X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 12 van de 14 EersteEerste ... 21011121314 LaatsteLaatste
Resultaten 221 tot 240 van de 267
  1. #221

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Gisteren ook getest, topbaan. Wel gemerkt dat de wachttijden van geen kanten kloppen. Stond in hun app constant op 70 minuten, maar in de praktijk waren het er 25.

  2. #222

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Gisteren ook getest en ik was echt onder de indruk. TRTH heeft voor mij Shambhala van de troon gestoten als beste achtbaan. Elke rit is gewoon anders - je beleeft verschillende elementen op unieke manieren. Een looping zijwaarts maken is echt leuk. De muziek is ook echt super. En die eerste inversie buiten het station voor de launch is veel beter als verwacht - als je je armen in de lucht steekt geeft het echt een raar maar bijzonder gevoel. En het spinnen tijdens de launch is top.

    Het thema gebiedje is mooi, maar oogt niet echt kwalitatief aan. Er zijn overal nog losse kabels, en de buiten wachtrij achter het gebouw en de SuperSplash is gewoon lelijk. Je bent precies in een "achter de schermen" gebied waar je als bezoeker niet moet zijn. Het station gebouw is binnen ook heel simpel afgewerkt. De binnen gedeeltes van de wachtrij zijn dan wel mooi - de geluidseffecten daar zijn ook heel goed en doen veel om de spanning voor de rit op te bouwen.

    Maximum 45 mins en minimum 15 mins moeten wachten. Operations waren gedurende de dag goed, al mochten ze wel vanaf het begin van de dag met twee treinen rijden. Met 1 trein gaat de wachtrij echt langzaam.

    Ze hebben een top baantje in huis. Blij dat ie in België staat.

  3. #223

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Geen partijpolitieke mening, ik ken de regels van dit forum.
    Maar blijkbaar is niet iedereen gelijk voor de wet.
    Dertien dagen na deze foto moesten wij - die een beetje gids speelden voor de erg sympathieke en dolenthousiaste S. Sanbrooke - hier wel nog een masker dragen ...


    Bron: Belga

  4. #224

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten

    Bron: Belga
    Ze hadden het park afgehuurd en werkten met Covid Safe Ticket voor iedereen die dag. Net zoals de festivals, is het dus niet nodig... Beetje vreemd idd, maar ja...

  5. #225

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Covidsafe event, ik zie het probleem niet..

  6. #226

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Na corona stonden de pretparkbezoeken op een lager pitje dan vroeger, maar intussen toch ook al enkele ritjes gedaan op TRTH. En wow, wat een knaller! Mijn eerste ritje was na het werk op een zomernocturne, en heb ik toen bewust gewacht tot het donker was. Zo leuk om deze in duisternis te beleven. En ja, het was al laat en het park was al gesloten, dus leek alles buiten TRTH heel doods. Tijdens het aanschuiven werd toen een trein van het spoor gehaald, waardoor er nog maar 1 trein reed. Dit vond ik wel wat vreemd, want de wachtrij was echt wel nog lang. Maar goed, flinke topper die we in ons landje hebben staan! Welke nu de beste is (Kondaa of TRTH), zal ik na morgen weten...

    Dit jaar zijn er ook weer Halloween Scare Nights in het park. Net zoals vorige jaren zijn dit er weer 4, waarvan de eerste vorige week reeds plaatsvond. Ik was hierbij aanwezig, en het viel me vooral op hoe druk het in het park was. Amai, dat was toch wel even heel lang geleden dat ik nog eens zoveel volk bij elkaar gezien heb voor een 'gewone' dag. (Nacht van de Abonnees laat ik even buiten beschouwing)

    Tijdens de Halloween Scare Nights zijn er dit jaar opnieuw 4 afgeschermde zones voor 14+ (in 2019 was dit nog 16+). De 2 bestaande spookhuizen Freak Circus en Camping 't Zonnetje zijn terug van de partij, Lumberjack is verhuisd van Heidiland naar waar de piraten vroeger hun scarezone hadden. Grootste nieuwigheid dit jaar is The Tunnel. Wil je weten hoe ik alles ervaren heb, lees dan even verder.

    Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

    Open spoilers

    ************ Spoilergedeelte ************


    Wij zijn in de late namiddag toegekomen en hebben eerst wat gewone attracties gedaan. Om 18u00 zou The Tunnel openen, dus besloten we om rond 17u45 te gaan aanschuiven bij de spontane wachtrij. Pas rond 18u15 ging de officiële wachtrij open, waarbij je de wachtrij van Heidi binnenstapt. Boven heb je daar een nooddeur, die je zo meeneemt in de coulissen van het park. Zo loop je terug naar beneden en rond de 'berg' van de Dino Splash heen. The Tunnel zelf bevindt zich namelijk in de technische ruimtes van deze berg. Via een zij-ingang stap je zo binnen. Je loopt zo door verduisterde ruimtes tussen Heras-hekkens met doeken. Hier en daar heb je dan scare actors staan met oplichtende maskers (zoals we die kennen van The Purge). Zij houden je vooral even tegen en slaan af en toe op metaal (hekkens, tonnen, spades...), maar verder gebeurt er bijster weinig. Zelf was ik licht teleurgesteld, want ik vond het geheel best goedkoop en kaal ogen. Wat mij betreft had het ook stukken donkerder gemogen. Zelf had ik verwacht om een stuk in volledige duisternis te ervaren, maar dit was er helaas niet. Ik weet dat ze beter kunnen, want dat hebben ze met de andere huizen al bewezen, maar hier kozen ze precies voor een lastminute snelle toevoeging. Ik miste sfeer, echte jumpscares, duisternis, theming... Kortom, was dit een eerste poging tot een haunted house had ik het ze vergeven, maar aangezien ze hier nu al een paar jaar op inzetten vind ik het lastiger. Ik had namelijk verwacht in een oude metrotunnel binnen te stappen waarin een metrostel gekneld stond en je zo door de duistere gangen zou moeten vluchten op zoek naar de uitgang. Maar goed, misschien dat het bij de volgende edities nog wordt aangepast? In elk geval opent The Tunnel nu pas vanaf 19u00 i.p.v. 18u00.

    We kregen honger dus gingen we even vlug iets eten, waarna het tijd was om aan te schuiven bij Camping 't Zonnetje. Intussen was het bij de Halloween specials al best lang aanschuiven, en deze wou ik zeker nog even doen vooraleer de nieuwe Bumba-wereld hier verschijnt. Op zich merkte ik geen veranderingen aan deze outdoor walkthrough. Wel viel het mij op dat er precies minder scare actors aanwezig waren, en dat de jump scares ook precies verdwenen waren. Ik ben eerlijk gezegd in de wachtrij meer verschoten van voetzoekers uit de attractie dan toen ik er zelf doorliep. Wat ik ook best jammer vond, was dat sommige acteurs de groep te lang ophielden (vooral op het einde in de wasserij), waardoor je opeens met 20 man op elkaar gedrumd staat en de fun zo ook volledig weg is. Ik vond deze in 2018 en 2019 echt top, maar dit jaar ook meer flop...

    Hierna was het tijd voor de verplaatste scarezone Lumberjack. Deze nieuwigheid was er in 2019 en heb ik toen ook in het eerste weekend gedaan. Ik vond er toen echt weinig aan, maar vond het wel passen bij Heidiland. Op zich beschouwde ik het toen ook niet als scarezone, maar als een walkthrough omdat je er niet doorheen liep van punt A naar B, maar je aanschoof in een wachtrij en je een in- en uitgang had. Blijkbaar werd die in andere weekends nog gefinetuned, maar ik wou er toen niet zo lang voor aanschuiven en heb een tweede bezoek toen geskipt. Maar goed, nu is deze verplaatst, dus tijd voor een herkansing. Lumberjack bevindt zich nu tussen het Dorpsplein en de Supersplash. In 2019 liepen hier nog vervloekte piraten rond. Deze scarezone vond ik toen geslaagd, dus was ik heel benieuwd naar de gekke houthakkers... Helaas, ik ken Lumberjack vooral van Walibi waarbij je ondergedompeld wordt in een wereld waar je niets anders hoort dan kettingzagen... Ik telde hier welgeteld 1 kettingzaag die ik maar kortstondig opmerkte buiten de scarezone. In de scarezone zelf liepen wat acteurs heen en weer, maar lieten je niet echt schrikken. Hier miste ik opnieuw wat aankleding (Heras-hekkens met doeken beschouw ik niet zo zeer als theming), maar ook het typische geluid van kettingzagen, attributen als bijlen... Voor volgend jaar: derde keer, goede keer voor Lumberjack?

    Afsluiten deed ik bij Freak Circus, mijn persoonlijke favoriet van vorige jaren. Deze bevindt zich in de opslag van de Plopsa Express en is heel mooi aangekleed. Net zoals Camping 't Zonnetje heb ik geen wijzigingen opgemerkt, maar de sfeer zit hier nog steeds goed. De finale vind ik hier ook heel geslaagd, dus deze mag wat mij betreft gerust nog even blijven. Maar misschien een paar kleine updates, zodat er toch iets nieuws inzit?


