Ik post eigenlijk nooit iets maar als er iets geschreven wordt dat mijn interesses combineerd (politiek, economie en pretparken) wil ik best wel eens mijn gedachte zeggen.
Ten eerste, respect dat je je waagt aan zo'n moeilijk onderwerp en dit te betrekken op pretparken. Voor een fansite denk ik dat het een zeer goed artikel is, al ben ik niet met alles eens. De conclusie dat een no deal brexit goed zou zijn voor de pretparken lijkt me wat vergezocht.
De redenering dat de crisis goed was voor de pretparken is volgens mij ook een vals argument. In 2009, in volle paniek, vermelde de meeste belgische pretparken dat ze geen daling zagen in de bezoekercijfers. Maar de crisis heeft jaren doorgeteerd en bezoekerscijfers zeggen niets, je moet kijken naar de bestedingen en de winst. Allicht werd uit angst al preventief met kortingen gezwaaid, de albert heijn kortingen zijn toen ook begonnen met de Efteling in die periode. Als je de opeenvolgende jaren beschouwt van de financiële crisis en de Europese schuldencrisis heb ik in een eigen 'analyse' van de Belgische parken (via de neergelegde jaarrekeningen van de Nationale Bank van België) gemerkt dat dit helemaal geen goede jaren waren (ook al kwam dit niet zo naar buiten). Merk ook dat dit onder de fans de magere jaren waren omdat er niet geïnvesteerd werd uit onzekerheid over de toekomst. Bij de recente economische opsmuk zie je ook overal in Europa de nieuwe attracties aangekondigd worden. Mijn these is dat onzekerheid over de toekomst en de te verwachten macro-economische downturn nefast zijn voor het groeipotentieel en de investeringen in de Briste parken.
Het dalende pond maakt het voor ons inderdaad interessanter om naar de UK te gaan, en maakt ook in de UK export goedkoper. Echter heeft het dalende pond ook nefaste gevolgen voor de binnenlandse koopkracht omdat oa geïmporteerde voeding duurder zal worden. Een dalende reële koopkracht is geen goed vooruitzicht voor de amusementsindustrie mijn inziens.
Ten laatste wil ik nog toevoegen dat er gewoon heel veel known unknows en unknonw unknows zijn die voorspellingen heel moeilijk maken en je altijd wel een Brexiteer zal kunnen vinden die alles omdraait wat ik net heb beschreven.