X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 3 van de 3
  1. #1

    [TR] Een dagje in het West-Vlaamse Amazonewoud - Bellewaerde 28/4/2025

    Voor een klein landje als België tellen we best veel pretparken, acht om precies te zijn. Daarvan frequenteer ik er voornamelijk maar twee van, Plopsaland De Panne & Walibi. En soms eens Bobbejaanland. Het andere, toch niet kleine, pretpark dat een beetje uit de boot valt is Bellewaerde. Nu het park een nieuw gebied met enkele nieuwe attracties opende, werd het toch eens tijd om terug richting Ieper te trekken.





    Iets voor opening kwamen we aan op de vrij lege parking aan de Mexicaanse ingang. Het weer voorspelde bewolking en vooral veel wind, niet echt een dag waarop de meeste mensen eraan denken om een pretpark te bezoeken. Ervaren pretparkfans weten echter dat dit soort dagen ideaal zijn om een pretpark met bijna geen wachtrijen aan te treffen.

    Mijn laatste bezoek aan het park was al weer vier jaar geleden. Toen pronkte het park met de dan net geopende Wakala achtbaan, en ook nu zijn nieuwe attracties de reden dat we weer Bellewaerde met een bezoekje vereren. De Mexicaanse ingang is vlakbij de nieuwe zone Mundo Amazonia, dus daar gingen we dan ook meteen onze dag starten.





    We richten onze pijlen meteen op de grootste nieuwe attractie van het park, Amazonia. Een Spinning Rapids van Intamin, die in de verste niet lijkt op de klassieke Rapid River zoals we die kennen van een Radja River of Piranha. Denk aan de oude Bobby Drop in Bobbejaanland of Oxygenarium in Parc Asterix. Een uitgebreide glijbaan met daarop weliswaar de familiaire ronde Rapid River bootjes.

    Heel het park leek wel meteen naar Amazonia gesprint te zijn want ondanks dat we er vroeg bij waren moesten we toch een half uurtje wachten en na ons liep de wachttijd nog meer op. Eerst eventjes de weegschaal op want men mag de bootjes voorlopig met maximum 400 kg vullen.





    De ride levert zeker op de term spinning, het bootje spinde meer dan sommige spinning coasters in een heel jaar doen (ik kijk naar jou, Naga Bay [Bobbejaanland]). Dat vele spinnen en het feit dat die randen toch zo laag blijven, geven het voor mij wel een thrill aspect. Al moet ik toegeven dat ik een mietje ben als het op glijbanen aankomt en glijbanen in waterparken meestal oversla. De gedachte dat je wel eens over de rand zou kunnen schieten kan ik niet wegdenken en was ook hier aanwezig.

    Na het eerste deel vol bochten en gespin, splash je neer. Echt nat werden we er niet echt van. Dan brengt een een verticale lift je terug naar boven voor de grote finale: een half pipe. Zonder twijfel het leukste element in Amazonia en de reden om deze ride te doen als je het mij vraagt. Als je dan verder dobbert naar het station denk je dat het gedaan is maar niks is minder waar. Vlak voor het station zit er nog een klein vrije val element in, die je naar een emerald mijn dropt. Leuk extraatje dat je niet meteen zou verwachten in dit soort attracties.





    Conlusie: een aanwinst voor Bellewaerde. Persoonlijk ben ik er niet zo dol op, want grote glijbaan en ik heb er een klein hartje op. Maar het grote publiek zal deze ride wel smaken denk ik. Het grote publiek is dol op waterattracties, het is iets totaal anders dan wat de meeste parken hebben en het ziet er best indrukwekkend uit. Het is zoals Bellewaerde ook zelf wil vrij toegankelijk voor jong en oud, al is het wel een pak meer thrill dan een gewone log flume als je het mij vraagt.

    De aankleding zit ook snor. De wachtrij zat nu al mooi in het groen en zal over enkele jaren wanneer dat alles wat heeft kunnen groeien helemaal tot zijn recht komen. Het is moeilijk om nog de oude Wild West zone voor te stellen die hier vroeger stond. Mundo Amazonia is een nodige verbetering en heropfrissing voor het park. Enig puntje van kritiek: het is allemaal wel een beetje té cliché uitgewerkt. Niet alles moet groen & geel geverfd worden, er worden ook andere kleuren gebruikt in Brazilië. De WC's in voetbal thema brengen is enerzijds grappig maar langs de andere kant erg raar en onnodig.