    Zo liep onze avond snel ten einde. Extra leuk aan de Scare Nights is dat er ook nog leven zit in de buurt van TRTH, waar elke avond een DJ draait en voor extra sfeer zorgt. Helaas mis ik hierbij wel wat extra festival vibes. Misschien iets voor de toekomst?

    En met het einde van de avond gingen ook de bezoekers naar huis. Het viel me daarbij op dat er nog best veel gezinnen met kleine kinderen aanwezig waren, en dat de leeftijdsgrens voor de halloween specials van 16+ naar 14+ verlaagd werd ook wel sommige zaken minder eng maakte, waardoor zelf heel wat 14- ook een bezoekje bracht aan deze specials.

    Opnieuw heb ik een eindconclusie voor dit scare event:

    * Leuk dat Plopsa hier verder op blijft inzetten, maar ik zag toch liever 16+ i.p.v. 14+. Zeker met TRTH mikken ze op een volwassener publiek dat ze met dergelijke events ook zeker kunnen bekoren.
    * Gratis spookhuizen zijn zeker fijn om kennis te maken met deze nevenactiviteiten, maar het doet de wachttijden niet zo goed. Misschien ook betalende varianten aanbieden?
    * Ofwel extra Scare Nights aanbieden, op bvb. vrijdagavond, waarbij het park pas 's avonds opent en het KNT-avonden worden. Hierbij kunnen dan extra scarezones opgebouwd worden (bvb. een soort Childhood Fears in Mayaland, een Freak Show bij het Kermisplein naast Freak Circus, een Lumberjack (met kettingzagen) bij Heidiland, de vervloekte piraten terug waar ze waren, enz.). Wat extra spookhuizen zouden dan ook mooi meegenomen zijn.

  7. #227

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Wat mij betreft had het ook stukken donkerder gemogen.
    Toen ik hem deed was buiten al bijna (volledig) donker en was het binnen ook vrij donker op de meeste plaatsen. Op een bepaald punt was het zelfs zo donker dat we verkeerd gelopen zijn, we waren in een hok gelopen waar een acteur zou kunnen staan (en waar dan ook nog eens een kleine ladder op de grond lag). Op dat punt mocht er dus voor mij iets meer verlichting zijn of betere signalisatie, want we hadden op dat punt niet direct een idee waar we heen moesten. Voor de rest deel ik wel je mening over The Tunnel.

    Wat me voor de rest nog opviel, was dat de rij bij Freak Circus een pak vlotter doorschoof dan die van de andere huizen. Bij The Tunnel en Camping 't Zonnetje werden er geen groepen samengesteld en ging iedereen per bubbel naar binnen. Bij Freak Circus werden er wel groepen gevormd (van 8 personen). Het feit dat we deze als laatste deden en het al 21 u was en men waarschijnlijk niet te veel overuren wou draaien zal hier waarschijnlijk wel de oorzaak voor zijn. OK dat ze verschillende bubbels samenvoegen om de rij wat sneller te doen vooruitgaan, maar 8 man is naar mijn mening echt te veel voor dit huis. Wij liepen als 7e en 8e man en wij hebben letterlijk geen enkele scare gezien omdat de eersten van onze groep al achter een muur verdwenen waren toen de scare plaatsvond of omdat de gangen er soms zo smal zijn dat je enkel de persoon voor u ziet.

    En de drukte in het park was niet normaal. Toen wij voor Freak Circus stonden te wachten liep er een medewerker voorbij die een collega tegenkwam en die zei letterlijk: "tis hier een zottekot!". Wij waren rond 17 u aangekomen en we hebben op 5 uur enkel de 3 spookhuizen en 2x RTH gedaan, waar - ik weet niet of het besparingen zijn of het een personeelstekort is - maar 2 operators aanwezig waren. Chapeau voor deze mannen, want de operations aan RTH waren echt top, ookal miste ze een operator. Ik heb de attractie al verschillende keren gedaan dat ze er met 3 stonden en dat het veel minder vlot ging.
    Laatst gewijzigd door ExpeditionGeForce; 22-10-21 om 16:31.

  8. #228

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Afgelopen zaterdag een dagje Plopsa gedaan, voornamelijk om de nieuwe coaster te testen.
    Ik was best benieuwd daar de combinatie van spinning coaster mét inversies mét launch wel een unicum is, en kan niet zeggen dat ik teleurgesteld naar huis gekeerd ben.
    Mijn verwachtingen lagen niet bijzonder hoog gespannen en ik had eigenlijk gedacht dat ik er zo groen als kermit de kikker uit ging komen, aangezien draaiende attracties en mijn maag gewoonlijk geen gelijkgestemden zijn.

