Ik denk ook dat ik, net als etwien, Europa-Park als dé grote winnaar moet aanduiden. Het aanbod is er zeer divers, zeer lekker, mooi geprijsd en weinig op aan te merken. Veel parken kunnen wat mij betreft hier eens komen inspiratie opdoen. In tegenstelling tot andere parken waar vettige fastfood het meestal haalt op vlak van prijs-kwaliteit, hebben we hier geen enkele keer een vettige hap gedaan, maar genoten van de speciallekes die we nergens anders kunnen vinden.

Over het algemeen heb ik weinig reden tot klagen in Duitsland, waar het doorgaans altijd lekker en goed geprijsd is. Zelf ben ik er verzot op de schnitzels, welke ik ook zeer vaak eet daar

In Nederland heb ik ook weinig reden tot klagen. Duinrell was zeer goed dankzij La Place, welke ik ook steeds top vindt. In Slagharen heb ik ook al telkens lekker gegeten in de verschillende restaurants, waar er ook wel redelijk wat variëteit zit in het aanbod, hoewel het meestal nogal fastfood blijft. In tegenstelling tot etwien, vind ik de Efteling wel lekker van eten, maar we kiezen meestal wel de restaurants en niet de snackpunten. Qua restaurant is Polle's Keuken zeker te pruimen, maar ik kies er dan wel voor een hartige pannenkoek. Ook Het Witte Paard vind ik een mooi aanbod hebben. Als je toch iets simpelers zoekt, dan vind ik de pita bij Broodje Aap in Station De Oost dé aanrader. De beste pita die ik er al heb gegeten!

In Frankrijk vind ik de kleinere parkjes charmanter, maar in tegenstelling tot de goede Franse keuken vind ik het hier ook vaak wat pover. In Disneyland betaal je snel veel geld, maar als menu kan je nog wat besparen. Toch blijft het duur en is het wachten soms te lang. Als je dan ziet wat EP doet, vind ik dat Disneyland de grootste speler is die wat zou mogen bijleren...

Denemarken was ook goed voor enkele bezoeken vorig jaar, dus ook hier een mening over. In Tivoli hebben we niet in het park gegeten, maar in de foodhall ernaast. Belangrijkste redenen: mijn lief is zeer kieskeurig, ik wou niet hele dagen ongezond doen en vooral ook wat lokale specialiteiten proeven. Gevolg: zeer grote keuze aan verschillende gerechten in verschillende prijscategorieën, welke niet duurder waren bij Tivoli dan elders in de stad (i.t.t. Panos in Plopsa bvb.).

Leuke extra vond ik trouwens ook in Legoland Billund de Lego-frietjes. Je betaalt iets meer, maar krijgt wel frietjes/kroketjes in de vorm van Lego-blokjes geserveerd. Sommigen zullen het een rip off vinden, maar wij vonden het leuk en origineel.

Eindigen doe ik in eigen land, waar het eerder standaard is. Over de hele lijn eigenlijk. Standaard prijzen, standaard gerechten, standaard keuzes... Geen enkel park springt er echt boven of onderuit. In Bellewaerde vind ik het leuk dat er ook vis op het menu staat en in Walibi kiezen we dan vaak voor de Country Cantina. Plopsaland heeft de Piratengrill, Mr. Spaghetti en Plop Burger als voornaamste restaurants, maar telkens opnieuw zijn het (meestal) dezelfde keuzes die je telkens krijgt. In een park als Bellewaerde waar de uithoeken van de wereld als themagebieden worden neergezet, mis ik dan ook iets van die keuken. India zou bvb. wokgerechten moeten aanbieden, en Mexico lekkere burrito's, taco's en nacho's. Helaas... In Bobbejaanland hebben ze wel een grote inhaalbeweging gemaakt met The Lake House, waar de wachttijden toch wel geminderd zijn, het aanbod verser is en het geheel lekkerder. Vroeger zou ik er ook sneller over klagen, maar nu ben ik toch enthousiaster.

Als ik in België één winnaar moet aanduiden, dan is het overtuigd Pairi Daiza: lekkere gerechten tegen aanvaardbare prijzen en veel variatie. Ook hier houden ze rekening met de verschillende uithoeken van de wereld, die ze naast de typische gebouwen ook serveren in de verschillende keukens. Hier sla ik dus ook de snackpunten over, maar kies dan liever voor een restaurant.

Voila, een hele boterham weer om te lezen, maar de boterhammen laten we toch liever thuis bij een volgend bezoek