    Mundo Amazonia telt nog twee andere nieuwe attracties. Eén daarvan, een mini log flume voor de allerkleinsten, is nog in aanbouw. De andere, Brazilian Buggies, is gelukkig wel open. Dit is niet meer dan een single helix kiddiecoastertje van Zamperla maar natuurlijk ook wel een extra credit! De beugels sloten verbazend gemakkelijk waardoor ook de bredere medemens een +1 op zijn coastercounter kan zetten.





    De log flume sloegen we maar over, het was niet echt warm dus de zin om waterattracties te doen - die niet nieuw zijn - was er niet echt. Eerst iets eten in de nabije Texas Grill. En holy moly... prijzig! Ik voelde me steeds afgeript wanneer ik in Plopsaland De Panne ging eten maar Bellewaerde dacht "dat kan ik beter". Meer dan 20 euro voor een portie friet + hamburger + drinkje... Ik moet wel toegeven dat de porties echt wel goed waren en je zeker zal voor een tijdje gevuld gaat zijn, en het smaakte... maar toch... Volgende keer pak ik wel m'n boterhammen mee.





    Onze logische volgende stop was Huracan. Het is alweer een tijd geleden dat ik deze indoor achtbaan gedaan heb en ik was vergeten dat het darkride gedeelte en de effecten daar vrij goed en mooi waren. Het stopt echter wanneer je de lift opgaat die je eventjes naar buiten brengt op het dak van het gebouw. Ik blijf dat een heel rare keuze van het park vinden...

    Dan drop je weer de zaal binnen waar er slechts een minimum aan effecten is, je raast eigenlijk gewoon door een donkere hal. Jammer, want dat kan beter. Het effect in de eindremmen is dan weer wel leuk en mooi gedaan.





    De rest van de groep besloot El Volador aan te doen, iets waar ik voor pas. De ervaring om traag boven de grond te hangen in allerlei hoeken spreekt me niet zo aan. Toch zal ook ik rouwig zijn moest deze ride, gekend om zijn storinggevoeligheid, het park ooit verlaten. Want hij ziet er toch o zo goed uit en is zo fantastisch ingewerkt in de zone. Misschien moeten ze hem dan maar omvormen tot mini-vrije val.

    We gingen ook voor een ritje op de Boomerang die er goed uitziet in zijn nieuwe kleurtjes. Deze Boomerang was de allereerste die ooit geopend is en is ondertussen zodanig iconisch voor het park dat de directeur zei dat hij gewoon weer een nieuwe boomerang bij Vekoma zou bestellen indien deze op zou zijn. Het is de enige thrill achtbaan van het park maar... het blijft natuurlijk ook maar een Vekoma boomerang. Ondertussen één van de zovele, ondertussen zijn we er zo gewend aan geraakt. Leuk voor een keer, herhalingswaarde nul.







    Op naar de andere kant van het park. Iemand van onze groep had Jungle Mission nog niet gedaan, daar moesten we dus verandering in brengen. Bootrondvaarten zijn al niet echt moderne attracties en de tand des tijds begint ook zijn greep op deze attractie te krijgen. In deze tijden van woke en sociale rechtvaardigheid kunnen we ons ook afvragen of sommige scenes hier nog wel gepast zijn. Ik denk persoonlijk van niet...





    Het tijger- en leeuwenverblijf passerend zien we dat het park een nieuw pad over het verblijf heeft geplaatst. Zo kan je nu ook van bovenaf deze grote katjes bewonderen. Dat maakt dat een ritje op Bengal Express eigenlijk overbodig is en daar ga ik niet om rouwen. Ik heb altijd dit treintje een vrij benauwende ervaring gevonden.

    Bellewaerde's terreincoaster op een vlak terrein, alsook gekend onder de naam Dawson Duel, sloegen we over. Geen van ons had zin in de wandeling naar boven om dan een flets ritje op deze alpine coaster ervoor in de plaats te krijgen. Ze hebben hier soms rare hersenkronkels in Ieper, maar dit is veruit het domste wat Bellewaerde ooit besloot te doen.





    Een iets betere beslissing was dan voor een Gerstlauer family coaster gaan. Wakala was de laatste grote nieuwigheid van het park en geen slechte investering, ondanks dat het park nog steeds dringend nood heeft aan een echte publiekstrekker met wat meer thrill.

    Wakala is echter het type familie achtbaan dat ook plezant is voor onze doelgroep. Een lekker vloeiende lay-out door de bomen, de versnelling op de lift en de antenne zoals het men hier noemt. Leuk, leuk, leuk. Voor mij is Wakala de beste achtbaan van het park.

