X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 13 van de 14 EersteEerste ... 311121314 LaatsteLaatste
Resultaten 241 tot 260 van de 267
  1. #241

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Om-en-om werkt volgens mij enkel bij attracties waar je maar 1 personeelslid bij nodig hebt. Dat zijn dan meestal simpele kinder-attracties of zo'n slinger-ding van Coevorden en Antwerpen. In BJL werkt een om-en-om heel het seizoen perfect bij de kinder-attracties Rode Baron en aanverwanten. Maar de attracties in Kinderland werden ook al pre-corona veel te ondermaats bediend. Ik denk dat om-en-om ook wel zou werken in de Walibi-parken bij die (ex-)Skunx-dingetjes. Natuurlijk is PDP een ander verhaal, want daar vormen de kleine kinderen een groter doelpubliek.

    Om-en-om werkt volgens mij in geen enkel park bij grote rides die meer personeel en meer testritten vereisen en die meer stroringgevoelig lijken. Dan vind ik het later openen van waterattracties buiten de zomermaanden organisatorisch meer logisch en minder klantonvriendelijk. PDP maakt volgens mij dat seizoens-onderscheid niet of onvoldoende. En om even 100% on-topic te gaan: paradepaardje RTH om-en-om laten rijden met Anubis zou toch wel een vorm van gezichtsverlies zijn. Want hoewel de meerderheid van de PDP-bezoekers niet de intentie heeft om een happy rit te maken, is het wel voor iedere bezoeker en dit vanuit meerdere standpunten een dynamische oog-trekker.
    Een team dat RTH kan bedienen, kan ook getraind zijn om Anubis te bedienen. Daar hoeft geen verschil in te zitten. Testritten zijn na een pauze van een uur ook niet nodig. Storingsgevoeligheid is volstrekt irrelevant in dit verhaal, gezien storingen altijd met alle attracties kunnen optreden en daarvoor de TD moet komen opdraven, die sowieso een hele dag aanwezig moet zijn. Maar juist door om-en-om te draaien kun je ook die TD een lagere last geven. Kans op een storing is per attractie immers 50% kleiner, aangezien ze in principe maar 50% van de tijd draaien. Extra voordeel: Als attractie A toch in storing geraakt, kun je onmiddellijk attractie B openen, ook al is deze nog niet aan de beurt. Waardoor je in principe een meer consequent aanbod hebt dan wanneer een attractie in storing valt tijdens een "normale" dag.

    Gezichtsverlies voor RTH kan ik wel in komen als het je grote nieuwigheid is. Maar dat duurt ook geen eeuwigheid. Als het nieuwe er af is (na een seizoen of 2) is er geen bezwaar tegen dit te doen.

  2. #242

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Nu voel ik me bij attracties die om beurten draaien doorgaans nog meer bekocht, dan bij parken die om 17u sluiten in plaats van om 18u. Voor kleine draaimolentjes is dat al een beetje triest, maar het moment dat ze alternerend hun topachtbanen moeten openen krijg je toch écht geen goede indruk van dat park?

    Los van het feit dat het mogelijk is, is dat toch een zuiver theoretisch idee? Ze gaan dat in de praktijk nooit doen.

  3. #243

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Afgelopen zondag heb ik het park nog eens bezocht in de hoop om mijn dagrecord aantal rondjes RTH nog wat bij te stellen. Tijdens het bezoek heb ik iets bijzonders meegemaakt dat niet elke dag gebeurt. Bij aankomst zag het er uit dat de kans vrij groot zou zijn dat ik mijn record zou kunnen bijstellen, want er stond geen wachtrij en er werd met 2 treinen gereden. Het was er zo kalm dat je altijd kon blijven zitten. Alles verliep perfect volgens plan, totdat de trein bij rit 9 besliste om stil te vallen op de 2e launch...
    Na een ongeveer kwartier stil te staan op de 2e launch kwam iemand zeggen dat de trein gingen herstarten (eerst rustig terug achteruit lanceren om snelheid te maken en dan vol gas terug vooruit). 5 minuten later kwam dezelfde man zeggen dat het niet lukte om de trein in beweging te krijgen en men zou overgaan tot evacuatie. Zo gezegd, zo gedaan en 30 minuten nadat de trein stilviel stond ik eindelijk weer op mijn eigen voeten in het park. Tijdens dit voorval heb ik natuurlijk ook enkele foto's genomen:













    Uiteindelijk heeft het meer dan drie uur geduurd voordat ze de trein daar weg gekregen hebben. Rond 17u heeft de TD de baan vrijgegeven en is hij terug open gaan. Mijn persoonlijk record verbreken zat er helaas niet meer in, maar ik ben nu wel een unieke ervaring rijker, dus mij hoor je absoluut niet klagen.

