Pagina 3 van 14 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 41 tot 60 van 278

Onderwerp: [Efteling] 2017 - Symbolica: Paleis der Fantasie

1. Standaard

Citaat Origineel gepost door Michielsken Bekijk post
    Om de 5 jaar iets bouwen? Dat kan je van de Efteling nu wel niet echt zeggen de laatste jaren.
    Begin dit jaar is het bosrijk opengegaan, een serieuze investering. Dit jaar opent dan ook nog Joris en de Draak en volgend jaar opent het Ravelijn. Het jaar daarna opent dan de darkride. Dat zijn dus 3 jaar op rij serieus grote investeringen...
    Nou voor de buiten wereld kan het mischien lijken als 3 inesteringen op korte termijn maar volgens mij stond bosrijk al jaren op de planning ( waarvan de eerste plannen al uit de jaren 80 komen). Een hoop jurdische problemen en vergunningen zorgde ervoor dat het nu pas daadwerelijk gerealiseerd is. Maar da wil niet zeggen dat men dit niet al jaren in het budget begroot had.

Joris en de draak is een vervangings atractie. De pegasus was helemaal afgeschreven (boekhoudkundig en ook qua staat). Joris van de draak is er om de gecreerde leegte op te vullen. ( 1 coaster minder verminderde het trill gehalte aanzienlijk iets want men zich niet kan veroorloven met de steeds groter wordende concurentie uit het zuiden ( toverland, Phl , en een europa park die ook in de benelux steeds meer markt aandeel is aan het verwerven).

Wat overblijft is dus Hartenhof in 2012 ... dat is dus 6 jaar sinds de laaste grote toevoeging ....

2. Standaard

Citaat Origineel gepost door Dosney Bekijk post
    Nou voor de buiten wereld kan het mischien lijken als 3 inesteringen op korte termijn maar volgens mij stond bosrijk al jaren op de planning ( waarvan de eerste plannen al uit de jaren 80 komen). Een hoop jurdische problemen en vergunningen zorgde ervoor dat het nu pas daadwerelijk gerealiseerd is. Maar da wil niet zeggen dat men dit niet al jaren in het budget begroot had.

Joris en de draak is een vervangings atractie. De pegasus was helemaal afgeschreven (boekhoudkundig en ook qua staat). Joris van de draak is er om de gecreerde leegte op te vullen. ( 1 coaster minder verminderde het trill gehalte aanzienlijk iets want men zich niet kan veroorloven met de steeds groter wordende concurentie uit het zuiden ( toverland, Phl , en een europa park die ook in de benelux steeds meer markt aandeel is aan het verwerven).

Wat overblijft is dus Hartenhof in 2012 ... dat is dus 6 jaar sinds de laaste grote toevoeging ....
    Da's een rare vizie.
    Omdat attracties al jarenlang begroot zijn zijn het geen nieuwigheden?
    Omdat een attractie een ouder exemplaar vervang mag er niet gesproken worden van een nieuwe attractie maar van een "vervangingsattractie"?

Moet niet veel geker worden. De Efteling steekt met het Ravelijn, Station de Oost, Joris en de Draak en Hartenhof in de periode van 2008 tot en met 2012 volgens mij om en nabij 100miljoen in het park. Bosrijk tel ik niet eens mee omdat het daar om een andere tak in de Efteling onderneming gaat. Maar 100 miljoen in 4 jaar tijd in een attractieparkl doen niet heel veel parken in Europa het Kaatsheuvelse park na hoor. Of ze dat nu lang van te voren gepland hadden of niet. Ik vind het indrukwekkend.

3. Standaard

Citaat Origineel gepost door Tommie Bekijk post
    Moet niet veel geker worden. De Efteling steekt met het Ravelijn, Station de Oost, Joris en de Draak en Hartenhof in de periode van 2008 tot en met 2012 volgens mij om en nabij 100miljoen in het park. Bosrijk tel ik niet eens mee omdat het daar om een andere tak in de Efteling onderneming gaat. Maar 100 miljoen in 4 jaar tijd in een attractieparkl doen niet heel veel parken in Europa het Kaatsheuvelse park na hoor. Of ze dat nu lang van te voren gepland hadden of niet. Ik vind het indrukwekkend.
    Ja en nee.. natuurlijk zijn het enorme investeringen.. maar voor een gewone bezoeker valt het mee..

Een nieuw station is mooi, maar biedt alleen meerwaarde in het onderbewuste.. Iets dat enorm belangrijk is, maar niemand zal écht spreken van de nieuwigheid.. J&D zullen zat mensen nog niet eens van merken dat het een nieuwe achtbaan is.. geheid dat je straks in de wachtrij achter je hoort dat ze gewoon de pegasus verlengd hebben.. Ook het Bosrijk is iets waar een gewone gast totaal geen boodschap aan heeft, gezien ze er slechts voor een dag komen.. Ravelijn is een nieuwe show, die zich nog moet bewijzen.. dat dit theater wel effetjes wat meer kost dan de gemiddelde park-theaters zal voor de meeste bezoekers ook niet uitmaken (vergeet ook niet dat een groot deel van die kosten in kantoren zit, wat zowieso al niet bij het park zelf valt).