    We hebben hem uiteindelijk een keer of 5-6 gedaan, zowel overdag als 's avonds in het donker, mannekeslief, WAT EEN BAAN!
    Proficiat Ride To Happiness, voor het eerst in 11 jaar, is een baan erin geslaagd mijn all time favorite nummer 1., Shambhala, van de troon te stoten!
    Ik zou gelijk een funcard aangekocht hebben right then and there gewoon om die baan à volonté te kunnen berijden. Elke rit is anders met dank aan het spinning effect en de gewichtsverdeling die telkens anders is waardoor je geen enkele rit alle elementen in dezelfde richting meeneemt, waardoor de herhalingswaarde enorm groot blijft.

    Ondanks Halloween night vielen de wachttijden doorgaans goed mee, met 20-40 minuutjes max. hebben we alles kunnen doen, behalve Heidi die de hele dag met een trotse 60-minuten queue slingerend tot voorbij het nieuwe Pizza Hut kraampje de kroon spande. We deden 1 poging om deze queue te trotseren en net toen kwam er plots geen trein de baan meer op na 25minuten wachten en kwamen de mannen van de technische dienst afgewandeld. Dan maar opgegeven en besloten deze voor een andere keer te houden, als we toch nog 40 minuten wachttijd voor de boeg hadden, dan verleenden we dat voorrecht liever aan RTH!

    Overigens ook gelijk het (lunch)buffet in het Plopsa hotel getest, wat ik alleen maar kan aanraden. Veel keuze, goed verzorgd en vooral: vers! geen grootkeukenbrol zoals in de meeste Centerparcsparken (kan soms ook smaken, maar toch van een ander kaliber) maar echt verse worteltjes, vlees wordt op de grillplaat voor je gebakken door de kok, ...

    Mijn wederhelft is niet bepaald pretparkzot, maar zei op een gegeven moment "weird, ik krijg plots Disney feels in Plopsa" en ik kan hem alleen maar bijtreden. Ze hebben een pracht van een coaster bij wat het park weer een stuk dagvullender maakt en zeker in combi met Plopsaqua begint het "resort" gevoel meer en meer op de voorgrond te treden. Ik weet nog dat ik bij de aankondiging van het Plopsa hotel zeer lacherig de opmerking maakte "wie gaat er daar nu zoveel meer voor betalen als er 5000 hotels in de buurt zijn die goedkoper zijn, voor toegang te hebben tot een park waar je op 5 uurtjes rond bent". Ik slik mijn woorden bij deze in en met een kleine buiging richting Verhulst kan ik bij deze beamen: IKKE, want wij gaan het deze zomer toch ook een nachtje testen me dunkt.
    Ik kan inmiddels he-le-maal zien hoe dat Plopsa hotel dezelfde "pull" heeft op mensen als de Disney hotels dat bij Disney hebben. het totaalpakketje, het volledig onderdompelen in de sfeer en een 100% Plopsa ervaring die garant staat voor kwaliteit.

    Ik heb in het verleden vaak zeer kritisch tegenover Plopsa gestaan en vond hen zo overroepen als maar kon, maar wat een reuzensprongen hebben ze daar in De Panne gemaakt op een paar jaar tijd zeg!

  9. #229

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Agelopen weekend ook de nieuwe coaster eens gaan uitproberen.
    Na een valse start (halfuurtje aanschuiven, en dan de boodschap dat er een storing en evacuatie was), later op de dag toch een tweede keer gaan aanschuiven om een ritje in het schemerdonker te doen. Wachttijd liep toch op tot 45 min itt de 20 min in de app. Dus was het al echt donker tegen we aan de beurt waren.

    Net zoals mijn voorgang(st)er hierboven zijn pukerides aan mij niet besteed, en ging ik toch met enig voorbehoud aanschuiven.

    De theming en omgeving zijn niet op en top, maar naar Plopsa-normen toch een hele stap vooruit. Het ritje zelf...
    Achterste coach van de trein genomen, en na het eerste inversiepuntje gaat het plots allemaal snel. Alhoewel de coach niet zo snel roteert als bvb Dwervelwind, is toch genoeg om de oriëntatie volledig te verliezen. Het was ondertussen donker, dus buiten de lichten in het park heb je geen referentie. Ook de tweede launch vond ik best fors, en het maakt het tweede deel toch net iets ruwer dan het eerste deel. Misschien ook omdat het al avond was ?

    Voor mijn maatstaf toch net iets te intensief, maar ik was in tegenstelling tot ik verwachtte niet misselijk. Maar een tweede ritje zat er voor mij toch niet. De rest van het gezelschap was wel gebrand op een reride. En het zicht bedriegt inderdaad. Vanop de grond ziet het er allemaal heel sloom en traag uit, maar in de trein zelf is daar weinig van te merken.