    Een ander opmerkelijk beeld dat we voorheen nog niet al te vaak gezien hebben, maar dat we nu ze jaarrond open zijn wel meer gaan zien zijn attracties die in onderhoud zijn. Afgelopen weekend stond het bassin van de Supersplash droog (terwijl de rest van de vijver wel nog gevuld is):






  4. #244

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Onder het thema "nuttige weetjes": zonet gezien dat de consumptiecheques van Edenred aanvaard worden bij alle horecapunten in PDP (m.u.z van het Plopsa Hotel). Geen idee of dit voor Sodexo ook het geval is, maar ik deel het alvast even mee voor de mede gelukkigen die consumptiecheques toebedeeld kregen en een tripje richting De Panne in het verschiet hebben.

  5. #245

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crazy2girlken Bekijk Berichten
    Onder het thema "nuttige weetjes": zonet gezien dat de consumptiecheques van Edenred aanvaard worden bij alle horecapunten in PDP (m.u.z van het Plopsa Hotel). Geen idee of dit voor Sodexo ook het geval is, maar ik deel het alvast even mee voor de mede gelukkigen die consumptiecheques toebedeeld kregen en een tripje richting De Panne in het verschiet hebben.
    Als ze nog niet op zijn... Ik had er ook, maar bij Sodexo worden consumptiecheques om een of andere bizarre reden ook in supermarkten aanvaard. En sterker nog, je kunt dan zelfs niet meer met je eco- of maaltijdcheques betalen als je consumptiesaldo nog niet op is (omdat daar een eerdere vervaldatum opstaat). Zelfs al drukt de kassier(ster) uitdrukkelijk op Lunch (of Eco) Pass schakelt het systeem automatisch naar de Consumption Pass. En dit alles voor het gemak van de gebruiker natuurlijk hé...

    En dan sta je in een meubelwinkel, elektronicazaak, ... waar je dus niet met maaltijdcheques kunt betalen en je consumptiecheques zijn al op. Eerst moeten die winkels verplicht sluiten en de supermarkten zien profiteren van de coronacrisis, en nu gaan de supermarkten nog een tweede keer met "hun" geld lopen. Ik vind het schandalig.

    Om ontopic te blijven, zo verliest PDP dus ook weer, met die consumptiecheque ben je al sneller geneigd om jezelf iets extra te kopen dat je anders niet zou kopen (tenminste, dat is toch exact waar hij voor bedoeld is), maar als bij iedereen de supermarkt er al mee gaan lopen is gaan ze er in PDP ook niet meer veel profijt aan hebben...

    Gelukkig aanvaarden ze als ik het goed heb ook nog steeds maaltijdcheques. Is de consumptiepas ook geldig in souvenirshops? Het lijkt mij eigenlijk vooral daar waar ze er profijt mee zouden kunnen doen, dat mensen sneller iets zouden kopen wat ze anders niet zouden doen (tenzij iemand bij het eten beslist een extra dessert te nemen ofzo)

  6. #246

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Als ze nog niet op zijn... Ik had er ook, maar bij Sodexo worden consumptiecheques om een of andere bizarre reden ook in supermarkten aanvaard. En sterker nog, je kunt dan zelfs niet meer met je eco- of maaltijdcheques betalen als je consumptiesaldo nog niet op is (omdat daar een eerdere vervaldatum opstaat). Zelfs al drukt de kassier(ster) uitdrukkelijk op Lunch (of Eco) Pass schakelt het systeem automatisch naar de Consumption Pass. En dit alles voor het gemak van de gebruiker natuurlijk hé...

    En dan sta je in een meubelwinkel, elektronicazaak, ... waar je dus niet met maaltijdcheques kunt betalen en je consumptiecheques zijn al op. Eerst moeten die winkels verplicht sluiten en de supermarkten zien profiteren van de coronacrisis, en nu gaan de supermarkten nog een tweede keer met "hun" geld lopen. Ik vind het schandalig.

