X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Hoe zie jij de toekomst van het dolfinarium van Boudewijn Seapark?

Stemmers
17. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Laat alles gewoon zoals het nu is, want zo houden mensen respect voor de dieren.

    0 0%
  • BSP moet investeren in het belang van de dieren (grotere aquaria en natuurlijkere habitat)

    11 64,71%
  • Sluit het dolfinarium onmiddellijk en vervang het door iets anders!

    5 29,41%
  • Sluit het hele park maar onmiddellijk

    1 5,88%
Resultaten 1 tot 15 van de 15

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Re: [Poll] Hoe zie jij de toekomst van het dolfinarium van Boudewijn Seapark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    Economische winsten op de kap van dierenleed, daar pas ik voor.
    Dat is inderdaad vrij radicaal. Trek je dat principe dan ook door naar veeteelt en van dieren afgeleide producten zoals melk, kaas, eieren, leer en honing? En als je dat niet doet, hoe trek je dan een lijn tussen beesten waar geen winst op mag gemaakt worden en beesten waar dat wel bij mag? Vanaf wanneer heeft een dier leed? Da's op zich toch allemaal vrij flou...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    ...Zeezoogdieren horen in de zee te zitten, niet in een bassin...De enigste dierentuin die me hier in de omgeving kan bekoren is Pairi Daiza.
    Daar ben ik op zich mee akkoord. Maar het feit is dat ze in dat bassin zitten: en zodra je ze terug in de zee zou zetten met een hoge waarschijnlijkheid zouden sterven omdat ze niet gewend zijn veel te moeten doen voor hun eten. Wat doe je met die beesten die er al in zitten en niets anders kennen?

    vind je dat ook het geval voor zeeotters, zeehonden en zeeleeuwen of kan dat daar wel of sneller en waarom?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    De enigste dierentuin die me hier in de omgeving kan bekoren is Pairi Daiza.
    Stel dat dat park plots een groot kunstmatig dolfijnenmeer aanlegt, met aandacht voor meer dan voldoende ruimte en een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Waar enkele wandelpaden door en langs lopen die je via ramen in bijvoorbeeld rotswerk een blik gunnen in het water.

    Zouden ze dat dan mogen met dieren die in gevangenschap opgroeide?

    Als ze dat zouden mogen, laat je dan ook toe dat er een showmoment plaats vind elke dag op een tribune aan de rand van het meer? Waarom wel, waarom niet?

  2. #2

    Re: [Poll] Hoe zie jij de toekomst van het dolfinarium van Boudewijn Seapark?

    Ik antwoord graag op de vragen van hierboven...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Dat is inderdaad vrij radicaal. Trek je dat principe dan ook door naar veeteelt en van dieren afgeleide producten zoals melk, kaas, eieren, leer en honing? En als je dat niet doet, hoe trek je dan een lijn tussen beesten waar geen winst op mag gemaakt worden en beesten waar dat wel bij mag? Vanaf wanneer heeft een dier leed? Da's op zich toch allemaal vrij flou...
    Ik ben sowieso ook niet te spreken over de ongebreidelde vleesconsumptie die er vandaag heerst. Slager Dierendonck (bekend van zijn kwaliteitsslagerijen in steden en vanop TV) en dergelijke houden van vlees, maar bewijzen wel dat je dieren kan laten opgroeien met respect tijdens hun kweekproces. Kweken om op te eten, maar wel met respect. Anders is het bij batterijkippen, daar worden ze op een hoopje dicht bij elkaar gehouden. Zoiets kan natuurlijk niet.

    Als het gaat over dierenwelzijn mag je juist niet veralgemenen, hetgeen je hier wel doet. Je gooit leer, kaas, honing, melk en dolfijnenshows op een hoopje. Dat is onterecht. Honing is trouwens, net zoals melk, een natuurlijk proces. Naar een oranje bal springen die aan het plafond hangt, is geen natuurlijk verschijnsel.

    En hoewel ik dierenshows soms impressionant vindt, zoals de vogelshow in Pairi Daiza, vraag ik me toch af of dit per se moet. Ik vond de vleermuizengrot in Pairi Daiza even impressionant als die vogelshow.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Daar ben ik op zich mee akkoord. Maar het feit is dat ze in dat bassin zitten: en zodra je ze terug in de zee zou zetten met een hoge waarschijnlijkheid zouden sterven omdat ze niet gewend zijn veel te moeten doen voor hun eten. Wat doe je met die beesten die er al in zitten en niets anders kennen?
    Als we dolfijnen terug in de zee zetten om ze daar te laten opeten, dat is een beetje absurd. We hebben dieren heel hun leven laten opgroeien in een bad zonder gevaren, zonder andere wilde wezens, zonder plastic soup, ... en dan zouden we ze dumpen in de zee?
    Een uitdoofbeleid lijkt me hier de beste oplossing voor. Anderzijds denk ik ook dat we de dieren, wanneer er in Europa minder zijn, moeten groeperen en enkel de beste bassins moeten uitkiezen waar dolfijnen dan stelselmatig worden bijgevoegd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    vind je dat ook het geval voor zeeotters, zeehonden en zeeleeuwen of kan dat daar wel of sneller en waarom?
    Doorgaans hebben zij minder ruimte nodig dan dolfijnen en kunnen ze wel gemakkelijk leven in die bassins.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Stel dat dat park plots een groot kunstmatig dolfijnenmeer aanlegt, met aandacht voor meer dan voldoende ruimte en een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Waar enkele wandelpaden door en langs lopen die je via ramen in bijvoorbeeld rotswerk een blik gunnen in het water.