Dat zijn zeker allemaal nieuwigheden die belangrijk zijn voor de efteling, en ook enorm belangrijk zijn voor een stukje totaal ervaring, maar puur commerciëel zijn deze lang niet zo interessant als de hartenhof. De meeste van deze zaken vallen immers maar lastig te promoten, en zijn niet direct publiekstrekkers (J&D leent zich daar nog het beste voor, maar wederom zullen veel mensen daar in de praktijk relatief weinig van merken, dan wanneer het een volledig nieuwe attractie was geweest)..

Persoonlijk vindt ik het juist dan weer wel geweldig dat de Efteling (eindelijk weer) zo veel steekt in dat soort zaken.. Hoewel het geen dingen zijn die direct voor de hand liggen, zijn dat juist wél de zaken die de Efteling maken tot wat het is, en uiteindelijk de sfeer bepalen in een park..

Ter vergelijk: China Town in Phantasialand is klein en mooi, er heerst een enorm speciale sfeer (ook - vooral - in het hotel).. Dat het hele thema-gebied volledig authentiek is, loopt niemand warm of koud van, maar uiteindelijk merk je het wel enorm.. bezoek je namelijk het chinese thema-deel in een park als Mundo Verde, voelt dat toch heel anders en vele malen slechter aan dan het écht werk.. zelfs het geweldige China in Port Aventura, kan qua sfeer en charme niet tippen aan het drukke, (te) kleine, maar aunthentieke China Town van PHL.

En het zijn ook altijd dit soort (relatief) kleine details geweest die de Efteling altijd gemaakt heeft, tot wat het is.. en juist het achterwege laten van deze zaken in de meer recentere toevoegingen (Vogel Rok, Pandadroom, ...,) en het bezuinigen op het onderhoud op deze onderdelen, maakten de Efteling redelijk kapot.. Met DVH hebben ze bewezen er weer in te willen investeren, ook al is dat nog niet zo gelukt als ze graag wilden.. maar met de Hartenhof heb ik er weer alle vertrouwen in!

4. Standaard

Citaat Origineel gepost door coasterfrenzy Bekijk post
    J&D zullen zat mensen nog niet eens van merken dat het een nieuwe achtbaan is.. geheid dat je straks in de wachtrij achter je hoort dat ze gewoon de pegasus verlengd hebben
    Pegasus verlengt?, ja ok en opnieuw hebben gethematiseerd en andere wagentjes,ja.
    Je zei ook dat de kantoren van raveleijn eigenlijk niet tot het park behoren, sorry hoor maar een park kan niet zonder kantoren.En in de efteling hebben ze nu echt noot aan meer kantoren.En trouwens een park show zoals Raveleijn zal wel iets totaal anders worden dan bijvoorbeeld een kleine sprookjesboomshow of een klein theater voorstelling van walibi en friends.
    Efteling en Disney
    the bezzzzzzzzt

5. Standaard

Citaat Origineel gepost door Jonaiskeuh Bekijk post
    Pegasus verlengt?, ja ok en opnieuw hebben gethematiseerd en andere wagentjes,ja.
    Je zei ook dat de kantoren van raveleijn eigenlijk niet tot het park behoren, sorry hoor maar een park kan niet zonder kantoren.En in de efteling hebben ze nu echt noot aan meer kantoren.En trouwens een park show zoals Raveleijn zal wel iets totaal anders worden dan bijvoorbeeld een kleine sprookjesboomshow of een klein theater voorstelling van walibi en friends.
    In Six Flags Magic Mountain hebben ze 2 jaar terug de woodie (donkerbruin hout) Psyclone met de grond gelijkgemaakt en vervangen door de GCI Terminator (met typische GCI-kleur). Gek genoeg denkt een groot deel van het publiek dat dit nog steeds dezelfde coaster is. Onbegrijpelijk hoe 'leken' soms reageren!

6. Standaard

Citaat Origineel gepost door iplf Bekijk post
    In Six Flags Magic Mountain hebben ze 2 jaar terug de woodie (donkerbruin hout) Psyclone met de grond gelijkgemaakt en vervangen door de GCI Terminator (met typische GCI-kleur). Gek genoeg denkt een groot deel van het publiek dat dit nog steeds dezelfde coaster is. Onbegrijpelijk hoe 'leken' soms reageren!
    Dit soort zaken hoor je enorm veel als er een coaster wordt "vervangen" door een coaster van ongeveer hetzelfde type...

Enne.. Kantoren horen NIET tot het park.. of ben jij ooit in die kantoren geweest tijdens je bezoek aan de Efteling?? De meeste van die kantoren kunnen gerust ook ergens anders liggen.. Heb jij ooit ergens reclame gezien: "NIEUW 2010: Groot nieuw kantoren complex - Alleen in de Efteling!" ??

Natuurlijk zijn die kantoren min of meer noodzakelijk om het park te kunnen runnen, maar een gewone bezoeker interesseert zich écht van geen kant waar en hoe kantoren van een park te vinden zijn, zolang ze er zelf maar geen last van hebben..

Daarnaast heeft de Efteling zowieso een klapper van dit formaat nodig.. Vrijwel niemand die ik ken (Buiten Coasterfreaks) loopt warm van de nieuwigheden in de Efteling de laatste jaren. Villa Volta ging nog wel, Vogel Rok is alleen iets voor de jeugd, Panda Droom willen de meeste mensen na één keer ook niet meer in en DVH is óf te heftig, óf te saai, óf te slecht gethematiseerd, afhankelijk van wie ik het vraag.. en J&D is wederom iets voor jongeren..

De Efteling heeft ooit reclame gemaakt voor kinderen die met Opa en Oma konden komen, maar al deze uitbreidingen zijn verre van geschikt voor Opa en Oma (uitgezonderd pandadroom, die dan weer gewoon te deprimerend is voor veel mensen).. Dus een klassieke darkride zoals Droomvlucht, Het Spookslot, Fata Morgana of Carnaval Festival is écht noodzakelijk voor de Efteling.. Daar ligt het grote succes van het park, en als ze zo door gaan als de laatste jaren, gaan ze kapot aan al het halve werk dat ze leveren (vooral dan bij Vogel Rok, Pandadroom en DVH).. een beetje thrill (zoals Villa Volta, maar ook bijv. Talocan) kán wel in de Efteling.. maar dat moet vrij snel opgevangen worden met weer een familieattractie.. en dat is de laatste jaren niet gebeurd..

Enne.. Laat ze dan ook eindelijk eens een ECHTE thrill bouwen, in plaats van al die halve attracties (J&D, Vogel Rok, DVH) die uiteindelijk kinderen van 10 tot 14 jaar trekt, en voor de rest van het volk volstrekt oninteressant is.

OHJA.. bijna het dol vergeten van het bezoeken van dit forumdeel:

Er is een enorme concept vrij gekomen van de voorgevel: Klikkerdeklik!
    en HIER vindt je nog een volledige tekening van de hartenhof, die hier al eerder stond, in hoge resolutie (en kwaliteit)
    Laatst aangepast door coasterfrenzy : 25-05-2010 om 17:30

7. Standaard

Dit soort zaken hoor je enorm veel als er een coaster wordt "vervangen" door een coaster van ongeveer hetzelfde type...

Enne.. Kantoren horen NIET tot het park.. of ben jij ooit in die kantoren geweest tijdens je bezoek aan de Efteling?? De meeste van die kantoren kunnen gerust ook ergens anders liggen.. Heb jij ooit ergens reclame gezien: "NIEUW 2010: Groot nieuw kantoren complex - Alleen in de Efteling!" ??

Natuurlijk zijn die kantoren min of meer noodzakelijk om het park te kunnen runnen, maar een gewone bezoeker interesseert zich écht van geen kant waar en hoe kantoren van een park te vinden zijn, zolang ze er zelf maar geen last van hebben..
    Goed we tellen ook de kantoren van Het Ravelijn niet meer mee. Ik neem dan de vrijheid om het Ravelijn project door midden te delen. "Park"technisch is het Ravelijn dan dus een investering van 20 miljoen? Goed dan investeert de Efeling dus in de periode van 2008 tot 2012 80 miljoen in hun het park. Vind ik nog steeds indrukwekkend. Ik zou niet graag alle parken in Europa de kost willen geven die het voor minder doen.

Daarnaast heeft de Efteling zowieso een klapper van dit formaat nodig.. Vrijwel niemand die ik ken (Buiten Coasterfreaks) loopt warm van de nieuwigheden in de Efteling de laatste jaren. Villa Volta ging nog wel, Vogel Rok is alleen iets voor de jeugd, Panda Droom willen de meeste mensen na één keer ook niet meer in en DVH is óf te heftig, óf te saai, óf te slecht gethematiseerd, afhankelijk van wie ik het vraag.. en J&D is wederom iets voor jongeren..
    Dat je Villa Volta en VogelRok tot een investering van de laatste jaren rekent vind ik een vreemd verhaal. Villa Volta dateeert van 1996 en Vogelrok van 1998. Dat is meer dan 10 jaar geleden. Dat VogelRok alleen iets voor de jeugd is betwijfel ik. Mijn moeder, die dankzij mijn broer alweer bijna een jaartje oma is geniet met volle teugen van een rit op deze coaster. Toen mijn oma 4 jaar geleden nog leefde en we met de hele familie naar de Efteling trokken Beleefde ook zij veel plezier aan de Vogel Rok. Let dus op dat je je persoonlijke gevoel/ dat van bekenden op een forum niet als waarheid verkondigd.

De Efteling heeft ooit reclame gemaakt voor kinderen die met Opa en Oma konden komen, maar al deze uitbreidingen zijn verre van geschikt voor Opa en Oma (uitgezonderd pandadroom, die dan weer gewoon te deprimerend is voor veel mensen).. Dus een klassieke darkride zoals Droomvlucht, Het Spookslot, Fata Morgana of Carnaval Festival is écht noodzakelijk voor de Efteling.. Daar ligt het grote succes van het park, en als ze zo door gaan als de laatste jaren, gaan ze kapot aan al het halve werk dat ze leveren (vooral dan bij Vogel Rok, Pandadroom en DVH).. een beetje thrill (zoals Villa Volta, maar ook bijv. Talocan) kán wel in de Efteling.. maar dat moet vrij snel opgevangen worden met weer een familieattractie.. en dat is de laatste jaren niet gebeurd.
    Wederom het voorbeeld van mijn moeder en eigen oma. Mijn moeder vond de vliegende Hollander fantastisch. Mijn nichtje van 7 ook. We hebben zelfs een foto waarop ze allebei staan met een lach van oor tot oor. Dus om DVH nu verre van geschikt te noemen voor opa en kleinkinderen. Ik heb in de praktijk het tegendeel ervaren. Het door jou genoemde Halve werk, is iets wat mij ook opvalt en wat ik jammer vind. Maar laat ik nu net het idee hebben dat juist de opa's, oma's, kinderen en kleinkinderen daar nou net wat minder over vallen. VogelRok is een achtbaan in het donker en dat vinden ze leuk. DVH begint met een mooie wachtrij. Dan mag je in een bootje stappen en vaar je door een paar scene's. Dan ga je omhoog en kom je op een stuk achtbaan terecht die vervolgens eindigt in een grote plons. Mijn familie vond het van jong tot oud fantastisch. IK weet ook wel dat het walktrhough gedeelte niet is als de beste walkthrough. Her darkride gedeelte zeker teleurstelt. De coaster niet je van het is en de Splash matig is. Maar als ik mijn hele familie enthousiast zie worden van het geheel en er met z'n allen meteen nog eens in willen dan heeft de Efteling met DVH als familieattractie een topper van formaat te pakken.
    Persoonlijk denk ik ook wel dat de Efteling een attractie als Talocan kan gebruiken. ((Bijna) in hetzelfde jasje in de buurt van de Piranha). Maar ik snap waarom hij er niet s. Als ik Talocan (wwer in de praktijk) toets aan mijn familie merk ik toch dat het enthousiasme afneemt. Mijn moeder en de meeste ooms en tantes haken af. Sommige kinderen mogen niet andere durven niet. Voor de hele familie zou een Talocan dus niet een al te beste zet zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat het in de Efteling zou kunnen.

Enne.. Laat ze dan ook eindelijk eens een ECHTE thrill bouwen, in plaats van al die halve attracties (J&D, Vogel Rok, DVH) die uiteindelijk kinderen van 10 tot 14 jaar trekt, en voor de rest van het volk volstrekt oninteressant is.
    Tja daarom staan de rijen voor al die attracties ook alleen maar gevuld met kinderen van 10 tot 14 jaar? Overdrijven is een kunst. jammer; ik had je hoger zitten.

8. Standaard

Er is weer een nieuw concept online gezet.
    http://documenten.eftelist.nl/harten...ofaanzicht.jpg
    Laatst aangepast door sander 94 : 25-05-2010 om 19:02 Reden: wegens grote verandert in URL

9. Standaard

Citaat Origineel gepost door coasterfrenzy
    Ergens zou ik deze redenering kunnen begrijpen ware het niet dat Joris en de Draak een racer wordt. Het concept is toch helemaal anders dan Pegasus en dat gaat de gewone bezoeker heus wel beseffen. Er zijn altijd de zogenaamde "idioten". Toen er destijds bouwkranen stonden op de werf van De Vliegende Hollander sprak iemand de oneliner "ze hebben hier ook een skydiver" uit. Om maar te zeggen, zo kan je alles minimaliseren.

Dat de meeste bezoekers niet wakker zullen liggen van de nieuwe kantoren is zeer waarschijnlijk. Toch zal Raveleijn dezelfde impact hebben als een traditionele nieuwe attractie. Zo komt er een grootse show (met overdekte/verwarmde tribune) en zullen er eetgelegenheden zijn. De huidige sfeer die rondom de poort van Raveleijn heerst (muziek en special effects) doet uitschijnen dat ze geen Walibi-show op poten zijn aan het zetten.

Trouwens, er zal zeker en vast een wow-effect optreden wanneer men de parking van de Efteling oprijdt. Niet te vergeten dat men naast Raveleijn ook de buitengevel inclusief dak van Droomvlucht heeft aangepakt. De dag zal voor menig bezoeker alvast positief beginnen.

De Efteling heeft ooit reclame gemaakt voor kinderen die met Opa en Oma konden komen, maar al deze uitbreidingen zijn verre van geschikt voor Opa en Oma (uitgezonderd pandadroom, die dan weer gewoon te deprimerend is voor veel mensen).. Dus een klassieke darkride zoals Droomvlucht, Het Spookslot, Fata Morgana of Carnaval Festival is écht noodzakelijk voor de Efteling.. Daar ligt het grote succes van het park, en als ze zo door gaan als de laatste jaren, gaan ze kapot aan al het halve werk dat ze leveren (vooral dan bij Vogel Rok, Pandadroom en DVH).. een beetje thrill (zoals Villa Volta, maar ook bijv. Talocan) kán wel in de Efteling.. maar dat moet vrij snel opgevangen worden met weer een familieattractie.. en dat is de laatste jaren niet gebeurd..
    De huidige generatie oma's en opa's stappen met plezier in attracties zoals Vogel Rok, Pandadroom en De Vliegende Hollander. En Villa Volta op hetzelfde thrillniveau plaatsen als Talocan is ook maar een kromme redenering.

Misschien dat het voor jou een vereiste is, maar de Efteling heeft geen thrill nodig om bezoekers te lokken. Met 60 jaar ervaring en 4 miljoen bezoekers kan je moeilijk het tegendeel beweren.
    Laatst aangepast door Fox : 25-05-2010 om 20:26

10. Standaard

Citaat Origineel gepost door Fox Bekijk post
    De huidige generatie oma's en opa's stappen met plezier in attracties zoals Vogel Rok, Pandadroom en De Vliegende Hollander. En Villa Volta op hetzelfde thrillniveau plaatsen als Talocan is ook maar een kromme redenering.
    Nou, ik denk dat zoiets vooral persoonlijk is: de ene oma/opa zal wél in Vogel Rok/DVH durven, de andere dan weer niet. Omtrent PandaDroom heb je dan weer volkomen gelijk (hoewel ik het persoonlijk een erg deprimerende attractie vond, maar dat is slechts m'n eigen, ongezouten mening).