    Om ontopic te blijven, zo verliest PDP dus ook weer, met die consumptiecheque ben je al sneller geneigd om jezelf iets extra te kopen dat je anders niet zou kopen (tenminste, dat is toch exact waar hij voor bedoeld is), maar als bij iedereen de supermarkt er al mee gaan lopen is gaan ze er in PDP ook niet meer veel profijt aan hebben...

    Gelukkig aanvaarden ze als ik het goed heb ook nog steeds maaltijdcheques. Is de consumptiepas ook geldig in souvenirshops? Het lijkt mij eigenlijk vooral daar waar ze er profijt mee zouden kunnen doen, dat mensen sneller iets zouden kopen wat ze anders niet zouden doen (tenzij iemand bij het eten beslist een extra dessert te nemen ofzo)
    Wij zijn een tijd geleden overgeschakeld op Edenred vanwege dus inderdaad zulke praktijken bij Sodexo. Werkgever had na maanden klachten helemaal genoeg ervan. Ook problemen met MC's die steeds te laat gestort werden en op random data, waardoor collega's en ikzelf al wel eens in de supermarkt aan de kassa stonden - in de veronderstelling dat ze 3 dagen geleden zoals hoorde gestort waren - met een "ontoereikend saldo".
    Onze consumptiecheques, ecocheques en ook de "tickets compliments" kunnen wij gewoon zelf uit kiezen aan de kassa welke we als betaalmiddel gebruiken. Dus wij hebben ze totnogtoe opgespaard met het idee ze in de zomer tijdens ons verblijf aan zee te gebruiken in de 101 resto's en brasseries waar je ze kan inruilen, en daarbij dan tot de conclusie gekomen dat ze ook in PDP aanvaard worden.
    Tot nu toe enkel horecapunten gezien in de lijst, geen (souvenir)winkels en ook de kassas zelf voor tickets gaat niet lukken vrees ik.

  7. #247

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    9 mensen zitten op dit moment vast in "Ride to happiness"

    https://www.hln.be/de-panne/zeven-me...ezig~a5f789cc/

    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220219_96370799

    Update 19/2, 23u30:
    Na meer dan 5u zijn ze allemaal veilig geëvacueerd. Ze zijn allemaal veilig en wel, maar toch voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht.

    Hopelijk krijgen ze ter compensatie toch iets meer dan een simpel kortingsbonnetje van €5 voor in de shop... .

    Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak.

    Ik stel mij de vraag of een park als Plopsaland niet standaard over zo'n kraan moet beschikken of op zijn minst altijd zo'n kraan ter beschikking moet hebben via een partner in de nabije omgeving? Voor zover ik het kon volgen heeft m'n toch makkelijk 2 à 3 uur moeten wachten daarop.
    Dat lijkt me toch wel niet oké. Dat een coaster vastloopt, daar kan je denk ik weinig aan doen als je werkt volgens het boekje, maar je kan wel controle hebben over een draaiboek met verschillende scenario's van evacuatie en u daarop altijd voorbereid weten. Mij lijkt er op dat vlak best wel wat nutteloze tijd verloren.
    Laatst gewijzigd door tpvfan; 20-02-22 om 06:39.

  8. #248

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    man, man, dat wil je toch niet gedroomd hebben. Een stormpje uitzitten hoog in de lucht.

  9. #249

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak. Het stormpje van gisteren was wel al begonnen rond 16u30 met af en toe een redelijke rukwind en een regenvlaag ... Volgens hun boekje mocht de coaster blijven draaien, zei men in het late journaal. Maar ik vraag me af hoe ze dat "meten"? Kan 1 erger rukwindje de coaster al doen vastlopen?

  10. #250

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polletje Bekijk Berichten
    Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak. Het stormpje van gisteren was wel al begonnen rond 16u30 met af en toe een redelijke rukwind en een regenvlaag ... Volgens hun boekje mocht de coaster blijven draaien, zei men in het late journaal. Maar ik vraag me af hoe ze dat "meten"? Kan 1 erger rukwindje de coaster al doen vastlopen?
    Moeilijk te zeggen. Dit model is natuurlijk amper gestroomlijnd, waardoor wind meer effect heeft dan bijvoorbeeld op een gestroomlijnde non-spinning coaster. Maar hoe dan ook: Het is behoorlijk sterk dat de baan net op dat punt vast loopt. Het toont wel een beetje aan waarom de meeste launch coasters meteen naar het hoogste punt gaan en van daaruit werken alsof er vanaf dat hoogste punt een first drop is. Als het dan mis loopt blijft de baan in een dal staan, wat makkelijker te evacueren is. Ik meen me te herinneren dat Superman the Ride (nu Express) in Walibi (NL) in het begin ook wel eens bleef hangen tussen de 2 hoogste punten na de launch in. Al was dat volgens mij met testritten zonder volk. Zowel Express als Happyride lanceren niet naar het eerste hoogste punt toe, maar naar het tweede.