    Zouden ze dat dan mogen met dieren die in gevangenschap opgroeide?

    Als ze dat zouden mogen, laat je dan ook toe dat er een showmoment plaats vind elke dag op een tribune aan de rand van het meer? Waarom wel, waarom niet?
    Zoals al gezegd, ik heb eerder problemen met een show, dan met het houden van Dolfijnen. Kortom moeten er twee voorwaarden dus worden voldaan.
    1 er is een voldoende groot bassin
    2 er zijn geen shows.

    Zoals al gezegd heb ik bij BSP ook een probleem mee dat ze een gebrek aan innovatie vertonen. Wanneer de dolfijnen er niet waren, was het park eigenlijk te verwaarlozen, en dat konden ze al die jaren al hebben opgelost door het park aantrekkelijker te maken door onderhoud, infrastructuur, attractieaanbod of dergelijke

  3. #3

    Re: [Poll] Hoe zie jij de toekomst van het dolfinarium van Boudewijn Seapark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten

    Als het gaat over dierenwelzijn mag je juist niet veralgemenen, hetgeen je hier wel doet. Je gooit leer, kaas, honing, melk en dolfijnenshows op een hoopje. Dat is onterecht. Honing is trouwens, net zoals melk, een natuurlijk proces. Naar een oranje bal springen die aan het plafond hangt, is geen natuurlijk verschijnsel.
    Hier ga je toch de mist in. Melk is zeker geen natuurlijk proces. Voordat een koe melk moet geven, moet deze eerst een kalf hebben gehad. Dat kalf wordt doorgaans te jong weg gehaald bij de moeder en heel vaak gedood, zodat de koe gemolken kan worden. Vervolgens blijft men onnatuurlijk lang melken (normaal stopt een koe na een tijd met melk geven omdat het kalf dat niet meer nodig heeft). Al met al is het blijven melken van een koe niet bepaald gezond voor het dier. Hetzelfde geldt voor de meeste dierlijke processen. Zoals je terecht aan geeft kun je al heel ver komen met wat respect voor dieren, in de praktijk gebeurd dat (zeker met zaken zoals melk) heel weinig.

    Het springen naar een oranje bal daarentegen is wel degelijk natuurlijk gedrag.. Tenminste.. in de natuur springen Dolfijnen uiteraard niet naar een oranje bal, maar ze doen wel datzelfde kunstje. Sterker nog: Op het moment dat je dolfijnen in gevangenschap houdt, MOET je dit soort oefeningen met ze blijven doen. Dolfijnen hebben immers de beweging en de oefening nodig. Ook buiten de shows om kun je ze wel eens betrappen op het doen van kunstjes, ondanks dat die niet uitgelokt worden.


    Doorgaans hebben zij minder ruimte nodig dan dolfijnen en kunnen ze wel gemakkelijk leven in die bassins.
    Nogal logisch dat ze minder ruimte nodig hebben, ze zijn een stuk kleiner. Echter geldt voor alle dieren in gevangenschap dat de ruimte veel kleiner is dan hoe ze in de natuur zouden leven. Het percentage (hoe veel het verblijf kleiner is dan de natuur) zal uiteindelijk niet heel veel verschillen tussen dieren van dezelfde "Categorie".

    Dat gezegd hebbende gaat men bij de leefruimte van dieren uit van een gemiddelde. Dat betekent dat er ook groepen zijn die (veel) meer ruimte gebruiken, maar andersom ook veel kleiner. Voor het welzijn van dieren in gevangenschap is het niet interessant om naar dat gemiddelde te kijken, je wilt wél de top 5 van roedels/troepen/scholen/groepen weten die van nature het kleinst leven en die er GOED onder leven. Soms zitten dieren ook in de natuur noodgedwongen klein. Dat is niet altijd goed. Echter zie je een interessante observatie bij dieren die in een gebied leven waar veel voedsoel is: Die houden namelijk een klein territorium aan, ondanks dat ze groter zouden kunnen. Echter is groter niet nodig omdat ze toch voedsel zat vinden. De details verschillen per diersoort, want voor sommige soorten is een groot territorium ook nodig om soortgenoten van het andere geslacht te vinden tijdens het paringsseizoen, maar ook dat is in Dierentuinen niet van toepassing. Een mooi voorbeeld zijn Tijgers. Die leven in de natuur alleen in een groot territorium. Uit onderzoek blijkt dat deze dieren behoorlijk voedselnijd hebben. Hierdoor kunnen ze geen soortgenoten verdragen. Ze komen bij elkaar om te paren en gaan dan weer hun eigen weg, bang dat de ander hun voedsel weg steelt. In Dierentuinen kunnen Tijgers echter wél tesamen leven, simpelweg omdat ze geen voedselnijd meer hebben: Ze krijgen immers genoeg.

    Op die manier krijg je dus al snel een veel slechter beeld van dierentuinen dan wat reëel is.

    2 er zijn geen shows.
    Wetende dat het niet doen van dergelijke fysieke activiteiten juist slecht is voor de dieren.. wat is dan jouw probleem met shows? Ik zou zeggen: De dolfijnen mogen niet gedwongen worden om op te treden. Bij de meeste dolfinaria is dat ook zo: Beestje heeft geen zin = pech voor het publiek. Beestje heeft te lang geen zin en doet ook buiten de shows om niet veel = heel snel arts erbij halen. Lijkt me niets mis mee te zijn.

    Ben het overigens wel heel erg eens dat het houden van dieren onder strenge voorwaarden moet gebeuren. Maar dat moeten dan wel de juiste voorwaarden zijn.
    Laatst gewijzigd door coasterfrenzy; 09-04-19 om 14:07.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •