Door de crisis zijn mensen alternatieven gaan zoeken voor de dure vakanties, waardoor er volgens mij ook meer voor een dagje pretpark over de grens werd gekeken. Of misschien zelfs in combinatie met een korte vakantie in een vakantiepark in de buurt.

Meer en meer zie je ook in ons land reclame voor parken uit de ruimere omgeving. Vroeger was dit beperkt tot Disneyland of Efteling, maar laatste jaren zie je ook meer en meer reclame voor Europa-Park, Phantasialand, Toverland... Ik denk ook dat meer mensen tegenwoordig een abonnement nemen (lees: gezinnen met Plopsa Funcard), waardoor ze ook al makkelijker de grens eens oversteken.

Kom je dan terug in eigen land, raak je wat teleurgesteld van hoe het er hier bij ligt, waardoor de parken wel moeten ingrijpen om niet volledig oubollig te worden.

Dat is volgens mij één. Twee is volgens mij dat ook de grote groepen weer meer vertrouwen gekregen hebben. Plopsa breidt al enkele jaren goed uit, en dat is volgens mij ook door andere groepen gezien. CDA heeft hele herstructeringen gedaan en B-parken overgeheveld naar een andere groep, zodat ze zich volop kunnen focussen op de masterplannen die ze in hun A-parken realiseren. PR koopt de laatste jaren ook nog wat extra locaties op, en bouwt ook nieuwe parken in Europa en daarbuiten. Ook hier lijkt de geldkraan opeens echt opengedraaid te worden. Disney die nu ook Paris volledig heeft overgenomen toont volgens mij ook wel heel wat op dit vlak. Dus volgens mij krijgen we zo alleen maar een groter domino-effect, waarbij ze elkaar aansteken en we eindelijk terug wat moois in eigen land en ver daarbuiten te zien krijgen.