Als absolute topper kies ik uiteraard Pulsar. De opbouw is perfect met z’n drie launches, hoogte, airtime, ... om te eindigen met, afhankelijk waar je plaats neemt, een kletsnatte finale.

Radja River kan mij ook enorm bekoren, zeker vorig seizoen met de schuingezette fonteinen was hij episch nat. Enkel jammer dat de staat van de ride de afgelopen jaren nooit was wat het moest zijn. Hooelijk is dit vanaf dit jaar opgelost.

Een rapid die ik ook altijd een warm hart toegedragen heb is Bengal Rapid River. Buiten het feit dat hij nu werelduniek is (sinds Walibi Holland hun versie volledig verpest heeft met lompe Hafema boten) is hij ook zeer onvoorspelbaar. Echter ligt de attractie er de afgelopen jaren schandalig en jankwekkend verloederd bij, dat ik, als fan sowieso, meer geërgerd ben tijdens een rit dan geentertained.

Spillwaters vind ik meestal de saaiste waterattracties. Lift, bocht, drop, splash, ta-da. Er zijn uitzonderingen, maar het merendeel volgt helaas mijn voorgaande beschrijving.

Een relatief nieuwe telg in deze categorie is de Mack Twist & Splash. Toen Walibi op 22 juni 2017 het masterplan aankondigde (met bijhorende Twist & Splash)(het was er die dag belachelijk heet, zeker op 50 meter hoogte) wist ik niet goed wat ervan te vinden. Na vorig jaar echter op een zelfs relatief frisse dag het exemplaar van Slagharen uitgetest te hebben werd ik echter ineens wild enthousiast. Het ding is ZO belachelijk nat (en er zaten misschien 7 mensen op toen) dat wij de hele rit door gewoon de slappe lach hadden. Zeer fijne dingen die op warme dagen sowieso garant staan voor veel fun.

Waar ik dan weer niet “warm” van loop is de inmiddels bekendere Splash Battle. Het enige exemplaar die mij ietwat kan bekoren is Whale Adventures: Northern Lights in Europa-Park, al komt dat voornamelijk door de mooie setting. Meestal vind ik Splash Battle’s inspiratieloze, trage tochtjes met een occasionele emmer water in het gezicht zonder meer, of het, nog ergere, plastieken indoor geval in Lichtaard waarbij ik eerder het gevoel krijg te verzuipen in het plaatselijke zwembad om vervolgens de rest van de dag te stinken naar chloor en rond te lopen met brandende rode ogen, ALS hij geopend is.

Log Flumes slaag ik nooit over maar daar verwacht ik meestal niet veel afkoeling van. Ik vind het type vooral uit nostalgische waarde zeer leuk, of thematische parels als Tiroler Wasserbahn in Europa-Park en ZEKER Chiapas in Phantasialand zijn zeer leuk. Ik vond het destijds enorm jammer dat ik een jaar te laat voor het eerst in Heide Park kwam en daardoor nooit Wildwasserbahn II heb kunnen doen. Vooral de grote drop leek mij zeer impossant, daarom dat Cheyenne River van La Mer De Sable hoog op mijn verlanglijst staat (lijkt trouwens zeer mooi aangelegd ook).