Ik vraag me af hoe ze die uitsterf-constructie voor zich zien. Dolfijnen zijn zeer sociale dieren. Als er straks maar 2, of zelfs maar eentje meer over is, dan is dat enorm slecht voor ze. Veel slechter dan nu.

Ik vraag me in het algemeen af hoe slecht een dolfinarium voor dolfijnen daadwerkelijk is. Natuurlijk, in de vrijheid leggen ze grotere afstanden af, maar dat is vaak ook omdat het moet om aan voedsel te komen. Dat is in een Dolfinarium geen probleem. Het sociale aspect ligt in een Dolfinarium vaak zelfs beter dan in het wild.

Natuurlijk moet er ook in een dolfinarium voldoende ruimte zijn. En daar wringt wel heel vaak het schoentje.

Als je denkt dat het onnatuurlijk is voor Dolfijnen om trucjes te leren, heb je het volgens mij toch wel heel erg mis. Juist omdat ze heel sociaal en super-intelligent zijn leren Dolfijnen ook in de natuur vanalles. Ik kan me een documentaire herinneren over hoe dolfijnen samen werken met stammen van inboorlingen. De inboorlingen geven met een stok klappen op het water. De dolfijnen jagen vervolgens vissen richting de kust, waar de vissers ze opwachten. Zowel de inboorlingen als de Dolfijnen hadden door deze samenwerking altijd een zeer goede vangst. Deze groep dolfijnen werden niet getrained, maar gaven zelf de kennis door op nieuwe generaties.

Een ander belangrijk aspect wordt in de poll inderdaad al genoemd. Een mens heeft lief wat hij kent. En beschermt wat hij lief heeft. Als we dolfinaria de das om doen kennen veel mensen straks de dolfijnen niet meer. Tenzij van een incidentele film of documentaire, maar dat is een enorme ver-van-je-bed-show in vergelijk met een Dolfinarium.

Wat mij betreft moeten Dolfinaria dus wel blijven, maar zou men wel de ruimte moeten vergroten. Waarom geen lange, (relatief) smalle strook water tussen twee bassins in maken? Dan hebben de dolfijnen als het ware een soort "race track" waar ze vele meters snel kunnen afleggen om toch een beetje de vrijheid te simuleren en genoeg ruimte te geven voor de nodige lichaamesbeweging.