    Voor een ritje op de Screaming Eagle pastte ik want naast glijbanen schrikken ook vrije valtorens me af. In Niagara had niemand zin want daarvoor was het gewoon echt niet warm genoeg.







    We besloten Bellewaerde's nieuwe duikshow Bengali mee te pikken. Het verhaal was zoals je bijna overal in pretparkland mag verwachten, cliché en over the top. Maar de stunts en het duiken waren best leuk. Duikshows zijn er wel meer te vinden in pretparken maar het blijft indrukwekkend om iemand van 25 meter hoog in een smal bassin water te zien duiken. Ik doe het hen niet na! De opzwepende Bhangra muziek was hierbij ook wel een leuke meerwaarde.

    Het park ging bijna sluiten en sommigen van onze groep sloten de dag af met een laatste ritje Amazonia. Het was een leuk dagje Bellewaerde, de nieuwe zone viel in de smaak en de nieuwe rides werden goedgekeurd. Toch denk ik dat ik weer zal wachten op een nieuwe attractie om eens terug te keren. Bellewaerde is leuk voor families met kleine kinderen maar er mist toch echt wat voor de oudere kinderen en volwassenen. Laten we hopen dat de geruchten over een nieuwe achtbaan met inversies waarheid bevatten.

  2. #2

    Re: [TR] Een dagje in het West-Vlaamse Amazonewoud - Bellewaerde 28/4/2025

    Amazonia staat hoog op m’n emmer-lijst voor dit jaar. Ik ben blij dat ik uitzonderlijk wel eens wat geduld aan de dag heb gelegd. De voorbije dagen / weken was deze attractie immers a) nog niet klaar b) gestoord in de minst prettige betekenis van het woord of c) overcrowded.

    Brazilië vind ik als thema-zone ZO VEEL origineler dan pakweg China of Mexico. [Leuke battle: om beurten een Europees park met China- of Mexico thema benoemen, een park dat beide heeft, levert dubbele punten op.] Dat Bellewaerde dan in clichés blijft hangen qua kleurenpalet en voetbal ... Een fijne opmerking Fré, die getuigt van een ruim wereldbeeld. Maar de 'doorgesneden’ bezoeker gaat daar niet om malen als betrof het een zak versgebrande koffiebonen.

    Ik heb ook het ’boerderie-verhaal’ gehoord en gezien over de Hals-über-Kopf achtbaan die Bellewaerde zou besteld hebben en die buiten de huidige parkgrenzen zou komen te liggen. Driewerf hoera! M’n eerste ritten in Tripsdrill gaven me een B&Oma-gevoel: even smooth als het Zwitserse product, misschien iets minder qua intensiteit en hoogte. Maar daarom is dit made in the Netherlands product niet minder leuk. En al zeker niet minder toegankelijk. Hoog tijd dat er eindelijk een nieuwerwetse Vekoma in BeNe komt. Want daarvoor moet je nog altijd minstens naar West- of Zuid-Duitsland, Polen, Denemarken, Ierland of verder.

    Een algemene opmerking die ik al eerder maakte: Bellewaerde is een beetje van ’n zoo aan het evolueren naar een volwaardig (mechanisch) attractiepark. Tegenover de nieuwe attracties staan wel volgende bestiale downgrades van de laatste jaren: de olifanten zijn pleite, idem wat bizons (of waren het buffels?) betreft, de bootrondvaart heeft letterlijk veel van z’n pluimen verloren, voor Wakala is een apeneiland moeten wijken en het roofvogelgebied inclusief show is ondertussen een weggedrumd vogel-in-kooitje-gebeuren. [Wel ideaal om daar je eigen boterhammen op te eten!] De hoogtewandeling maakt een saaie - en soms snikhete - treinrit tussen die grote poezen inderdaad overbodig. Maar nog meer overbodig vind ik de hoerig opgestelde katachtigen daar recht tegenover. Die leopard-beesten verdienen meer ruimte dan hun vitrinekotje. Ik ben net woke genoeg om te stellen: weg daarmee.

    Merci voor het delen van je wedervaren in Ieper en omstreken.

  3. #3

    Re: [TR] Een dagje in het West-Vlaamse Amazonewoud - Bellewaerde 28/4/2025

    Bedankt voor u verslag

    Amazonia staat op mijn verlanglijst voor dit jaar. maar Ik denk niet dat ik erga geraken

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •