Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polletje Bekijk Berichten
Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak. Het stormpje van gisteren was wel al begonnen rond 16u30 met af en toe een redelijke rukwind en een regenvlaag ... Volgens hun boekje mocht de coaster blijven draaien, zei men in het late journaal. Maar ik vraag me af hoe ze dat "meten"? Kan 1 erger rukwindje de coaster al doen vastlopen?
Moeilijk te zeggen. Dit model is natuurlijk amper gestroomlijnd, waardoor wind meer effect heeft dan bijvoorbeeld op een gestroomlijnde non-spinning coaster. Maar hoe dan ook: Het is behoorlijk sterk dat de baan net op dat punt vast loopt. Het toont wel een beetje aan waarom de meeste launch coasters meteen naar het hoogste punt gaan en van daaruit werken alsof er vanaf dat hoogste punt een first drop is. Als het dan mis loopt blijft de baan in een dal staan, wat makkelijker te evacueren is. Ik meen me te herinneren dat Superman the Ride (nu Express) in Walibi (NL) in het begin ook wel eens bleef hangen tussen de 2 hoogste punten na de launch in. Al was dat volgens mij met testritten zonder volk. Zowel Express als Happyride lanceren niet naar het eerste hoogste punt toe, maar naar het tweede.

Bij bijvoorbeeld Juvelen zie je ook dat het hoogste punt zowat aan het einde zit, waardoor er standaard een machine naast de baan staat om de trein er overheen te trekken als hij het niet haalt.

Natuurlijk is een design dat uit gaat van een "first Drop" na de launch ook niet failsafe. Vooral bij oudere banen zie je dat een trein vaak blijft hangen als deze leeg en koud (bij testritten) door de baan gestuurd wordt. Echter hebben moderne designs daar weinig last van doordat hier vaak aan gedacht wordt in de layout en berekening nauwkeurig kunnen zijn om dit te voorkomen. Dezelfde berekeningen die ook bepalen wanneer een achtbaan dicht moet, of open mag blijven.