(sorry voor het tweede gebruik van dit filmpje)

Wat je amper twee dagen op voorhand kan voorspellen, en steeds onder groot voorbehoud, is het weer. Ik was op de laatste vrijdag van juli in Efteling. Het was toen de laatste en minst erge van drie pokke-warme dagen. Ik veronderstel dat die dag van tevoren als druk stond aangegeven. Het was ontzettend kalm: +/- 37 rides gedaan, daarenboven nog wat gesprookjes-bost en 3 versies van Aquanura gezien.

Wat je ook niet ruim van tevoren kan voorspellen zijn storingen. Op de laatste maandag van aug. lag JedD er heel de dag uit en opende de palliatieve Bob pas rond de middag, ondanks droog weer. Dan is het geheid drukker bij andere attracties en dus ook drukker dan voorspeld. De "Nieuwe" Tuffer heeft dit jaar - ook na de heropening - meer niet gereden dan wel.

Schoolreizen kunnen het ook verrekt druk maken op weekdagen. Al denk ik dat het park dit wel goed kan inschatten. Dat wordt immers van tevoren geboekt, en zelfs bij slecht weer gaat het door.

Als ze echt de weekends buiten de vakanties minder druk willen hebben: bedrijf-events (eigenlijk goedkope uitjes voor personeelsleden en hun gezin) dan maar niet meer houden in de weekends. Abo's komen er op die dagen trouwens niet in, fijn om met je trouwste klanten zo om te gaan. Of ze iets moeten aanpassen met hun AH-korting? Die zijn dus niet geldig - ik herhaal: niet geldig - van +/- eind okt. tot en met eind maart. Die hele periode is - de Kerstdagen niet meegerekend - de kalmste, zelfs als de waterattracties dan in onderhoud zijn.

Het voorgestelde prijsverschil is nu niet van die orde dat ouders kinderen tot spijbelen gaan aanzetten, zoals je wel ziet op luchthavens nog voor de aanvang van een schoolvakantie. Toch vind ik het wel een beetje dubbel oneerlijk: minder betalen voor meer rides. Eerlijker zou misschien zijn om hun prijzen neerwaarts aan te passen bij geplande sluitingen wegens refurb. Maar het eerlijkst en meest overzichtelijk is gewoon: 1 prijs.

En wat ik tussen de regels lees: misschien is de Efteling niet winstgevend op heel wat weekdagen, zeker in nov., jan., feb. en maa. Ik ben natuurlijk dubbel blij dat het park 365 open houdt. Daar heb ik als "buitenlander" al van kunnen profiteren (11 november, b.v.). En zonder die weekdagen zou het op weekends nog drukker zijn.

Mooi dat de Efteling dat lange wachten des weekends au sérieux neemt, veel andere parken zien enkel de euro-tekens. Nu nog hopen dat ze een oplossing zien in het volgende: maak van capaciteit een top-prioriteit, zeker bij nieuwe attracties. Hier hebben ze toch wel wat kansen laten liggen, meen ik. Baron 100 m langer had misschien de kans verhoogt op een 4e wagentje. Een aparte instap- en uitstap-plaats had ook de dispatching versneld. Al is Baron nu nog een attractie waar ontzettend hard wordt doorgewerkt en waar het wagentje na de rit vaak moet stilstaan voor het opnieuw kan binnen rijden. Die interactieve rommel van Symbolica en het onnozel foto-moment zouden ze niet overwogen - laat staan uitgevoerd - hebben in geval van grotere karren, van b.v. 2 x 4. De fast-tickets voor Python kwamen in de praktijk neer op het tijdelijk tegenhouden van onwetenden. Dat verhoogt de capaciteit niet, maar verlaagt de wachttijd voor ervaren smart-asses als u en ik. Het licht van single-riders hebben ze dit jaar wel gezien. Al is de impact misschien iets geringer in een über-familie-park. Ik bedoel dat thrill-zoekers eerder geneigd zijn tot een singeltje dan een vader met z'n kinderen.