, maar of die woodie nu echt massaal bezoekers heeft weggetrokken uit Blackpool? Zelfs in geval van stijgende bezoekcijfers in AT lijkt me dat maar een beperkte verklaring voor de malaise in BPB.

Ik zou eerder het neerwaartse imago van zowel BPB als de stad BP als reden durven inroepen. Nostalgisch en onderhoud-behoevend zijn voor mij geen synoniemen, zie b.v. Tivoli en Gröna. Illustratief in BPB vind ik het zeer ondermaats sanitair, de vele roestsporen op attracties en zicht op rommelige opslagruimtes en bouwafval, b.v. langsheen "Gran-Nash."

De stad zelf is ook een has-been met vandaag een overaanbod aan verblijfsaccommodatie. Ik las een interessant artikel dat de volgende causale verbanden legt:
- Ooit was BP het Mekka voor strandtoerisme in de noordelijk UK. Maar UK'ers verkiezen de laatste decennia de Spaanse corsta's boven Blackpool, omwille van het weer en de fors gedaalde prijzen in de luchtvaart.
=> Het overaanbod accommodatie wordt niet meer uitsluitend aan toeristen verhuurd, maar ook voor langere termijnen en aan zeer lage prijzen.
=> Dit trekt marginalen (no offence, maar iedereen heeft er wel al de junks zien rondlopen) uit de grote steden in het noorden aan, want huren in Manch. of Liv. is vele keren duurder.
=> die kansarme nieuwe Blackpoolers kosten de lokale overheid extra inspanningen (begeleidingstrajecten, openbare veiligheid, ...) en kunnen potentiële toeristen, zeker gezinnen, afschrikken. Hierdoor lijdt de stad dubbel inkomstenverlies.

Jammer om te lezen dat BPB denkt het tij te doen keren mits bezuinigingen, i.h.b. op de unieke Valh. Ik heb het woord 'overhaul' moeten opzoeken, maar er is volgens mij meer nodig dan een grondige opknap-beurt. Ik weet niet of je BPB letterlijk wat park-achtiger kan maken middels aanplantingen. Bovendien is daar is nauwelijks ruimte voor en Gröna heeft ook quasi geen groen. Om even bij die Zweed te blijven: die compenseert dat gebrek volgens mij met ruime blikken op het nabijgelegen water, terwijl je op de begane grond in BPB volgens mij te weinig ziet van de zee. Want plaatsgebrek / rustgebrek kan je zeker met zo'n zichtlijnen compenseren. Had Big One daarom beter aan de land-inwaartse zijde van het park gelegen en zou dit z'n weersgevoeligheid hebben verminderd? Daar is het nu natuurlijk te laat voor, maar misschien zijn er andere opties te realiseren.