Misschien dat het voor jou een vereiste is, maar de Efteling heeft geen thrill nodig om bezoekers te lokken. Met 60 jaar ervaring en 4 miljoen bezoekers kan je moeilijk het tegendeel beweren.
    Hierin moet ik je ongelijk geven. Het klopt dat het Sprookjesbos alsook de darkrides het hart van het park moeten blijven, maar er moet ook iets zijn voor de tieners, diegenen die verlangen naar iets meer kick, adrenalinestoten en G-krachten. Het is toch tenslotte een FAMILIEpark, een park dat geschikt is voor de GEHELE familie.

Anyway, ik zou héél graag een B&M met een middeleeuws thema naar de Efteling zien komen, met verhaal, theming, alles erop en eraan, zoals we van de Efteling gewoon zijn. Bijna elk groot Europees pretpark heeft de stap gezet en een B&M staan (of is van plan om er een te plaatsen, zie Gardaland bvb.), behalve Disneyland Parijs en - jawel - de Efteling.

Het feit dat ik vind dat er meer thrill moet komen in de Efteling, betekent niet dat ik wil dat de Efteling de hoger-sneller-weg inslaat, aangezien die niet past bij de karakter van het park en tevens nogal passé is.
    NUG-NUG!

Bezoek mijn YouTube-kanaal: http://www.youtube.com/user/revolutionjo.

11. Standaard

Natuurlijk is de ene opa/oma de andere niet.. Je hebt mensen die met 98 nog in een achtbaan stappen, terwijl anderen dat op 40 jarige leeftijd al niet meer aan kunnen..

@Tommie: Je begrijpt duidelijk het punt dus niet.. dat JOUW oma nog graag in de Vogel Rok stapte is heel mooi, en nogal een geluk dat ze die vitaliteit nog had.. Maar het gaat erom dat het voor enorm veel mensen (ongeacht wie) gewoonweg té heftig is, terwijl het juist voor mensen die voor de thrill gaan weer te weinig is..

Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.. Daarnaast heeft de Efteling wel ooit het Europa-record voor meeste inversies gehad, een enorme thrill die het park - in die tijd - ook een enorme boost heeft gegeven. Tegenwoordig is dat natuurlijk vele malen lastiger, maar toch...

Daarnaast kan de Efteling ook niet eeuwig op nostalgie blijven teren.. Afgelopen weekend stond er nog een artikel in de krant, waarin te lezen stond dat het pinksterweekend voor enorm veel parken een groot succes was, met vrij hoge bezoekers aantallen. Het opmerkelijke was echter dat juist bij de Efteling die extra drukte niet van toepassing was, en dat volgens het park de bezoekersaantallen "normaal" waren voor de tijd.

Het valt niet te ontkennen dat de Efteling:
    A: Teert op Nostalgie en de Cultuur (elke NLer moet er immers wel eens geweest zijn)
    B: Het voordeel heeft dat er vrijwel geen zinvolle concurrentie in de buurt zit, maar je merkt (zoals ik al eerder aanhaalde) dat in gebieden waar die concurrentie WEL zit, de Efteling vrij harde klappen krijgt.. en het is ook wel te merken dat de Efteling terug wil vechten.. Vogel Rok, DVH en J&D zijn allemaal achtbanen die ergens weer beter moeten zijn:

Vogel Rok: De grote nieuwe thrill in het park, werd gepromoot als niet voor bangerikken
    DVH: Meerder thrill's (achtbaan & Splash) gecombineerd met enorme theming, en thrill door een spooky thema
    J&D: Groter, Beter en Sneller dan Pegasus, en dat ook nog eens duelling, wat uniek is in de verre omgeving.

Dat ze nu dus eindelijk weer eens investeren in een fatsoenlijke darkride vindt ik een enorm pluspunt, want om ooit nog te investeren in een FATSOENLIJKE thrill (zoals de Python ooit) zie ik niet gebeuren in de Efteling.. misschien ook niet persé noodzakelijk..

Enne, @ FOX: Ik vindt dat Thrill gewoonweg hoort in het totaalplaatje van een park.. JA.. maar het missen ervan vindt ik niet direct het grootste probleem in de Efteling.. wat mij vooral interesseert is het goedkope onderhoud (Lelijke/slechte maskers), Wedijveren door BNers in te zetten, waarmee ze zaken uiteindelijk compleet verkrachten (Indische Waterlelies) en vooral het steeds meer verdwijnen van de grote bossen, om plaats te maken voor groenzones.. Die dan wel mooi zijn, maar toch zeer zwaar stukje typisch Efteling-karakter voor mij hebben weg-gehaald. (vooral de totaal zinloze brink en promenade vondt ik daarin enorm kwalijk, want het "Verdeelplein" is immers nooit echt gebruikt)

Waar ik me ook enorm aan stoor (maar dat valt voor een groot deel onder mijn laatste punt) is het te kort op elkaar zetten van attracties.. DV-Ravelijn-VV, CF-VR, Bob-PD.. maar ook diverse "nieuwe" sprookjes in het sprookjesbos..