    Bij bijvoorbeeld Juvelen zie je ook dat het hoogste punt zowat aan het einde zit, waardoor er standaard een machine naast de baan staat om de trein er overheen te trekken als hij het niet haalt.

    Natuurlijk is een design dat uit gaat van een "first Drop" na de launch ook niet failsafe. Vooral bij oudere banen zie je dat een trein vaak blijft hangen als deze leeg en koud (bij testritten) door de baan gestuurd wordt. Echter hebben moderne designs daar weinig last van doordat hier vaak aan gedacht wordt in de layout en berekening nauwkeurig kunnen zijn om dit te voorkomen. Dezelfde berekeningen die ook bepalen wanneer een achtbaan dicht moet, of open mag blijven.

  11. #251

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Wat ik niet snap is waarom Plopsa met die trein is blijven rijden. Ik merk echt al enkele maanden dat de ene trein trager rijdt dan de andere. Voor zover ik weet is Mack op de hoogte van dit probleem, maar weten ze zelf ook niet wat de oorzaak hiervan is. Gisteren werd er - net zoals bij mijn vorige bezoek - maar met één trein gereden, en dan net met die trage trein.
    Eigenlijk hadden ze die trein gisteren niet met bezoekers mogen laten rijden, want tijdens een van de testritten zou deze trein ook al stilgevallen zijn in de bocht van de remmen naar het station. Op dat stuk staan geen remmen en de baan gaat daar lichtjes naar beneden, dus in theorie zou daar ook nooit een trein mogen stilvallen.
    Ik zou dan denken dat de TD dan direct zou moeten beslissen om die trein er af te halen en de trein die wel normaal rijdt er op te zetten, maar dat is om een of andere reden niet gebeurd, met alle gevolgen van dien...

    Tot slot: ik weet niet of het iets te maken heeft met voorval van gisteren, maar het feit dat men nu zomer- en allroundwielen op de treinen heeft staan i.p.v. van winterwielen gaat de treinen nu ook wel trager doen rijden, en dat is in mijn ogen ook wel een beetje om problemen vragen...

  12. #252

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Tijdens een testrit stil vallen op dat gedeelte is op zich geen issue. De trein is bij een testrit leeg en dus erg licht. Daarnaast is de olie in de wielen nog koud. Na enkele testritten - en zeker eens er publiek in zit - zou dat geen probleem mogen zijn.

    Andere wielen maakt wel degelijk een groot verschil. Zomerwielen zijn aangepast op warme temperaturen en draaien dus ietwat stroever dan winterwielen. Als het dan koud weer is, is het logisch dat je verschil merkt.

    Zowel Plopsa als Mack laten nog wel eens een steekje vallen. Benieuwd waar dit uiteindelijk aan gelegen heeft.

  13. #253

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Ik Vind het wel een raar zicht daarboven stilvallen. ik dacht dat het wat afliep zodat dit voorkomen zou worden. blijkbaar niet/niet voldoende.

    misschien dat er een recuperatie moet geïnstalleerd worden op dat punt.

  14. #254

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Ben nu wel echt benieuwd wat hier gebeurt is zaterdag, volgens mij zal toch de wind de oorzaak denk ik.

    Had zo het gevoel dat Steve Van Den Kerkhof tijdens de interviews dat hij niet wou toegeven dat dit eventueel door de wind kwam. onderzoek zal dus moeten uitwijzen wat het effectief was.

  15. #255

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Als dit klopt dan zou het nog minstens 2 maanden duren vooraleer RTH opnieuw opent. Als ze de trein eraf gehaald krijgen tenminste. Vandaag zou men geprobeerd hebben om de trein daar karretje per karretje weg te krijgen, voorlopig zonder succes.


  16. #256

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Als die trein dusdanig hard vast steekt dat ze hem nog niet naar beneden krijgen, dan gaat het zeker niet aan de wind gelegen hebben.

    Zag redelijk recent nog een foto vanuit een ander perspectief, waar op je goed kon zien dat de trein ook niet in het dalletje tussen de twee pieken is blijven hangen (Ja.. kom ik wellicht erg laat achter).. Dat is wel het punt waar de trein normaliter naartoe zou rollen. Hij hangt ook niet in balans boven op de punt.. Dus die trein is gewoon keihard vast gelopen.

    Vrij zeker dat dit niet met de wind te maken heeft. Die kan een (kleine) bijdrage hebben gehad, maar de trein had dan altijd nog tot in het dalletje, of terug de launch in moeten rollen.

  17. #257

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Als die trein dusdanig hard vast steekt dat ze hem nog niet naar beneden krijgen, dan gaat het zeker niet aan de wind gelegen hebben.
    Voor alle duidelijkheid: de trein zou in de nacht van zaterdag op zondag spontaan terug in beweging gekomen zijn, en is dan gevalleyed tussen de top hat en de banana roll. De reden dat het niet gelukt is om hem richting lanceerstrook te trekken is niet omdat hij te vast stond, maar het lukte gisteren gewoonweg niet om de karretjes met één kraan omhoog te takelen, ze door de bocht te trekken en dan terug naar beneden laten.

  18. #258

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExpeditionGeForce Bekijk Berichten
    Wat ik niet snap is waarom Plopsa met die trein is blijven rijden. Ik merk echt al enkele maanden dat de ene trein trager rijdt dan de andere.
    Knappe observering, die mij (toch ook dik 50 à 60 ritjes) nog niet was opgevallen. Je krijgt gelijk van Kerkhof en wat beter is: RTH gaat op zondag 27/02 open voor het publiek, met enkel de 'snelle' trein:

    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220226_96168030

  19. #259

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Ik vond nu wel dat het verschil tussen de twee treinen redelijk groot was. Ik heb vandaag het park nog eens bezocht en ze hebben gedurende heel de dag testritten gedaan (ik weet niet met welke trein) en het viel mij op dat de treinen bovenaan meer snelheid hadden dan de afgelopen maanden en dus ook sneller over de baan reden. Nu was de snelheid terug ongeveer zoals hij bij opening was. Tijdens enkele testritten zag ik ook nog dat men een apparaat in twee stoelen van de trein has staan (een in het eerste karretje en een in het laatste karretje). Ik vermoed dat dit is om de g-krachten te meten.

  20. #260

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Ondertussen is RTH is opnieuw geopend, weliswaar maar met slechts 1 trein. Over de oorzaak heeft Steve het volgende gezegd aan HLN:

    We hebben het treintje dat vast zat, volledig onderzocht en vonden geen mechanische fout. Het enige wat we wel vaststelden, was een verschil in prestatie tussen trein 1, die vandaag terug draait, en trein 2. Trein 2 zou een fractie van een seconde trager rijden. De attractiebouwer moet nu van beide treinen een identieke tweeling maken. Ze moeten perfect hetzelfde presteren. Dat zal een paar weken en misschien wel maanden in beslag nemen.
    En aan VRT NWS zei hij dit:

    Zaterdag hebben we verschillende testritten uitgevoerd met trein 1. Trein 2 is de trein die vastgelopen is en die blijft buiten gebruik. Uit loggegevens bleek dat de trein de maximale snelheid niet haalt maar het blijft onduidelijk waarom. Trein 1 doet dat wel. De wind van vorig weekend was dus zeker niet de oorzaak. Intussen werd de trein en de hele attractie gekeurd door TÜV en door fabrikant MACK Rides. Ze kan morgen dus terug openen.
    Met andere woorden: ze weten de exacte oorzaak (nog) niet, maar ze weten wel dat het iets met trein 2 te maken heeft, die om een nog onbekende reden trager rijdt. Ik merk al sinds november dat trein 2 trager rijdt als trein 1, en wel iets meer dan een fractie van een seconde, maar eerder een seconde of 5. En dat kan je zo op het zicht zien, daar moet je echt niet het logboek van de attractie voor raadplegen om dat vast te stellen.

    Anyway, ik was zaterdag opnieuw in het park en ze waren bijna de hele dag aan het testrijden en wat mij vooral opviel was dat de trein (trein 1) terug veel sneller reed dan afgelopen maanden, nu was de snelheid boven vergelijkbaar met hoe het tijdens de zomer was. Dit doet mij enigszins vermoeden dat ze de launch snelheid deze winter verlaagd hebben (en nu terug op originele snelheid gezet hebben), ook al zou ik totaal niet weten waarom ze dat gedaan zouden hebben.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •