Volgens Eric Daman was er zo'n 5 jaar planning en ontwerp aan Klugheim vooraf gegaan. En dat zijn tijden die ik wel vaker gehoord heb voor enorm grootse projecten.

Het klopt overigens dat de vijver beschermd is, maar een nieuw gebouw hoeft daar in principe geen invloed op te hebben. Onder het huidige complex zitten enorme heipalen, in theorie moet het mogelijk zijn daar opnieuw op te bouwen. Zo lang men niet dieper graaft, blijft ook de toevoer van water aan het meer on-aangetast.

Mocht men tóch dieper willen, dan kan ik me ook voorstellen dat PHL zomaar de ondergrondse beek omleidt, of er zelfs een doorgang dwars door de attractie heen maakt.

Voor wat betreft het klagen van de buren: Dat heeft enorm veel aspecten. Geluidsoverlast komt vanuit slechts enkel buren die vlakbij het park wonen. De meesten hebben er geen moeite mee. Er zijn echter ook mensen die ruim een kilometer van het park af wonen en nog klagen van geluidsoverlast. Maar ook toenemende verkeersdrukte en overlast van vervuiling. In hoeverre je die klachten serieus moet nemen is natuurlijk een tweede, want in principe hoeven bezoekers van het park immers niet in Brühl zelf te komen.

Doen wat men bij RB en Klugheim gedaan heeft, is bij het meer waarschijnlijk veel minder een oplossing. Er is al eens een poging gedaan om een geluidswal langs het meer te zetten (tussen meer en bewoners in). Die zou echter dusdanig dicht bij de buren komen te staan, dat deze hun akkoord moesten geven. Zoals ik al eerder aan gaf, hebben de meesten volstrekt geen problemen met het park, maar dan dus weer wél op het moment dat er een metershoge geluidswal in hun achtertuin staat. Doordat 2 gezinnen niet wilden tekenen is dat plan voor een geluidswal dus gefaalt.

Enige nieuwbouw moet inderdaad aan bepaalde eisen voldoen. Je krijgt een stukje horizonvervuiling waar rekening mee gehouden moet worden. Het hoeft dus niet persé natuurlijk uit te zien, maar het moet in orde zijn voor de buren. De trapsgewijsheid die genoemd wordt geldt overigens vanaf de buren, niet vanaf het meer en hangt weer samen met geluidsoverlast.

Ik denk dat als de Temple ooit weg gaat, we inderdaad wel een ietwat kleiner gebouw er voor terug gaan krijgen met slechts één attractie er in. Maar dan wel meteen een hele grote attractie. Hierbij zou ik er zeker niet van staan te kijken als het aangesloten wordt op de bestaande hal van Wuze Town, om zo een grotere ondergrondse wereld te creëren met nieuwe F&B mogelijkheden en al ingebouwd. Er zijn diverse aansluitpunten in de hal die daar perfect voor zouden kunnen dienen.

Maar met PHL weet je het natuurlijk maar nooit.