Als je ook maar een béétje buiten het (groene)seizoen het park bezoekt, zie je door de bomen heen al bij wijze van spreke door het volledige park.. en dat is zonde voor een park waar de bob ooit een geheimzinnig geruis was, dat ergens tussen de bomen uit kwam, of waar je nog niet van de bob volledig tot aan de python kon kijken (en onderweg 4 verschillende thema's in 2 verschillende "zones" tegen kwam)..

Dit project zorgt er weliswaar voor dat het "verdeelplein" nooit meer zijn functie zal kunnen gaan gebruiken, zoals dit ooit gepland was.. maar aangezien het dat toch al nooit deed krijgt dit plein tenminste eindelijk wat betekenis.. Ik zie het uiteindelijk nog best goed werken om op die plek een soort slotshow in te bouwen.. het kasteel vormt daar een toffe backdrop voor (wellicht kan die show op/over het water via de andere kant zelfs)..

In ieder geval vindt ik de ontwikkelingen in de Efteling enorm positief, sinds er nieuw bestuur is.. Het schijnt dat zelfs de schokken in Villa Volta weg zijn, en er lijkt weer een stukje Hart terug in de zaak te komen.. één of hooguit twee Thrill-Rides zouden het park er zeker completer op maken, maar momenteel hebben ze andere zorgen aan hun hooft. DVH had ik meer van verwacht, maar ze laten in ieder geval al een beetje zien welke kant ze op willen, en met een budget van meer dan het dubbele, denk ik dat het deze keer eens goed kan komen.

12. Standaard

Natuurlijk is de ene opa/oma de andere niet.. Je hebt mensen die met 98 nog in een achtbaan stappen, terwijl anderen dat op 40 jarige leeftijd al niet meer aan kunnen..

@Tommie: Je begrijpt duidelijk het punt dus niet.. dat JOUW oma nog graag in de Vogel Rok stapte is heel mooi, en nogal een geluk dat ze die vitaliteit nog had.. Maar het gaat erom dat het voor enorm veel mensen (ongeacht wie) gewoonweg té heftig is, terwijl het juist voor mensen die voor de thrill gaan weer te weinig is..
    Blijkbaar is het je teveel moeite mijn post goed te lezen. En wat nog leuker is is dat je in je "ik wil gelijk waanzin" jezelf binnen 10 posts tegenspreekt. Ik gaf het voorbeeld van mijn oma juist om aan te geven dat jouw persoonlijke oordeel en dat van jouw vrienden en bekenden niet per se 'het' algemene oordeel hoeven te zijn.met mijn voorbeeld (dat op waarheid berust) gaf ik aan dat er ook onder de modale bezoekers de volledig andere beleving kan plaatsvinden. Ik zou het dus fijn vinden als je iets beter je best doet om posts te begrijpen en niet van wal te steken met teksten als "je begrijpt duidelijk het punt niet". Laat daarnaast vooral ook de gechargeerde hoofdletters graag achterwege want dat maakt het allemaal meteen zo persoonlijk wat volgens mij niet nodig is.

Maar goed uiteindelijk komen we op hetzelfde neer. De ervaring van de een is de ervaring van de ander niet. Voor de een is de VogelRok te heftig. De andere vindt hem te soft. Dat is dan meteen het mooie; dan voldoet de achtbaan dus aan het plaatje gemiddeld genomen voor iedereen geschikt. Een goede familie-attraktie dus. Maar niet voor de bangerikken in de familie, en iets minder voor de zware durfals.
    Natuurlijk houd ik persoonlijk ook van iets heftigers maar ik vind wel dat Vogel Rok een zeer goede all round indoor familieachtbaan is.

Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.. Daarnaast heeft de Efteling wel ooit het Europa-record voor meeste inversies gehad, een enorme thrill die het park - in die tijd - ook een enorme boost heeft gegeven. Tegenwoordig is dat natuurlijk vele malen lastiger, maar toch...
    Voor de komst van de Python was de Efteling vooral een sprookjesbos met een speeltuin en een zwembad. Het bestuur van destijds zag in dat de komst van een grote attractie nodig was om de Efteling weer op de kaart te zetten en te voorkomen dat het park af zou glijden naar de status van een regionaal park. Destijds heeft men gekozen voor een loopingcoaster om daarmee ook de jeugd voor zich te winnen. Vandaag de dag ziet het huidige bestuur in dat het niet bepaald nodig is om de Efteling op de kaart te zetten.
    Toch moeten ze investeren, ze zijn immers sinds dit jaar jaarrond geopend.Vrij logisch dan ook dat er vooral geinvesteerd wordt in winterharde attracties. Hoewel het voor ons echte thrillseekers misschien wat magertjes is doet de Python zijn "ding". (volgend jaar alweer 30 jaar!). Daarom is de noodzaak voor die echte nieuwe thrill er nu nog niet. Maar wie weet. Toverland troefde de Efteling ongenadig hard af met Troy. Kijk wat deEfteling nog geen vijf jaar later opent. Ik zeg laat Toverland die B&M maar snel bouwen; de ontwikkelingen zetten zichzelf in gang. De Efteling is echt niet dom.

Daarnaast kan de Efteling ook niet eeuwig op nostalgie blijven teren.. Afgelopen weekend stond er nog een artikel in de krant, waarin te lezen stond dat het pinksterweekend voor enorm veel parken een groot succes was, met vrij hoge bezoekers aantallen. Het opmerkelijke was echter dat juist bij de Efteling die extra drukte niet van toepassing was, en dat volgens het park de bezoekersaantallen "normaal" waren voor de tijd.
    Met als kleine kanttekening dat "normaal" voor de Efteling in deze dagen gewoon superdruk is. Lees de topics op TP er maar op na. Het schijnt er weer megadruk geweest te zijn.

Als laatste snap ik niet zo goed waarom je Vogel Rok er aan de haren bij blijft sleuren. Deze attractie is alweer 12 jaar oud. Dit is echt geen investering meer van het huidige bestuur of een reactie op recente investeringen uit andere parken. Het verband tussen Vogel Rok en de discussie over de investeringsstorm in de Efteling kan ik echt niet leggen.

13. Standaard

Sorry, maar een familie attractie vindt ik nog steeds een attractie waar de hele FAMILIE in kan.. en niet alleen de mensen uit de familie die toevallig fysiek nog gezond genoeg zijn om het aan te kunnen..

Wederom snap je dus niet waar ik heen wil.. ik snap ook wel dat er mensen zijn op leeftijd die Vogel Rok nog aan kunnen (zoals ik ook hierboven beschrijf, dus kennelijk heb je zelf ook niet goed gelezen).. Volgens die redenatie zou Goliath dus ook een perfecte familie-attractie zijn.. want uiteindelijk is heeft deze vrijwel de zelfde beperkingen als Vogel Rok.

Het 2e deel van je post begrijp ik niet goed.. zoals ik het lees is het een samenvatting van wat ik al eerder beweerde...

Verder: Als alle andere parken een stijging zien, en de Efteling dat niet heeft, is dat niet goed.. De Efteling mag dan wel druk zijn, ik weet niet wat jij op TP gelezen heb (het topic dat ik nu lees spreekt niet echt van overvolle dagen met pinksteren, ik lees bijvoorbeeld dat de wachttijden van vogel rok 10min was, en bij Droomvlucht 20min), maar vroeger kwam ik er geregeld rond de Hemelvaart/Pinksteren, en toen was 1 uur wachten (en voor bepaalde attracties zelfs langer) de normaalste zaak van de wereld, en dat is toch wel een wereld van verschil met wat ik nu op TP lees... Zowieso klagen ze daar al als ze 30min in een rij moeten staan.

Hoe dan ook, ik ben niet bepaald een genie met met marketing en economie, maar ik heb wél geleerd dat het niet goed is wanneer alle andere bedrijven groeien terwijl je eigen bedrijf dat niet doet. (ook al is dat maar op micro-niveau zoals dit ene weekend). Als je dan bedenkt dat een park als Hellendoorn maar liefst 63% meer bezoekers heeft gehaald, dan andere pinksterweekenden, is dat toch wel EXTREEM veel ten opzichte van de Efteling.

De Efteling wéét ook dat ze achter liggen, vandaar ook de competitie die ze de laatste jaren aan zijn gegaan..

En ja.. Vogel Rok is alweer 12 jaar oud, maar markeerde wel het begin van een - qua investeringen - erg slechte periode voor de Efteling, en ik hóóp dat DVH het einde van die periode markeert..

Enne: Dat deze attractie niet door het huidige management is gerealiseerd is ook niet echt een zinvolle opmerking, aangezien de Hartenhof het eerste project is dat volledig door het nieuwe management gerealiseerd wordt (iets wat ik trouwens ook al eerder had gepost).. J&D is gedeeltelijk door het nieuwe management gedaan, maar grotendeels door het oude (gezien het aantal jaren dat vooraf gaat aan planning bij een dergelijk project moet dat wel)

Als je concrete punten vindt, waar ik mezelf tegen spreek, hoor ik dat graag in een PM van je, evenals een verdere voortzetting over deze (WSL zinloze) discussie.. Eventueel mag dat ook op MSN: het adres is mijn forumnaam @hotmail.com (ivm zoekmachines die e-mail adressen opsporen en vol spam gooien zet ik niet het volledige adres hier neer, maar het moge wel duidelijk zijn).. ik ben niet vies van een beetje discussie, maar ik weet dat ik soms wat moeilijk begrepen wordt.. Fox kan dat vast wel beamen, want op het forum zijn we het zelden eens, maar op trips (en dat is ook alweer véél te lang geleden, helaas - wanneer kom je nog eens mee??) kon ik altijd vrij goed met hem overweg.. Dus hoe een post van mij ook soms moge overkomen: No Hard Feelings!

Het lijkt me voor dit topic beter als we weer terug on-Topic gaan, en het verder via PM/MSN regelen.

14. Standaard

Schop uit de diepste gaten van dit subforum!

Op Eftelist staan bouwtekeningen! Olieopvangbakken, kelden 3 meter de grond in, ingang op de eerste verdieping? Winkel, toiletten, restaurant en overige horeca? Wat is er nog meer te vinden?

15. Standaard

Citaat Origineel gepost door jeroen_twee Bekijk post
    Schop uit de diepste gaten van dit subforum!

Op Eftelist staan bouwtekeningen! Olieopvangbakken, kelden 3 meter de grond in, ingang op de eerste verdieping? Winkel, toiletten, restaurant en overige horeca? Wat is er nog meer te vinden?
    Met andere woorden: Juicht gij allen, de saaie Brink wordt tot leven gewekt!

Het ziet er goed uit op de bouwplannen en de concept arts, maar het blijft toch altijd afwachten he... De Efteling heeft wel al bewezen dat ze de concept arts ook echt wel nabouwen, maar toch blijft een gebouw altijd anders dan een tekening. Al hoop ik dat de Efteling zelf ook merkt dat de ingeslagen weg wel zijn vruchten aflevert.
    Always look at the bright side of life!

16. Standaard

Gisteren (18 augustus 2010) heeft de gemeente Loon op Zand de bouwvergunning voor Hartenhof verleend. Op de site van de gemeente Loon op Zand staat het volgende:

- Europalaan 1, 5171 KW: het realiseren van attractie Hartenhof met winkel en horeca (20100067)

Bron: http://kogeloog.nl/

17. Standaard

eftelist heeft weer bouwtekeningen .
    ze zijn redelijk groot dus hier een link
    http://www.eftelist.nl/a_hhtekeningen.html

18. Standaard

Wat ik gevonden heb:

- Buggy/voertuigstalling?
    - Enorme buitenwachtrij?
    - 2 Kroonluchters die elk 500 kg wegen
    - 2 instapstations, 2 tussenstukken, 2 uitstapstations
    - Plaats station: midden voorkant
    - Achterkant gebouw: trappen met grot als (nood)uitgang
    - Sterrenkijker van Pardoes
    - Mindervalideingang links van grote trap
    - Uitgang via grot, langs mindervalideingang af?
    - Na ingangstrap 3 themazalen, dan een themagang, themazaal, vijfhoek-themazaal
    - Toiletten nabij winkel krijgen afzuiging

19. Standaard

Ik denk idd als we een stysteem zoals COT mogen verwachten (natuurlijk zonder schieten )Ik had deze link gekregen in een mail met ook een tekst van eftelist daar staan toch paar leuker zaken in.
    __________________________________________________ _________________
    Het attractiegebouw van Hartenhof meet ruim zevenduizend vierkante meter en de ruwbouw zal zo'n 9,5 miljoen euro gaan kosten. En na de VliegendeHollander en Raveleijn worden er wéér een paar kloeke torens aan deEftelingse horizon toegevoegd: eentje van 25 meter hoog, eentje van 22meter hoog én een koepelgewelf van ruim 18 meter hoog.

Het bouwwerk wordt opgetrokken uit gestucte muren, daken vol metleisteentjes, roosvensters en glas-in-lood. Aan de hartjes in de gotischeramen en de kroontjes op de dakpunten herkennen we met lichte vrees deflamboyante stijl van van koning Pardulfus. De achterzijde van Hartenhofgrenst aan de Siervijver, en hier leiden trappen naar een serre die debezoekers uitkijk biedt over de Siervijver en de Gondoletta. Ook is op dehoek van de achtergevel een sterrenkijker te vinden.

De bouwtekeningen verklappen nog niet bijzonder veel over de rit, al is alwél duidelijk dat Hartenhof een uitgebreid gethematiseerde wachtrij krijgt.Deze zal bestaan uit verschillende ruimtes die vermoedelijk elk eenbepaalde betekenis zullen hebben, getuige werknamen als 'zonnenzaal' en'cosmosgalerij'.Uiteindelijk belanden bezoekers op het van een grote kroonluchter voorzieneinstapperron. De rit zelf voert langs verschillende scène's in het gebouw,waarbij met name het reusachtige observatorium vermoedelijk eenindrukwekkend schouwspel zal vormen: wanden vol torenhoge boekenkasten enaan de zoldering hangen acht Symbolicaanse planeten, samen wel duizend kilowegend!

De voertuigjes zullen zich met een snelheid van één meter per seconde,ofwel ruim 3,5 kilometer per uur, door de ruimte voortbewegen. In geval vannood rijden de karretjes overigens op dubbele snelheid naar één van detwee verzamelplekken voor evacuatie.

Het project Hartenhof biedt meer dan alleen de langverwachte darkride - ookkunnen we onszelf vanaf 2012 eindelijk voorzien van een hapje en eendrankje op de Pardoes Promenade. Langs de promenade vinden we eencombinatie van verschillende verkooppunten, allen gelegen in één uit dekluiten gewassen gebouw. De herberg en het pakhuis bieden plaats aan eenrestaurant met <i>show cooking</i> en uitgiftepunten voor 'koffie to go' en'ijsco to go'. Aan de Marerijkzijde van het restaurant bevindt zich eenverkooppuntje voor donuts. Omdat Marerijk vermoedelijk niet té duidelijkmag aanschurken tegen de olijke bolvormen, belletjes en hartjes vanHartenstad heeft ontwerper Sander de Bruin voor deze kant van het gebouw zote zien een brokkelige ruïne gepland!

expresske Guest

Standaard

Is 3,5 km/h niet was snel. Ik weet dat er veel commentaar was op de snelheid van Banana Battle. Maar die lijkt me uiteindelijk geschikter voor een darkride...

Bookmarks

Posting Regels