    Ook Heidi the ride 3x, 's morgens, in de namiddag en nog net voor 18.30 (want dan moet hij dicht). Ook hier een groot verschil tussen 's morgens en 's avonds. Kort en zalig baantje. Deze past naar mijn mening toch beter in het aanbod en de doelgroep van PDP tgo de nieuwe coaster. Ik kan mij voorstellen dat een 16-jarige toch snel rond is in PDP, zelfs met de herhalingswaarde van de nieuwe coaster.

    Dus PDP, vul nog verder aan met enkele 'volwassen' attracties om alles completer te maken. Of zo'n shooter als foxdome in Fortfun, al dan niet in combinatie met een darkride, ...
    En waarom niets om het omliggende panorama te benutten, zoals de terugkomst van een reuzenrad of panoramic-tower...

    In elk geval, ondanks de drukte was alles prima geregeld, en hing er een relaxte sfeer in het park.

  10. #230

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Een nieuw jaar, een nieuw zaag-postje, alsof ik maar eens per jaar mijn ongenoegen eh ... ventilleer (!)

    Begin december 2021 was ik in een erg kalm PDP. De weinige bezoekers hadden toen weinig last van het later openen van de waterattracties en het rijden van quasi alle coaster-treinen aan 'Hollandse' capaciteit. Ik verklaar even dat geografisch adjectief.

    Afgelopen zomer waren de meeste zitplaatsen op attracties in parken in NL maar half toegankelijk, vaak middels groene en rode markeringen. Dat was toen een compensatie voor het niet verplichten van mondmaskers. Was ik effe blij dat wij en den Duits dat strenger maar efficiënter aanpakten.

    De invoering door PDP van deze 50% capaciteitsdaling, dateert volgens mij van voor de reeks kromme overlegcommittees. Ik weet niet of Plopsa als enig operationele winterspeler in België dit al vooraf had afgesproken met de overheid.

    Begin december 2021 dacht ik nog "Wat wordt dit op drukke dagen in de Kerstvakantie?" Vandaag is zo'n drukke dag: 35 minuten van de afrit tot aan de parking, 15 minuten voor één van de slechts 4 bemande poortjes, Anubis, Happiness en de Flyer dicht "wegens meteorologische omstandigheden" en dan zijn van overheidswege nog het Plos van Bob (sic) en Majaland dicht.

    Natuurlijk ziet het park dit ook liever anders en ik waardeer het dat ze 's winters open houden. Maar de waterattracties gaan pas om 13:00 open, dat zouden ze wel kunnen vervroegen om de enorme wachtrij bij o.a. Heidi te beperken. En mag ik met mijn complot-complex verdoken personeelsbeleid zien in het later openen van allerlei attracties, al zeker onder een stralend winterzonnetje?

    PDP biedt nu tickets aan à 50%, alsof men de bezoeker wil compenseren met een lager aanbod aan rides. Het (on)gewenste gevolg van dit prijsbeleid is dat het natuurlijk nog langer wachten is bij de geopende attracties door de extra bezoekers.

    Dit schrijven lucht meer op dan dat het opschuift. Ik schat zo'n 20 meter van de 150 in totaal. Ruim 60 minuten bijna neus aan neus met wildvreemden, om daar dan straks met een lege tussen-zitplaats 2 minuten mee te sjezen op een houten baantje in open lucht. Zelfs van mijn eigen kinderen wordt ik op de trein gesepareerd. Wien es ter ier de zot?
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 06-01-22 om 11:57.

  11. #231

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Man man man. Ik begrijp voorgaande verzuchtingen. Extra treinen om Nederlanders Antwerpen te laten overspoelen, overlegcomité beslist dat capaciteit op openbaar vervoer niet gehalveerd wordt maar hier moet wel op halve capaciteit gereden worden????
    Zou volle capaciteit en beugels ontsmetten na iedere rit niet veiliger zijn? Iedereen staat hier maar met z'n handen aan een vochtig masker te prullen, masker naar benenden voor een slokje of snoepje, masker weer omhoog door aan het neusbeultje naar boven te trekken maar hé we staan wel veilig buiten in de kou en tijdens een gemaskerd openluchtritje aan 80km/h moet er een zitje tussen want virus deeltjes vliegen echt niet verder ??

