De Canvasisatie van pp.be is ingezet! Merci voor de voorzet, ik doe mee. Met de Waalse betalende Educpass voor leraren hebben we ontzettend veel entrée verniet. Ik kies dan wel de kindvriendelijkste of diegene die op de weg van / naar een pretpark liggen. En ik in het buitenland hebben kinderen en houders van de Vlaamse gratis lerarenkaart ook af en toe gratis inkom.

Trainworld heeft een fantastische collectie en locatie. Het geval in Utrecht compenseert de eerder bescheiden collectie meer meer pretpark-waardige attracties. Het Spoorwegmuseum is imo dus nog meer kindvriendelijk, ideaal gelegen voor/na een dagje Wal.Hol.

Het Legermuseum en nog meer overbuur Autoworld verdienen een beter onderhouden gebouw: foei!

MAS best op voorhand een selectie maken van wat je wil zien. En het uitzicht boven is voor kinderen de topattractie. Eigen verrekijker meebrengen.

Euro Space Center ideaal tussendoortje richting Luxemburg. De kinderen deden de betalende VR-attractie Moon&Mars-walk. Het museum-deel was recent ook veel interactiever dan bij m'n vorig bezoek 10 jaar geleden.

Musée Hergé is ook alweer 10 jaar geleden. Ideal in combi met b.v. Aqualibi.

Hellend vlak Ronquière is specaculair, en zeer uniek maar een boottochtje duurt wel even. Er is nog een langdurige audio-gegidste rondleiding met animatronics en een uitkijktoren. Ideaal op weg naar Parijs of daags voor/na Pairi Daiza.

Waterloo kan voor kleine kinderen wat saai / lang zijn. Gelukkig is er een rechtstaande 3D-film, een 360° binnenpanorama en natuurlijk de Leeuwen-Heuvel. Mis zeker de evocaties niet met acteurs en een film in een boerderij op ca. 1,5 km.

Flanders Fields vond ik dit jaar belachelijk klein. Bij m'n vorige bezoeken ruim 15 jaar geleden vond ik dat niet. Bij de Dodengang zal de uitleg te lang duren voor kleine kinderen. Dan doe je met kinderen en bij helder weer mss beter de IJzertoren.

Het Speelgoedmuseum is ook al ontzettend lang geleden. We bezochten het n.a.v. expo's over Lego en over Playmobil. Of het ook zonder deze mij en m'n kinderen kan boeien, weet ik niet.

Historium Brugge deden we in twee opeenvolgende jaren. Dat is dus wel een audiovisuele topper, hoewel sommige schermen bij ons laatste bezoek haperden. Probeer deze attractie vroeg te doen en betaal bij voor de VR. Zowel het nabijgelegen Frietmuseum als Choco-Story ervoer ik toch een beetje als touristen-vallen. Wiedes dat we hier quasi de enige Belgische bezoekers waren.

Gallo-dingens in Tongeren. Beter dan dat ik met die respect-arme benaming wil suggereren. Idd prima voor kinderen en met wisselnde expo's heeft het een zekere herhalingswaarde. Maar nog kindvriendelijker imo is het Romeins Museum in Xanten (D). Daar heb je o.a een aquaduct-waterspeeltuin. Ligt niet ver van Kalkar en MPG.

Ook in de buurt: het Rock'n'popmuseum Gronau. Hoogtepunt voor mij: kledij van ene E. Aaron Presley die ooit in West-Duitsland (voor de nationale schijn) een deel van zijn legerdienst afwerkte. Voor kinderen misschien imposanter: podiumattributen van de geföhnde poedelrockers genaamd Scorpions. Het plezantste: een studio waar je middels Duplo-achtige blokken je eigen muziek kan mixen.

Freilichtmuseum Kommern (D) ofte klein-Bokrijk nabij PHL. Er is een rodelbaan op enkele km daar vandaan.

Verwacht in Technik Museum Speyer (D) geen Technopolis. Wel een verbluffende collectie voertuigen met ook aandacht voor ruimtevaart. Vanop de vleugel van een groot vliegtuig heb je uitzicht op de nabije Dom-stad en glij je in een juten zak naar de begane grond. Daar heb je een aantal betaal-attracties zoals een butterfly en een Imax-filmvertoning. Geen goedkoop uitje, dichtbij Holiday Park. Een gelijkaardig museum (nog niet bezocht) vind je in Sinsheim, nabij Tripsdrill.

Op kindermaat maar ook boeiend voor de grote mensen: Miniatur Wunderland in Hamburg. Des zomers best vooraf een tijdslot boeken. Ligt naast Hamburg Dungeon (daar geen toegang < 10 jaar), dus ideaal bij een kortstondige familie-split.

Het Prado bereid je best vooraf voor. Bosch, Bruegel en Goya volstaan voor mij. El Greco, Titiaan en Rubens boeien me geen moer: die schilderden enkel rijke mensen en religieuze taferelen. Al kan het wel leerrijk zijn om de copy-paste methode in enkele werken van de Antwerpenaar te zien naast die van z'n Italiaans voorbeeld. Let wel op voor gauwdieven in de omgeving van het Prado: niet reageren als iemand je naar het uur vraagt, wij waren voor het te beseffen een rugzak kwijt.

Het Vasamuseum is Zwedens toeristenattractie nummer één, op letterlijk enkele steenworpen van Gröna Lund. M'n kinderen en ik waren er nogal snel op uitgekeken, al blijft het wel een ongelooflijk (lachwekkend) verhaal. Volgende keer opteer ik er misschien voor het Bokrijk-achtige Skansen of het Abba Museum.

Clos Lucé Amboise (FR) nam ik al eens op in een mini-multi-TR. In het kasteelpark staan enkele levensgrote verwezenlijkingen van Da Vinci. Kijken mag, uitproberen gelukkig ook.