Ik heb ook Max uitgetest. De rit viel me beter mee dan verwacht, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de verwachtingen bijzonder laag lagen.

Voor de rest mag de Efteling zich in haar handen wrijven dat ik geen openingsartikel over het olijke tweetal had geschreven. Dat is daar écht neergepleurd zonder een greintje aandacht voor de omgeving. Zowel Fabula als Spookslot gaan in de nieuwe invulling van het bob-gebied echt roemloos op hun smoel, het is érger dan ik het me had voorgesteld. Persoonlijk krijg ik het ook op mijn heupen van de ontwerpstijl. Het heeft ondanks zijn drukke uitwerking iets zielloos generisch. Alsof ze eender waar iets van dat genre zouden kunnen ontwerpen. Wat het uiteindelijk ook is: Efteling koos hier voor een kitscherige versie van de Tirolthema's die ze in 1001 andere parken hebben. De begeleidende muziek is de kers op de taart om mijn ergernis over het geheel naar ongekende hoogtes te stuwen.

Ik vrees ook dat de zich uitbreidende olievlek van tirolthema, een precedent gaat zijn om ook andere zones in een 'thematische eenheidsworst'-jasje te heisen. Als dat het lot is dat het reizerijk te wachten staat, valt het te overwegen om mij vast te ketenen aan Monsieur Cannibale. In de Efteling verlang ik naar iets dat authenticiteit uitstraalt en op een elegante natuurlijke manier plaats inneemt in die mate dat je je eenvoudigweg niet kan voorstellen dat er ooit iets anders heeft gestaan. Dat krijgt Max & Moritz niet voor mekaar.

De twee zielen die mij vergezelden en iets minder fanatiek zijn met pretparken dan mezelf waren zelfs behoorlijk categoriek in hun afwijzing van het hele concept: "Hier zetten we geen voet meer binnen". Moritz hebben we dus maar zo gelaten. Tot mijn ontzetting lijken zelfs enkele stijlelementen uit M&M gekopieerd naar de nieuwe speeltuin: dus toen ik dat van ver leek waar te nemen maakte ik gelijk rechtsomkeer.