Na corona stonden de pretparkbezoeken op een lager pitje dan vroeger, maar intussen toch ook al enkele ritjes gedaan op TRTH. En wow, wat een knaller! Mijn eerste ritje was na het werk op een zomernocturne, en heb ik toen bewust gewacht tot het donker was. Zo leuk om deze in duisternis te beleven. En ja, het was al laat en het park was al gesloten, dus leek alles buiten TRTH heel doods. Tijdens het aanschuiven werd toen een trein van het spoor gehaald, waardoor er nog maar 1 trein reed. Dit vond ik wel wat vreemd, want de wachtrij was echt wel nog lang. Maar goed, flinke topper die we in ons landje hebben staan! Welke nu de beste is (Kondaa of TRTH), zal ik na morgen weten...

Dit jaar zijn er ook weer Halloween Scare Nights in het park. Net zoals vorige jaren zijn dit er weer 4, waarvan de eerste vorige week reeds plaatsvond. Ik was hierbij aanwezig, en het viel me vooral op hoe druk het in het park was. Amai, dat was toch wel even heel lang geleden dat ik nog eens zoveel volk bij elkaar gezien heb voor een 'gewone' dag. (Nacht van de Abonnees laat ik even buiten beschouwing)

Tijdens de Halloween Scare Nights zijn er dit jaar opnieuw 4 afgeschermde zones voor 14+ (in 2019 was dit nog 16+). De 2 bestaande spookhuizen Freak Circus en Camping 't Zonnetje zijn terug van de partij, Lumberjack is verhuisd van Heidiland naar waar de piraten vroeger hun scarezone hadden. Grootste nieuwigheid dit jaar is The Tunnel. Wil je weten hoe ik alles ervaren heb, lees dan even verder.

Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

Open spoilers

************ Spoilergedeelte ************


Wij zijn in de late namiddag toegekomen en hebben eerst wat gewone attracties gedaan. Om 18u00 zou The Tunnel openen, dus besloten we om rond 17u45 te gaan aanschuiven bij de spontane wachtrij. Pas rond 18u15 ging de officiële wachtrij open, waarbij je de wachtrij van Heidi binnenstapt. Boven heb je daar een nooddeur, die je zo meeneemt in de coulissen van het park. Zo loop je terug naar beneden en rond de 'berg' van de Dino Splash heen. The Tunnel zelf bevindt zich namelijk in de technische ruimtes van deze berg. Via een zij-ingang stap je zo binnen. Je loopt zo door verduisterde ruimtes tussen Heras-hekkens met doeken. Hier en daar heb je dan scare actors staan met oplichtende maskers (zoals we die kennen van The Purge). Zij houden je vooral even tegen en slaan af en toe op metaal (hekkens, tonnen, spades...), maar verder gebeurt er bijster weinig. Zelf was ik licht teleurgesteld, want ik vond het geheel best goedkoop en kaal ogen. Wat mij betreft had het ook stukken donkerder gemogen. Zelf had ik verwacht om een stuk in volledige duisternis te ervaren, maar dit was er helaas niet. Ik weet dat ze beter kunnen, want dat hebben ze met de andere huizen al bewezen, maar hier kozen ze precies voor een lastminute snelle toevoeging. Ik miste sfeer, echte jumpscares, duisternis, theming... Kortom, was dit een eerste poging tot een haunted house had ik het ze vergeven, maar aangezien ze hier nu al een paar jaar op inzetten vind ik het lastiger. Ik had namelijk verwacht in een oude metrotunnel binnen te stappen waarin een metrostel gekneld stond en je zo door de duistere gangen zou moeten vluchten op zoek naar de uitgang. Maar goed, misschien dat het bij de volgende edities nog wordt aangepast? In elk geval opent The Tunnel nu pas vanaf 19u00 i.p.v. 18u00.

We kregen honger dus gingen we even vlug iets eten, waarna het tijd was om aan te schuiven bij Camping 't Zonnetje. Intussen was het bij de Halloween specials al best lang aanschuiven, en deze wou ik zeker nog even doen vooraleer de nieuwe Bumba-wereld hier verschijnt. Op zich merkte ik geen veranderingen aan deze outdoor walkthrough. Wel viel het mij op dat er precies minder scare actors aanwezig waren, en dat de jump scares ook precies verdwenen waren. Ik ben eerlijk gezegd in de wachtrij meer verschoten van voetzoekers uit de attractie dan toen ik er zelf doorliep. Wat ik ook best jammer vond, was dat sommige acteurs de groep te lang ophielden (vooral op het einde in de wasserij), waardoor je opeens met 20 man op elkaar gedrumd staat en de fun zo ook volledig weg is. Ik vond deze in 2018 en 2019 echt top, maar dit jaar ook meer flop...

Hierna was het tijd voor de verplaatste scarezone Lumberjack. Deze nieuwigheid was er in 2019 en heb ik toen ook in het eerste weekend gedaan. Ik vond er toen echt weinig aan, maar vond het wel passen bij Heidiland. Op zich beschouwde ik het toen ook niet als scarezone, maar als een walkthrough omdat je er niet doorheen liep van punt A naar B, maar je aanschoof in een wachtrij en je een in- en uitgang had. Blijkbaar werd die in andere weekends nog gefinetuned, maar ik wou er toen niet zo lang voor aanschuiven en heb een tweede bezoek toen geskipt. Maar goed, nu is deze verplaatst, dus tijd voor een herkansing. Lumberjack bevindt zich nu tussen het Dorpsplein en de Supersplash. In 2019 liepen hier nog vervloekte piraten rond. Deze scarezone vond ik toen geslaagd, dus was ik heel benieuwd naar de gekke houthakkers... Helaas, ik ken Lumberjack vooral van Walibi waarbij je ondergedompeld wordt in een wereld waar je niets anders hoort dan kettingzagen... Ik telde hier welgeteld 1 kettingzaag die ik maar kortstondig opmerkte buiten de scarezone. In de scarezone zelf liepen wat acteurs heen en weer, maar lieten je niet echt schrikken. Hier miste ik opnieuw wat aankleding (Heras-hekkens met doeken beschouw ik niet zo zeer als theming), maar ook het typische geluid van kettingzagen, attributen als bijlen... Voor volgend jaar: derde keer, goede keer voor Lumberjack?

Afsluiten deed ik bij Freak Circus, mijn persoonlijke favoriet van vorige jaren. Deze bevindt zich in de opslag van de Plopsa Express en is heel mooi aangekleed. Net zoals Camping 't Zonnetje heb ik geen wijzigingen opgemerkt, maar de sfeer zit hier nog steeds goed. De finale vind ik hier ook heel geslaagd, dus deze mag wat mij betreft gerust nog even blijven. Maar misschien een paar kleine updates, zodat er toch iets nieuws inzit?


Zo liep onze avond snel ten einde. Extra leuk aan de Scare Nights is dat er ook nog leven zit in de buurt van TRTH, waar elke avond een DJ draait en voor extra sfeer zorgt. Helaas mis ik hierbij wel wat extra festival vibes. Misschien iets voor de toekomst?

En met het einde van de avond gingen ook de bezoekers naar huis. Het viel me daarbij op dat er nog best veel gezinnen met kleine kinderen aanwezig waren, en dat de leeftijdsgrens voor de halloween specials van 16+ naar 14+ verlaagd werd ook wel sommige zaken minder eng maakte, waardoor zelf heel wat 14- ook een bezoekje bracht aan deze specials.

Opnieuw heb ik een eindconclusie voor dit scare event:

* Leuk dat Plopsa hier verder op blijft inzetten, maar ik zag toch liever 16+ i.p.v. 14+. Zeker met TRTH mikken ze op een volwassener publiek dat ze met dergelijke events ook zeker kunnen bekoren.
* Gratis spookhuizen zijn zeker fijn om kennis te maken met deze nevenactiviteiten, maar het doet de wachttijden niet zo goed. Misschien ook betalende varianten aanbieden?
* Ofwel extra Scare Nights aanbieden, op bvb. vrijdagavond, waarbij het park pas 's avonds opent en het KNT-avonden worden. Hierbij kunnen dan extra scarezones opgebouwd worden (bvb. een soort Childhood Fears in Mayaland, een Freak Show bij het Kermisplein naast Freak Circus, een Lumberjack (met kettingzagen) bij Heidiland, de vervloekte piraten terug waar ze waren, enz.). Wat extra spookhuizen zouden dan ook mooi meegenomen zijn.