  12. #232

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Dit schrijven lucht meer op dan dat het opschuift. Ik schat zo'n 20 meter van de 150 in totaal. Ruim 60 minuten bijna neus aan neus met wildvreemden, om daar dan straks met een lege tussen-zitplaats 2 minuten mee te sjezen op een houten baantje in open lucht. Zelfs van mijn eigen kinderen wordt ik op de trein gesepareerd. Wien es ter ier de zot?
    Bezoekers kunnen doorgaans slecht om met ingewikkelde regels. Zelfs het 'telkens één bakje open laten'-principe wordt verbazend vaak niet begrepen. Zelfs als het vooraf wordt uitgelegd en de beugels van de open te laten rijen gesloten zijn. Ik begrijp dat je vanuit die optiek er niet voor kiest om met familie-bubbels te werken. Dat zou het lossen en laden van bezoekers gevoelig meer tijd laten innemen met een vrij beperkte winst in de capaciteit. Bovendien is de doorsnee parkmedewerker na twee weken horendol van die regeling voor de duizendste keer te moeten uitleggen, wat de klantvriendelijkheid wellicht niet ten goede komt.

    Ik begrijp dus waarom men kiest voor een redelijk strikte halve capaciteit. Ik begrijp niet wat de meerwaarde er van is in het bestrijden van een pandemie, maar die discussie wordt niet gevoerd: de regeling is in voege, hoe voer je het dan uit.

  13. #233

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Anubis, Happiness en de Flyer dicht "wegens meteorologische omstandigheden" en dan zijn van overheidswege nog het Plos van Bob (sic) en Majaland dicht.
    Jij hebt nog 'geluk' gehad dat enkel die dingen gesloten waren. Toen ik vorige week was werd er in de namiddag besloten om de helft van de attracties te sluiten, ook wegens weersomstandigheden. Wij waren vlak na de middag aangekomen en zijn direct naar RTH gegaan waar de wachttijd slechts een kleine 10 minuten bedroeg. Direct erna opnieuw aangeschoven voor een tweede rit die we echter nooit zouden krijgen. We konden nog instappen, maar er was een klein probleempje met een van de beugels waardoor ze niet konden starten en we terug plaats moesten nemen in de wachtrij. De TD (die voor de verandering eens redelijk snel ter plaatse was) heeft het probleem opgelost (lees: de trein 2x leeg op manueel laten rijden), maar i.p.v. de baan terug te openen werd beslist om de wachtrij te evacueren wegens te veel wind. Ok, er was op die dag wel redelijk veel wind, maar tijdens die ene rit die ik wel kon doen had ik niet het gevoel dat de trein veel last had van de wind en dat de kans zeer klein was dat hij ergens zou stilvallen (ik heb al ritten gehad waar hij trager ging). Dan maar op zoek gegaan naar iets anders, maar 5 minuten later waren ook de meeste andere droge attracties waar ik voor naar Plopsa kom plots gesloten. Zelfs 'Kaatje zoekt eendje' moest sluiten. Degenen die wel open nog open waren, hadden mede dankzij de drukte en door het feit dat ze maar op halve capaciteit draaien een zeer lange wachtrij, waardoor we maar terug naar huis zijn gereden.

    Voor degenen die nog van plan zijn om deze winter het park te bezoeken: je hebt de grootste kans dat alles open gaat zijn als aan volgende voorwaarden is voldaan:

    - Er wordt max 4 Bft wind voorspeld
    - Het wordt overdag minstens 7 °C (het moet volgens Plopsa 5 ° zijn, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen )
    - Als je wil dat RTH, Anubis, ... al om 10u open zijn, dan moet het 's morgens ook al 5 °C zijn.

    Als aan een of meerdere van deze voorwaarden niet voldaan is, dan zou ik een bezoek afraden en het indien mogelijk uitstellen naar een andere datum. Op hun website staat bij de faq dat ze attracties kunnen sluiten bij extreme weersomstandigheden, maar 5 °C noem ik geen extreme omstandigheden, zeker niet in de winter...

  14. #234

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Dan heb ik idd geluk gehad. 4 keer RTH bereden in de namiddag en mijn oudste zoon zelfs 5 keer. Dat ding reed aan volle capaciteit: twee treinen, alle stoelen mochten bezet worden en als derde man van ons trio ben ik geregeld op eigen initiatief en aanvraag naast een onbekende gaan zitten. Als abonnee moet ik eigenlijk niet te veel klagen na een minder dagje, dat kostte enkel maar de naft.

    Maar ik verplaats me mentaal al eens in de occasionele bezoeker, iets wat wij allemaal geregeld zijn in buitenlandse parken. Dan zou ik me dik bekocht voelen en kan het park volgens mij niet al deze minpunten afwimpelen op de pandemie of het - zelfs warmer dan normale - weer van de afgelopen kerstvakantie. Misschien kampen ze met acuut personeelstekort waardoor attracties later of helemaal niet openen. De crowd-manager buiten bij Anubis hoorde ik met een collega in vlekkeloos Frans communiceren. Niks mis mee natuurlijk, zeker als je met behulp (buitenlands?) personeel attracties kan open houden.

