Ik denk ook dat ze op middellange termijn de merknaam Sunparks laten varen... Op korte termijn zal die wel nog even behouden blijven. Via HLN lieten ze ook weten dat Oostduinkerke een Sunparks blijft, aangezien vooral Belgen dit park bezoeken. Bij De Haan ligt het anders, want daar trekken ze ook internationale bezoekers, die ze in de toekomst nog meer hopen te ontvangen.

In elk geval pakken ze het wel grondiger aan dan bij de vorige poging om De Haan een Center Parcs te noemen, wat ik ook alleen maar toejuich. Vorig jaar was Les Ardennes aan de beurt, nu De Haan en ik gok over zo'n 2 jaar Kempense Meren en tenslotte ook Oostduinkerke.

Port Zélande en Park Zandvoort liggen ook aan de kust en hebben inderdaad minder groen in de parken, maar zijn van oorsprong ook geen Center Parcs-parken, maar zijn een erfenis van Gran Dorado. Toen die parken ingelijfd werden (samen met o.a. Limburgse Peel, Eifel en Hochsauerland), werden de parken onderverdeeld in Center Parcs Originals, FreeLife (natuur) en SeaSpirit (kust), en daarna opgewaardeerd. Intussen heeft CenterParcs ook in de eigen parken meer variatie gebracht, waardoor het nu allemaal volwaardige Center Parcs parken zijn.

Indien ze Sunparks nog met 2 parken gaan uitbaten, en dan nog later nog met 1 park, heeft het volgens mij ook maar weinig zin om die keten en dat merk levendig te houden. In het verleden was nog sprake van nieuwe parken toe te voegen, maar ook deze zijn uiteindelijk als Center Parcs geopend. Oja, en enkele 'minderwaardige' Center Parcs parken werden ook even 'gedegradeerd' tot Sunparks, maar dat gaf ook niet de gewenste resultaten, waarna die terug Center Parcs werden.

Ander plan met de andere parken is om deze in de verkoop te zetten en te laten binnenhalen door een concurrent zoals bvb. Roompot, Landal of Oostappen, maar toch denk ik dat Center Parcs die parken zelf liever zal houden.

Tenslotte: wat de kleine afstand tussen de parken Kempense Meren en De Vossemeren betreft, zie ik ook weinig graten in: als ze het aan de concurrent geven, is het nadeliger. Als ze het zelf houden, kunnen ze inderdaad meer differentiëren in de parken en zo voor elke doelgroep een ander park aanbieden. Kijk bvb. naar Het Meerdal en Limburgse Peel. Die parken grenzen letterlijk aan elkaar, maar toch worden in beide parken geïnvesteerd.