Vroeger dacht ik, jeeeej, Merlin!

Echter maakte ik 7 jaar terug zelf voor het eerst kennis met een eerste Merlin attractie, waarna nog enkelen gingen volgen.

Dit in combinatie met wat meer ervaring en inzicht en industrie, langere kennis van het bedrijf hebben mij geleerd dat:

- Merlin niet de ideale groep is zoals ik eerder dacht,
- Merlin een zwak heeft voor bizarre marketing,
- De laatste jaren van al hun investeringen er toch behoorlijk veel “net nietjes” bij zaten,
- Hun onderhoud en vooral operations, 2 zeer belangrijke factoren voor mijzelf persoonlijk, niet zo goed zijn,
-...

Is Merlin een slechte groep? Dat niet, en wie daar aan twijfelt, leg even Parques Reunidos ernaast en dan heb je iets van “aja ... ok ...”. Het enige park waar ze, op het eerste zicht, de portefeuille mogen voor open trekken en opkopen is Bellewaerde, maar veel van de talloze gebreken daar zijn niets minder dan interne incompetentie en kan ik onmogelijk Compagnie Des Alpes voor veroordelen. Dus een overname lijkt daarvan, zo lang de huidige directie daar plaque zwaait, nutteloos.

- Bobbejaanland: sja, met dat park kan je nu eenmaal de dag van vandaag alle kanten uit aangezien het door de afgelopen jaren een “onsmakelijke hutsepot” is geworden met ingredi?nten als slecht onderhoud, belabberde Operations, incompetent bestuur (Yves (voorlopig) uitgesloten), zwak personeelsbestand en nog een kruidig laagje “Kleve”. Dat ze met dat containerpark doen wat ze willen, maar haal de naam Bobbejaanland er af, want die man is bakken meer respect waardig, en het huidige allegaartje lijkt al jaren in de verste verte niet meer op het vrolijke, gezellige Bobbejaanland van weleer.

- Plopsaland is mogelijk een veel grotere commerci?le “h**r” dan Merlin, en is te zelfstandig gegroeid om over genomen te worden.

Ten slotte voor Comics Station, sja, ik ben er zelf niet geweest en ken er niet voldoende over (het concept zegt me weinig), maar afgaande op puur “van horen zeggen”, was het concept leuk en niet slecht, maar met een korte houdbaarheid datum. Of Merlin er wat mee kan? Ik “vermoed” van wel ...