    Mijn advies aan allen die willen komen: Wees niet te vroeg present. Okee, kort na 10 uur kan je misschien snel Heidi en of Draak doen, maar veel soeps is er tot 13:00 niet open. Dan kom je beter tegen de namiddag, al illustreert bovenstaande post dat dit geen garantie is op een attractie-rit-rijk dagje. Mijn advies aan allen die niet willen komen: ...

  15. #235

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExpeditionGeForce Bekijk Berichten

    Voor degenen die nog van plan zijn om deze winter het park te bezoeken: je hebt de grootste kans dat alles open gaat zijn als aan volgende voorwaarden is voldaan:

    - Er wordt max 4 Bft wind voorspeld
    - Het wordt overdag minstens 7 °C (het moet volgens Plopsa 5 ° zijn, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen )
    - Als je wil dat RTH, Anubis, ... al om 10u open zijn, dan moet het 's morgens ook al 5 °C zijn.

    Als aan een of meerdere van deze voorwaarden niet voldaan is, dan zou ik een bezoek afraden en het indien mogelijk uitstellen naar een andere datum. Op hun website staat bij de faq dat ze attracties kunnen sluiten bij extreme weersomstandigheden, maar 5 °C noem ik geen extreme omstandigheden, zeker niet in de winter...
    5°c is inderdaad niet echt koud ok het is vaak wat warmer aan de zee dan het binnenland. Als je even gaat kijken bij het KMI zie je dat de gemiddelde temperatuur voor België in december 5,6°c is een voor de kust 5,9°c. ga je dan even verder naar januari vind je 3°c als gemiddelde. ik weet dat je deze data niet zomaar mag combineren maar je kan wel aannemen dat het gemiddelde voor de kerstvakantie onder de 5°c zal liggen en dus absoluut niet extreem te noemen is eerder de norm.

    En dan de wind (ik had het geluk blijkbaar om op een relatief windstille dag te komen.). gemiddeld is dit aan de Belgische kust 2 beaufort (7-8km/H om precies te zijn). De zomer is over het algemeen vrij windstil de lente en herfst daar en tegen niet zo. het lijkt me zeer raar om een nieuwe attractie te hebben die de normale omstandigheden niet aan kan.

  16. #236

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    De CEO vindt het zelf ook niet te koud volgens dit artikel (Bron NB 12 jan. 2022).



    Mijn vermoeden van personeels-schaarste - eerder dan personeelsbezuiniging - als mogelijke reden voor het later of niet openen van bepaalde attracties, is hiermee dus nog niet weggeëbt ...

  17. #237

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Het laat hun wel toe om vast personeel aan te nemen hetgeen in theorie een grotere efficiëntie met zich me brengt. Iedere attractie heeft zijn eigenaardigheden al was het maar hoe de mensen doen als ze in/uit stappen. Aan de andere kant de toppers zijn bijna allemaal buiten hetgeen een winteropening toch moeilijker maakt. let op het is kouder in jan/feb dan eind december.

    Hopelijk zijn de volgende uitbreidingen/ vernieuwingen indoor om de strategie goed uit te werken.

  18. #238

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Als Plopsa gokt dat erg lage temperaturen in toekomstige winters een zeldzaamheid zullen zijn, slagen ze twee vliegen in één klap. Winteropening zónder extra kosten. Wanneer hun winteropening echter de kwalijke reputatie krijgt van een park waarvan het meerendeel van de hoofdattracties eruit ligt lijkt me dat geen al te best effect te hebben op de mond aan mond reclame. Dan druk ik me nog voorzichtig uit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Mijn vermoeden van personeels-schaarste - eerder dan personeelsbezuiniging - als mogelijke reden voor het later of niet openen van bepaalde attracties, is hiermee dus nog niet weggeëbt ...
    Personeel dat later ingezet wordt, kan natuurlijk wel een bezuiniging zijn: dat personeel is er immers wel, maar het wordt selectiever ingezet. Het wel niet altijd zo dat personeel voor dino splash dan 's ochtends wordt ingezet bij ticketcontrole. Daar zou steviger bezuinigd kunnen worden. Als je de attracties aan de achterkant van het park pas later laat openen moet je je techniekers ook minder uren betalen, dan wanneer ze alles voor parkopening moeten nagekeken hebben. Da's ook een bezuiniging op personeelskosten.

    Persoonlijk vind het vroeger sluiten en later openen van je park naar je bezoekers toe een eerlijkere vorm van bezuiniging.

  19. #239

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Persoonlijk vind het vroeger sluiten en later openen van je park naar je bezoekers toe een eerlijkere vorm van bezuiniging.
    Maar dan gaat dat publiek zich weer belazerd voelen, want ze betalen even veel inkom als de anderen, maar krijgen minder tijd daarvoor.

    Natuurlijk kun je nu wel zeggen dat ze alsnog meer kunnen doen vanwege de lagere drukte, maar dat is voor de meesten van hun juist de reden om te kiezen voor zo'n dag. Er zijn mensen die er zelfs vrij voor nemen zodat ze buiten de drukt zitten.

    Ik denk dat op rustige dagen een wisselschema hanteren nog het handigste is.. één setje personeel dat om-en-om twee (of zelfs drie) verschillende attracties bedient. Kun je toch alle attracties (vaak) doen, heb je de volledige tijd, en maar helft personeel nodig. Uiteraard moet je als park dan wel zorgen dat de wisselshiften logisch zijn. Bijvoorbeeld kun je wisselen tussen Anubis en Happyride. Het is niet handig om beiden tegelijk open/dicht te hebben. Hetzelfde zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen voor de Flume en de Supersplash.

  20. #240

    Re: [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster

    Om-en-om werkt volgens mij enkel bij attracties waar je maar 1 personeelslid bij nodig hebt. Dat zijn dan meestal simpele kinder-attracties of zo'n slinger-ding van Coevorden en Antwerpen. In BJL werkt een om-en-om heel het seizoen perfect bij de kinder-attracties Rode Baron en aanverwanten. Maar de attracties in Kinderland werden ook al pre-corona veel te ondermaats bediend. Ik denk dat om-en-om ook wel zou werken in de Walibi-parken bij die (ex-)Skunx-dingetjes. Natuurlijk is PDP een ander verhaal, want daar vormen de kleine kinderen een groter doelpubliek.

    Om-en-om werkt volgens mij in geen enkel park bij grote rides die meer personeel en meer testritten vereisen en die meer stroringgevoelig lijken. Dan vind ik het later openen van waterattracties buiten de zomermaanden organisatorisch meer logisch en minder klantonvriendelijk. PDP maakt volgens mij dat seizoens-onderscheid niet of onvoldoende. En om even 100% on-topic te gaan: paradepaardje RTH om-en-om laten rijden met Anubis zou toch wel een vorm van gezichtsverlies zijn. Want hoewel de meerderheid van de PDP-bezoekers niet de intentie heeft om een happy rit te maken, is het wel voor iedere bezoeker en dit vanuit meerdere standpunten een dynamische oog-trekker.

    Een top-park vraagt zich niet al te opvallend voor de bezoekers af hoe men op kalme dagen kan bezuinigen. Top-parken creëren wel een strategie om meer drukke dagen te hebben en om de bezoeker ook dan een gevulde dag te laten beleven. Extra show-entertainment en investeren in nieuwe attracties met focus op capaciteit lijken me dan de juiste ingrediënten. Dat hoeven niet altijd mega-attracties te zijn, denk b.v. aan extra treinen, instappen en uitstappen op verschillende plaatsen in het station, een doordacht opbergsysteem voor tassen, ...

    Van ticketprijs-diversiteit ben ik minder fan, al heb ik daar wel al vaker mijn voordeel dan mijn nadeel mee gedaan. Het is een beetje oneerlijk t.a.v. mensen die niet anders kunnen dan een op een drukke dag komen, dat zijn dan vaak gezinnen met schoolgaande kinderen. Mensen die een dag verlof nemen om dan een kalme en goed gevulde pretpark-dag te hebben, daar heb ik nog nooit eerder aan gedacht. Het zal wel een beroepsafwijking van mij zijn. Al geef ik toe dat het moment van een parkbezoek voor mij soms even belangrijk als de locatie, m.a.w. het pretpark in kwestie. Ik heb ook weinig affiniteit met (volwassen, kinderloze) mensen die steen en been klagen over drukte in de Efteling, terwijl dat park normaal 365/jaar geopend is. Dan moet je toch wel ergens een gaatje vinden.

    Laat me positief eindigen: bij gebrek aan eigen Efteling of PHL zijn de meeste Belgen weinig vertrouwd met pretparken bezoeken buiten de topperiodes zoals het paasweekend, de lange mei-weekends, de zomer en de herfstvakantie. Het is aan te moedigen dat PDP op dat gebied een trendbreker en trendsetter is, na eerder falende pogingen van Bellewaerde (en Walibi?).
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 17-01-22 om 22:08.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •