X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 13 van de 13
  1. #1

    [Majaland Warschau] 2022

    Het vorig jaar geopende Majaland Kownaty is een groot succesnummer, waar de recente en toekomstige uitbreidingen al van getuigen. Tijd dus voor een tweede Pools pretpark zo'n 400 km verderop richting oosten, nabij de hoofdstad Warschau.

    Vorige week kondige Plopsa dit nieuw officieel aan, nadat 15 maanden geleden al een groot aankondigingsbord in het centrum van de hoofdstad verscheen. In Góraszka, zo'n 20 km van Warschau, verrijst een nieuw shopping- en entertainmentcomplex waar Majaland Warschau deel van zal uitmaken.



    Project Góraszka is de voorlopige naam van dit nieuwe complex, gelegen op een voormalig vliegveld, en situeert zich aan het knooppunt van de zuidelijke ringweg om Warschau en de S17-snelweg. Enkele feitjes:
    - 77.000 m² (complex)
    - 120 winkels
    - 1 bioscoop
    - verschillende restaurants
    - 3400 parkeerplaatsen
    - opening voorzien voor oktober 2022

    Het nieuwe Plopsa-park zal, net als het andere Poolse park, zowel binnen- als buitenattracties krijgen. Op de eerste ontwerpen is trouwens al een grote achtbaan in het buitengebied te zien. Officiële aankondiging van attracties volgt later, dus heel zeker is dit nog niet. Grootste verschil met het andere park is dat hier maar één figuur centraal zal staan: Maja de Bij. De bouw van het project zou zo'n 2 jaar duren en zal zo'n 30 miljoen euro kosten.





    Bron: Plopsafans

  2. #2

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Iets zegt mij dat het een tweede plopsa indoor word?

    Leuk project maar waarom weer Polen?

  3. #3

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Mja, doet mij ook vooral denken aan Plopsa Indoor.

    Blijkbaar slaat het volledig aan in Polen, en Polen zelf telt niet echt veel (gethematiseerde) pretparken. Ik vermoed dat ze daarom ervan willen profiteren. Bovendien zijn de kosten daar ook een pak lager dan hier, dus wellicht de tweede verklaring.

  4. #4

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Ik word er niet enorm enthousiast van: een nieuw plopsa park is zelden ook echt vernieuwend. De meeste zaken hebben we elders al eens gezien en in het zeldzame geval dat we het nog niet gezien hebben, is het een kwestie van tijd voor het naar 'onze parken' gekopieerd wordt.

    Het geeft wel aan dat het plopsa-model goed werkt.

  5. #5

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Vandaag werd symbolisch de eerste steen van het park gelegd. Meer info kan je in ons artikel vinden.

  6. #6

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    "Perfect bereikbaar want aan het kruispunt van twee nieuw snelwegen," valt te lezen. Nu ben ik niet de groenste van de klas, maar dit terrein nabij de hoofdstad vraagt toch om een vlotte spoorverbinding. En aangezien hier ook een shopping mall komt, kunnen VDK en co wellicht geen parkeerinkomsten meegraaien.

    Ik zie weinig buitencoaster (uiterst links op de bovenste foto of rechts dat zwembadachtig ding onder Minecraft-tentzeil?). Dit ziet er in het geheel wat uit als Uplace, waar volgens de concepts een Lego indoor was voorzien. Waarom Polen? Daar gaat bouwen (en vergunningen krijgen) veel sneller. Mogelijk passeren de initiatiefnemers ook nog eens langs de EU-kassa. "En het entertainment-zwaartepunt moet niet te veel nabij Krakau liggen," hoor je de hoofdstedelingen denken.

    Als ik ooit nog eens een Plopsa-funcard heb, zal ik mss een Polentrip incalculeren. Maar dan toch meer voor het buitenpark nabij de Pools-Duitse grens dan voor deze Plopsa Indoor Wijnegem Shopping.

    Benieuwd of de verovering van het Oostblok hiermee stopt voor Studio 100, na ook al een indoor-vestiging in Praag. Budapest of een populaire kustplaats in Bulgarije misschien?

  7. #7

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Benieuwd of de verovering van het Oostblok hiermee stopt voor Studio 100, na ook al een indoor-vestiging in Praag. Budapest of een populaire kustplaats in Bulgarije misschien?
    Nee het stopt niet, er zijn plannen voor Majaland Katowice en Majaland Gdansk....

  8. #8

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    Nee het stopt niet, er zijn plannen voor Majaland Katowice en Majaland Gdansk....
    Waarom zou je in Vredesnaam zo'n super overpriced pretpark in zo'n beetje de armste regio van Polen willen zetten?

  9. #9

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Waarom zou je in Vredesnaam zo'n super overpriced pretpark in zo'n beetje de armste regio van Polen willen zetten?
    Er zijn zestien provincies (Voivoidships) in Polen. De parken zullen in de vierde en vijfde provincies komen als je ze rangschikt op GRP per capita. bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...deships_by_GRP

    Om je eigenlijke vraag te beantwoorden, hier een density map van Polen:
    https://lh3.googleusercontent.com/pr...PGJcpO_leJl7YQ

  10. #10

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Bijkomend de Europese Unie sponsert heel hard voor economische activiteiten de toerisme aanwakkeren en werkgelegenheid brengen in Europa. Polen is sinds drie jaar een milde groeier geworden wat wil zeggen dat infrasctuur een economische diversificatie uitgebreid worden gesteund. daarvoor was het voornamelijk infrastructuur een productie. Dit is voor de Unie een vervolmakingsfaze. Zeker als je denkt dat Polen van een netto ontvanger naar een betaler aan het gaan is.

    Dat alles zorgt er voor dat een park heel interessant is in deze regio. de bevolking begint een budget te hebben voor daguitstappen. je krijgt heel veel subsidies en het is nog redelijk goedkoop om er te bouwen.

  11. #11

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Er zijn zestien provincies (Voivoidships) in Polen. De parken zullen in de vierde en vijfde provincies komen als je ze rangschikt op GRP per capita. bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...deships_by_GRP

    Om je eigenlijke vraag te beantwoorden, hier een density map van Polen:
    https://lh3.googleusercontent.com/pr...PGJcpO_leJl7YQ
    Gdansk ligt inderdaat nét niet in het armste gebied (grofweg het noordoosten - al doet het Zuidoosten het volgens deze kaart ook niet geweldig), maar dat gebied valt wel onder hun verzorgingsgebied.. met een relatief hoog GDP in Gdanks zou dat wellicht nog gecompenseerd kunnen worden.

    De Density-Map kan ik niet openen, daar zit nog een of andere proxybescherming op (gepost vanaf je werk wellicht?), maar density zegt ook niet alles.. De meest dichtbevolkte wijken zijn wijken met gigantische wolkenkrabbers, of sloppenwijken. In het noordoosten van Polen vooral dat laatste.

    Wellicht dat plopse hier een meer Budget versie op stelt om toch ook mensen uit het Oosten te kunnen ontvangen?

  12. #12

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Ik neem aan dat Plopsa natuurlijk hun prijzen wel aanpast aan de lokale markt. Naar wat ik vernomen heb gaat Majaland Kownaty erg goed, ze zijn daar erg tevreden over. Dus Polen is in dat geval echt wel een markt voor hun.

  13. #13

    Re: [Majaland Warschau] 2022

    Ik ben er vorige week voorbij gereden en het project lijkt niet bepaald op de concepten die hierboven staan. \

    De hal voor Majaland lijkt redelijk ver af te zijn. naast de hal is ook duidelijk te herkennen waar het buiten-terrein komt.

    Echter dit geheel staat diagonaal tussen Rotonde en Snelweg is (waar volgens bovenstaande concepten juist een parking moet zijn). Het geheel ziet er beduidend kleiner uit dan Majaland Kownati en meer vergelijkbaar met PIH of PIC.

    Rondom de hal niets dan bomen van een natuurgebied. Ik ga er van uit dat daar nog wel in gekapt gaat worden (want anders kunnen ze letterlijk nergens naartoe wegens insluiting snelweg en een hoofdweg aan de andere kanten).

    De wegen die rondom het park (en winkelcentrum) moeten komen liggen ook volstrekt anders dan volgens de concepten moeten ontstaan. De rotonde die bij Majaland ligt, is er al, maar van daaruit lopen de aansluitingen rechtstreeks naar de snelweg toe en een lange straat die haaks op de snelweg staat (en dus geen slingers bevat zoals op de concepten). De rotonde ligt ook veel dichter tegen de snelweg aan, zo leek het. Natuurlijk blijft zoiets moeilijk in te schatten als je er met 100+ KmH aan voorbij gaat.

    Of het geheel kleiner wordt dan op de concepten is moeilijk in te schatten. Majaland zelf niet in elk geval (zal wegens copy-paste gehalte ook wel niet kunnen). Maar de rest van het project gaat er in elk geval anders uit zien.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •