Ondertussen is RTH is opnieuw geopend, weliswaar maar met slechts 1 trein. Over de oorzaak heeft Steve het volgende gezegd aan HLN:

We hebben het treintje dat vast zat, volledig onderzocht en vonden geen mechanische fout. Het enige wat we wel vaststelden, was een verschil in prestatie tussen trein 1, die vandaag terug draait, en trein 2. Trein 2 zou een fractie van een seconde trager rijden. De attractiebouwer moet nu van beide treinen een identieke tweeling maken. Ze moeten perfect hetzelfde presteren. Dat zal een paar weken en misschien wel maanden in beslag nemen.
En aan VRT NWS zei hij dit:

Zaterdag hebben we verschillende testritten uitgevoerd met trein 1. Trein 2 is de trein die vastgelopen is en die blijft buiten gebruik. Uit loggegevens bleek dat de trein de maximale snelheid niet haalt maar het blijft onduidelijk waarom. Trein 1 doet dat wel. De wind van vorig weekend was dus zeker niet de oorzaak. Intussen werd de trein en de hele attractie gekeurd door TÜV en door fabrikant MACK Rides. Ze kan morgen dus terug openen.
Met andere woorden: ze weten de exacte oorzaak (nog) niet, maar ze weten wel dat het iets met trein 2 te maken heeft, die om een nog onbekende reden trager rijdt. Ik merk al sinds november dat trein 2 trager rijdt als trein 1, en wel iets meer dan een fractie van een seconde, maar eerder een seconde of 5. En dat kan je zo op het zicht zien, daar moet je echt niet het logboek van de attractie voor raadplegen om dat vast te stellen.

Anyway, ik was zaterdag opnieuw in het park en ze waren bijna de hele dag aan het testrijden en wat mij vooral opviel was dat de trein (trein 1) terug veel sneller reed dan afgelopen maanden, nu was de snelheid boven vergelijkbaar met hoe het tijdens de zomer was. Dit doet mij enigszins vermoeden dat ze de launch snelheid deze winter verlaagd hebben (en nu terug op originele snelheid gezet hebben), ook al zou ik totaal niet weten waarom ze dat gedaan zouden hebben.